Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Heb hem laatst aangeschaft de sigma 105mm lens......Nu is mijn vraag of ik de AF punten op auto of op handmatige selectie moet zetten
reactie meer dan welkom
Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...
Bedoel je op Autofocus t.o.v. manueel scherpstellen of bedoel je dat je de AF-punten op een vast punt moet zetten?
"Moeten" komt niet dirtect ter sprake maar het een werkt beter dan het andere ... je zal dat wel snel ondervinden ook.
Persoonlijk werk ik in geval van macro altijd met een vast AF-punt (meestal centraal) en wat de autofocus betreft valt dit te zien wat ik fotografeer maar ook daar komt meestal de manuele scherpstelling als beste uit de bus.
Voor het betere macro werk ALLES op manueel F/16 1/200 sec bij goed licht.
Lijkt me raar dat jij al direct een diafragmawaarde en sluitertijd kan geven...
Dat hangt toch allemaal af van plaats, licht, situatie, vergroting, sfeer die je wil creeeren,...??
Lijkt me raar dat jij al direct een diafragmawaarde en sluitertijd kan geven...
Dat hangt toch allemaal af van plaats, licht, situatie, vergroting, sfeer die je wil creeeren,...??
Is helemaal niet raar, want in mijn optiek is een macrofoto 1:1 met veel scherpte diepte.
Ik houd me altijd aan deze waardes en dat werkt heel erg fijn.
Is helemaal niet raar, want in mijn optiek is een macrofoto 1:1 met veel scherpte diepte.
Ik houd me altijd aan deze waardes en dat werkt heel erg fijn.
Dit, http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=152179, is volgens mij een goed voorbeeld dat met andere instellingen je toch mooie foto's kan afleveren ook met geringe scherpte diepte...de waarden die jij gebruikt niet altijd moeten gebruikt worden, of bij wijze van spreken standaardwaarden worden, maar zoals gezegd zal veel afhangen van onderwerp en alle bijhorende omstandigheden.
Bedoel je op Autofocus t.o.v. manueel scherpstellen of bedoel je dat je de AF-punten op een vast punt moet zetten?
"Moeten" komt niet dirtect ter sprake maar het een werkt beter dan het andere ... je zal dat wel snel ondervinden ook.
Persoonlijk werk ik in geval van macro altijd met een vast AF-punt (meestal centraal) en wat de autofocus betreft valt dit te zien wat ik fotografeer maar ook daar komt meestal de manuele scherpstelling als beste uit de bus.
Ja dat dacht ik al....ik heb de camera op manueel staan en inderdaad staat het AF-punt in het midden centraal.
want anders pakt hij dus ergens anders scherp..
mooi dan laat ik hem daar op staan.
dank u.
Comment