Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor bloemen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke lens voor bloemen

Oorspronkelijk geplaatst door Dionysos Bekijk bericht
    Hallo,
    Ik ben gevraagd om foto's te maken van orcideeën.
    Kan ik dan met de nikkor 50mm 1.8 uit de voeten of zal ik toch voor een macrolens moeten kijken?

Ben nu zelf in bezit van de nikkor 18-200vr en de sigma 70-300apo dg.
    Denk niet dat deze daar goed geschikt voor zijn.

Als de foto's namelijk een beetje knap zijn, mag ik de foto's voor hun brochure gaan maken (die maken ze nu zelf met een compactje)
    De 18-200 is al prima bruikbaar voor uw doel. uw diafragma ergens tussen 8 en 11 en uitkaderen met de zoom om een mooie verhouding in afbeelding, afstand en DOF te krijgen. (e.e.a. afhankelijk van de grootte van de orchidee) uiteraard liefst vanaf een stevig statief.
    Een objectief er bij? Kijk eens naarde Sigma 70mm macro! Die mannen hebben goed nagedacht! Net ietske langer dan de 60mm van Nikon, zeer fraaie beeldvoordracht en op digitaal een equivalent van de 105mm die zoals bekend ideaal is voor veel portretwerk. Daarnaast een prachtig objectief voor productfotografie op digitaal. Een aanrader!
    Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
      Heb die lenzen al dikwijls zien staan. En daar stopt mijn kennis erover. Dacht altijd dat die gebruikt werden om gebouwen te fotograferen zonder perspectiefvervormingen te krijgen, of sla ik de bal helemaal mis?

Kan je me even uitleggen waarom die zo geschikt zijn voor bloemen?

Groetjes

Marc
      Marc,

Dit is een goede uitleg (bespaart mij wat getyp ) : http://www.fredmiranda.com/TS-E90/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Trukje Bekijk bericht
        100m,Waw man wat een bereik!!! Zal wel een pak geld gekost hebben???

Tja, die heeft mij dan ook een paar honderd "Duizend" euros gekost,

Bij mijn weten is de nikkor Nikkor 1200-1700mm f/5.6-8 de langste die er bestaat voor Nikon,
        Sorry voor de typo, dat moet 100mm zijn natuurlijk.

Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
          Hmmm... er was hier ooit iemand die graag vanaf de andere kant van een meer een vogeltje beeldvullend wilde fotograferen.
          Die zocht een 800mm lens en wilde daar nog een 3x converter opsteken o.i.d. en vroeg zich af of dat genoeg ging zijn (was een leuke discussie trouwens, kon hem zo gauw niet vinden).

Die zou hier wel mee geholpen zijn...
          Zwijg daar maar gauw over , dat was Steve B(illast). Die wou op 'n 800mm 2 converters van 3x zetten, plus nóg een converter van 2x, om zo aan 14400mm te komen. Wat hij niet kon bevatten, dat leek mij toch zo, is dat tegen dan je f zo groot is dat je manueel moet scherpstellen en op z'n minst iso3200 moet gebruiken om 'n deftige sluitertijd te hebben.
          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
          MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Mensen bedankt voor jullie reacties.

Ik ga nu na er even goed overnagedacht te hebben, toch voor een macro en denk dan aan de sigma 105mm.
            Hij heeft een wat grotere werkafstand maar blijft toch nog geschikt om er evt portretten mee te maken.
            evt reactie over een betere combi met mijn d70 is natuurlijk altijd welkom.
            In dezelfde prijsklasse als de sigma en rond dezelfde werkafstand.(geld voor een 105 nikkor vr heb ik niet)
            -------------------------------
            Een tas met een D300 en wat glas
            -------------------------------

Comment

Working...
            X