Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 10-17 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tokina 10-17 ?

    Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
    Wat ik je al mee kan geven is dat de vervorming @17mm niet erg opvalt (als je het objectief bedachtzaam gebruikt), terwijl je een erg natuurlijke ultrabreedhoek hebt. @10mm is 't natuurlijk andere koek, da's 100% gadgeteffect. Maar het leuke is dat je de 10-17 ook als niet-gadget kan gebruiken. Afhankelijk van het onderwerp kan je tot 15mm werken zonder uitgesproken fisheye.
    Dat is normaal, op 10mm heb je het full fisheye effect. Op 17mm krijg je enkel een deel van het midden te zien van de foto op 10mm. En bij een fisheye word de vervorming net groter buiten het middelpunt van de foto. Dus is het fisheye effect minder uitgesproken op 17mm.

    @TedereTijger: Pentax maakt al geruime tijd een 10-17mm fisheye zoom. En werkte samen met Tokina voor de ontwikkeling van hun fisheye zoom.
    Flickr! :: Blog
    Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

    Comment


    • #17
      Re: Tokina 10-17 ?

      Die Tokina 10-17 ziet er helemaal niet slecht uit:

      Comment


      • #18
        Re: Tokina 10-17 ?

        Enkele fisheyes uit m'n NYC reeks:
        - bovenop Empire state, avond
        - vanop de circle line cruise boot Brooklyn & Manhattan bridge, avond
        - in een parkje aan the iron...dinges
        - court house
        - columbus "square"
        - MoMA hewy
        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
        MySite - All your base are belong to us - What you say

        Comment


        • #19
          Re: Tokina 10-17 ?

          Ik kan je al meegeven dat het een heel knap lensje is!
          Lekker scherp en makkelijk om mee te werken!
          Enkele van mijn testplaatjes kan je HIER vinden...
          StijnDeGrauwe.be

          Comment


          • #20
            Re: Tokina 10-17 ?

            @Darth_stijn: bedankt voor de testplaatjes, deze lens is niet meteen mijn prioriteit, maar het is toch leuk te zien wat de mogelijkheden zijn met deze Tokina.

            Comment


            • #21
              Re: Tokina 10-17 ?

              Heel grafische effecten, de uiteindelijke foto's zijn goed 'leesbaar', maar ik wil die tokina 10-17 mm ook gebruiken in de pers, als ik bv een grote groep mensen moet fotograferen van dichtbij, verdwijnt dat bol-effect een beetje als je wat inzoomt tot bv 13 of 15 mm, of is het beter te croppen zodat je enkel met het rechtere centrum vd foto werkt . Twijfel nog tussen de sigma 10-20 mm of de nikor 10.5 mm.

              Wim.

              Comment


              • #22
                Re: Tokina 10-17 ?

                Bij de Tokina verdwijnt dat bol effect inderdaad...
                StijnDeGrauwe.be

                Comment


                • #23
                  Re: Tokina 10-17 ?

                  Dat wist ik niet... Beetje teleurgesteld nu want deze lens staat op mijn verlanglijstje... Was van plan de Tokina 10-17 te combineren met de Canon 10-22 maar als vanaf pakweg 13 mm het boleffect verdwijnt, zie ik het nut niet in van de Tokina want ik heb al twee visogen (Peleng 8 mm en Zenitar 16 mm).

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tokina 10-17 ?

                    het handige is dat je bij die tokina 10/17mm altijd een fisheye bij hebt voor af en toe eens dat bol-effect te gebruiken, maar omdat je in dat zelfde lensje ook meteen een extremere groothoek bijhebt zonder de, al te uitgesproken fish-eye effecten, daarom denk ik een goeie keuze te hebben gemaakt in vergelijking met de sigma 10/20mm......die ook minder lichtsterk is.
                    Wim.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tokina 10-17 ?

                      Niet twijfelen, de Tokina is een prachtig lensje!
                      In tegenstelling tot Peleng en Zenitar werkt deze volledig automatisch!
                      Nog geen seconde spijt gehad!
                      Je mag ze altijd eens komen testen, zie dat je ook een nikon hebt dusja
                      StijnDeGrauwe.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tokina 10-17 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door frankonl Bekijk bericht
                        Dat wist ik niet... Beetje teleurgesteld nu want deze lens staat op mijn verlanglijstje... Was van plan de Tokina 10-17 te combineren met de Canon 10-22 maar als vanaf pakweg 13 mm het boleffect verdwijnt, zie ik het nut niet in van de Tokina want ik heb al twee visogen (Peleng 8 mm en Zenitar 16 mm).
                        De vervorming langs de 17mm kant is er nog wel hoor. Vglbaar met de vervorming van de Zenitar. Die vervormt met z'n 16mm ook, maar je kan het effect maskeren door je onderwerp zorgvuldig te kiezen en te kaderen. Dat is een stuk moeilijker aan 10mm (vgl de Peleng @ 8mm) daar moet je altijd met de sterke vervorming rekening houden.

                        Ik heb persoonlijk de Zenitar, en ik hou er erg van. Maar de 10-17 (de Pentax DA10-17 dan) staat op m'n verlanglijstje om een iets flexibeler oplossing die bovendien volautomatisch kan worden gebruikt... De Zenitar werkt wel goed op de Pentax DSLRs maar de extra druk op de AE-L of green knop nodig voor de stop-down lichtmeting wil ik wel eens vergeten...

                        Ik had ook de Peleng, maar die was te zwaar om mee te nemen (zeker tov de compacte Zenitar), en het effect te speciaal om vaak te gebruiken. Bovendien moet je het diafragma manueel toedraaien, wat ook weer wat lastiger is... Gevolg: een ongebruikte Peleng in de kast, dus heb ik 'm maar verkocht...

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tokina 10-17 ?

                          Ben ze uiteindelijk een paar manden geleden ook gaan halen
                          En hier ook nog geen seconde spijt van gehad
                          Een fisheye en een groot hoek in een lens
                          T´is misschien maar een compromis, elke specifieke lens zal waarschijnlijk beter presteren,
                          Maar voor mij is ze

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tokina 10-17 ?

                            Hij was eerst doorstreept op mijn verlanglijstje en nu staat ie er weer bij. Hij is als het ware weer in beeld.

                            Comment

                            Working...
                            X