Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Macro lens ?

    Persoonlijk snap ik het verband tussen een macro lens en een portret lens absoluut niet
    Ik denk dat men het hier over de scherpte van de lensjes heeft, niet zozeer over het gebruiksgemak qua brandpunt. Als ik eerlijk ben: als het scherp écht scherp moet zijn durf ik -naast mijn 50mm F/1.8- ook wel eens naar mijn macro grijpen. Kan bv leuk zijn om bij het model even op de ogen te focussen.. Een macrolens is eigenlijk nooit miskocht, ze kan meer dan alleen het kleine vastleggen.
    It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

    Comment


    • #17
      Re: Macro lens ?

      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Een portretlens moet net een heel snelle AF hebben.
      Moet je mij es uitleggen waarom, tenzij jouw portret modellen geen seconde stilzitten.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #18
        Re: Macro lens ?

        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
        ...tenzij jouw portret modellen geen seconde stilzitten.
        Juist. In een studio is dat iets anders natuurlijk maar dat doe ik nooit.

        Comment


        • #19
          Re: Macro lens ?

          Op veel camera's is een macro lens ook als portretlens wel degelijk een zeer goed alternatief. Alleen crop 1.6 x 105 is een beetje te lang. Crop 1.5 x 90 is alweer een stuk bruikbaarder.
          crop 1.5 x 105mm vind ik zelf nog wel werkbaar, maar niet iedereen zal dat met me eens zijn; hangt ook van de "space" af.

          Het idee om een telezoom 70-200 als portretlens te gebruiken vind ik ook nogal bizar. Met beroepsmodellen is dat geen enkel probleem, maar amateurtjes zullen zich door zo'n kanon niet gauw op hun gemak voelen.
          Waarom je met modellen ( die meestal vrijwel stil zitten) een snelle AF zou moeten hebben zie ik echt helemaal niet.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #20
            Re: Macro lens ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Op veel camera's is een macro lens ook als portretlens wel degelijk een zeer goed alternatief. Alleen crop 1.6 x 105 is een beetje te lang. Crop 1.5 x 90 is alweer een stuk bruikbaarder.
            crop 1.5 x 105mm vind ik zelf nog wel werkbaar, maar niet iedereen zal dat met me eens zijn; hangt ook van de "space" af.

            Het idee om een telezoom 70-200 als portretlens te gebruiken vind ik ook nogal bizar. Met beroepsmodellen is dat geen enkel probleem, maar amateurtjes zullen zich door zo'n kanon niet gauw op hun gemak voelen.
            Waarom je met modellen ( die meestal vrijwel stil zitten) een snelle AF zou moeten hebben zie ik echt helemaal niet.
            Ik zie ook niet in waarom een portretlens snel moet zijn buiten de studio. Het is iets ander wanneer je snap-shots maakt, maar dan gebruik je ook het beste een korte telezoom.
            Ik neem bij het portreteren de tijd: ik werk ook nog met een anologe middenfomaat kamera handmatig. Met kleinbeeld gebruikte ik bij portretten het liefst 150 mm waardoor je de minste vertekeningen krijgt. Nu bij digitaal crop 1.5 past daar de 105mm mooi bij.

            Comment


            • #21
              Re: Macro lens ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Op veel camera's is een macro lens ook als portretlens wel degelijk een zeer goed alternatief. Alleen crop 1.6 x 105 is een beetje te lang. Crop 1.5 x 90 is alweer een stuk bruikbaarder.
              crop 1.5 x 105mm vind ik zelf nog wel werkbaar, maar niet iedereen zal dat met me eens zijn; hangt ook van de "space" af.

              Het idee om een telezoom 70-200 als portretlens te gebruiken vind ik ook nogal bizar. Met beroepsmodellen is dat geen enkel probleem, maar amateurtjes zullen zich door zo'n kanon niet gauw op hun gemak voelen.
              Waarom je met modellen ( die meestal vrijwel stil zitten) een snelle AF zou moeten hebben zie ik echt helemaal niet.
              ...een aanvulling; (daar heb je hem weer ) de topper 60/2.8 Macro van Nikon. 1:1 in macro en een mooi portretbereik. Wat wenst een fotohart nog meer.
              M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

              Comment


              • #22
                Re: Macro lens ?

                de 70mm 2.8 van Sigma is een - naar mijn bescheiden mening - goeie en zeker niet te dure macrolens, en met 70mm is ze ook geschikt als portretlens. Je kan het focusbereik begrenzen (zowel op dicht als op ver) en dan wordt de AF tijd merkelijk korter.
                'k Heb die lens nog niet lang maar ik ben er wel tevreden over, heb ze ook al gebruikt voor concertfotografie.
                Voor vlinders en vliegen moet je misschien wel iets te dichtbij komen.

                Comment


                • #23
                  Re: Macro lens ?

                  Bedankt al voor de vele info... ik ben nu meer en meer aan het neigen naar de Sigma 105 mm, aangezien ik mits wat ruimte hier toch de meeste mogelijkheden mee heb... het prijsverschil tussen de 70 en 105 is vrij klein, maar ik hou jullie op de hoogte van mijn keuze...
                  Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
                  Mijn foto's
                  Mijn blogje

                  Comment


                  • #24
                    Re: Macro lens ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    Waarom je met modellen ( die meestal vrijwel stil zitten) een snelle AF zou moeten hebben zie ik echt helemaal niet.
                    Voor mij zijn modelfotografie (doe ik nooit) en portretfotografie (doe ik regelmatig) 2 compleet verschillenden disciplines. 't zit hem blijkbaar meer in 't gebruik van het woord dan in 't gebruik van de lens .

                    Om nu maar eens iets heel recent te tonen, dit is met de 70-200 op 200mm : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=152126. Vor mij is dat portretfotografie en 't is géén model en zeker niet in de studio.
                    Last edited by hvr_oosterzele; 21 maart 2007, 07:55.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Macro lens ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Voor mij zijn modelfotografie (doe ik nooit) en portretfotografie (doe ik regelmatig) 2 compleet verschillenden disciplines. 't zit hem blijkbaar meer in 't gebruik van het woord dan in 't gebruik van de lens .

                      Om nu maar eens iets heel recent te tonen, dit is met de 70-200 op 200mm : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=152126. Vor mij is dat portretfotografie en 't is géén model en zeker niet in de studio.
                      Dat van u is zeker portretfotografie Hans (mooie foto's). Ik bedoel geen modelfotografie. (daar houd ik niet van) Gebruik van een lang brandpunt bij portret is niets mis: wel vaak met een erg kort brandpunt (vertekening van het hoofd). Je moet wel oppassen met een lange lens dat het niet een te platplaatje wordt. De beste verhouding krijg je tussen de 75 en 100mm bij crop 1.5
                      De noodzaak van een snelle lens bij portretfotografie ontgaat mij.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Macro lens ?

                        Hoi
                        Ben zelf ook geen grote kenner in verband met lenzen
                        Heb net de 50mm macro van canon gekocht dat is een leuk lensje voor zijn prijs de 60mm is 1/1 maar ook duurder.
                        Men kan met de 50mm portret en macro
                        Ik ondervond dat de 50mm net niet genoeg in détail ging heb nu een tussenring van sigma geplaats en dan kan men 1op1 in macro het enige nadeel is dat men redelijk kort bij het objekt moet komen.
                        De pluspunten vind ik dan weer dat je de tussenring ook voor andere lenzen kunt gebruiken dat maakt dat het prijskaartje redelijk blijft.
                        Heb getest met de canon 70-300mm het resultaat is verbluffend met de driedelige ring van sigma ertussen.
                        Kijk even bij Konijn op het web daar staan de prijzen bij.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Macro lens ?

                          Uiteindelijk toch gekozen voor de Tokina 100mm, en er wreed content mee... binnenkort zal ik eens een paar macrookes posten.

                          Allemaal bedankt voor de info.
                          Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
                          Mijn foto's
                          Mijn blogje

                          Comment

                          Working...
                          X