Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extender voor canon 100mm macro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Extender voor canon 100mm macro?

    Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
    Hallo, mag ik eens vragen wat een extender doet met de DOF? Ik snap bovenstaande prima hoor maar als je een 2x extender gebruikt raak je 2 stops kwijt mbt belichting, is de DOF ook gelijk minder geworden??

    Groet

    Ed
    Ik denk het niet. Je bent 2 stops kwijt qua licht omdat de vergroting licht wegneemt, maar je diafragma opening blijft dezelfde, alsook je brandpuntsafstand.
    pixelpusher

    Comment


    • #17
      Re: Extender voor canon 100mm macro?

      Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      Een 1:1 macro op een cropbody wordt een 1.6:1.
      toch even hier op inpikken dave,
      1:1 macro heeft niks met sensorgrootte, focale afstand of wat dan ook te maken.
      1:1 macro betekent dat het onderwerp "levensgroot" op het projectievlak
      wordt weergegeven, of dat nu een compactsensor, een 1.6 crop, een FF,
      een analoge 36mm film of een 6x6 plaat is. als een beestje van 10mm groot
      op de drager als 10mm wordt weergegeven, spreek men over 1:1.

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #18
        Re: Extender voor canon 100mm macro?

        Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
        toch even hier op inpikken dave,
        1:1 macro heeft niks met sensorgrootte, focale afstand of wat dan ook te maken.
        1:1 macro betekent dat het onderwerp "levensgroot" op het projectievlak
        wordt weergegeven, of dat nu een compactsensor, een 1.6 crop, een FF,
        een analoge 36mm film of een 6x6 plaat is. als een beestje van 10mm groot
        op de drager als 10mm wordt weergegeven, spreek men over 1:1.

        mm
        Daar heb je gelijk in, Maarten. Door de kleinere sensor krijg je evenwel een groter beeld zonder nacroppen, en door de eventuele hogere pixeldichtheid kan je meer details vastleggen dan op een FF body.
        pixelpusher

        Comment


        • #19
          Re: Extender voor canon 100mm macro?

          Oorspronkelijk geplaatst door P@trick Bekijk bericht
          Je kan een teleconvertor gebruiken op je 100mm macro om de vergroting op te drijven.
          Ik gebruik bvb de Tamron 2X. Nadeel is echter dat je twee stops verliest en bij donkere onderwerpen wordt het al vlug problematisch om manueel scherp te stellen.
          Tussenringen ( bvb van Soligor) vind ik een beter idee.

          Mvg
          Patrick

          Even voor de volledigheid vermelden dat je met die tussenringen dus ook licht verliest...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #20
            Re: Extender voor canon 100mm macro?

            hallo

            ik heb ook een EOS 400D en heb sinds kort de EF 100mm 2.8 macro...
            ik heb een setje tussenringen die ik met al heel veel plezier heb gebruikt samen met mijn EF 28-105 4-5.6 usm.

            ik heb momenteel de 100mm enkel nog zonder de ringen gebruikt vanwege de AF (mijn ringen hebben namelijk geen contactpunten) maar zal ze eens onderwerpen aan de combinatie en wat vergelijkende foto's posten...

            Ik ben uiterst tevreden over die tussenringen (22 € op eBAY) in combinatie met de 28-105... ik heb me laten vertellen dat met enkele 2 à 3 ringen en de 100mm macro, je een vergroting van 3:1 en mss zelfs 4:1 zou kunnen bereiken maar zoals ik gezegd heb : heb het nog niet kunnen testen gezien ik de macro-lens pas van afgelopen week heb...

            ik kan je ook foto's doorsturen als je wil... PM me dan gewoon je email en anders post ik ze hier in de topic (als dat is toegestaan welteverstaan)

            btw : foto's van de ringen + 28-105 vind je op mijn blog (link onderaan)
            Last edited by Hans Swolfs; 26 april 2007, 09:41. Reden: Toevoeging van informatie
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment

            Working...
            X