Hangt een beetje af waarvoor die moet dienen he. Die Nikkor 55-200 schijnt niet slecht te zijn, maar toen ik begon met fotografie heb ik die 55-200 links laten liggen omdat ik af en toe toch net wat meer bereik wou dan 200mm. Dus voor mij is een 70-300 beter. Om je keuze nog moeilijker te maken, voor een 70-300 raad ik eerder de "Sigma 70-300 F/4-5.6 APO DG" aan. Er is ook een Sigma 70-300 niet-APO versie beschikbaar, maar de APO schijnt het beste te zijn in zijn klasse.
Idd, hangt ervan af voor wat je ze wil gebruiken.
Voor vogeltjes zijn ze beiden tekort en voor sport beiden te traag.
Best is je keuze te bepalen wat je er wil mee gaan doen en dan iets aan te kopen dat aansluit bij je keuze.
Als je laat weten waarvoor de lens moet dienen en wat je budget is, kunnen we gerichter adviseren.
Nikkors zijn meestal duurder en behouden beter hun marktwaarde dan de alternatieve merken maar dat wil niet zeggen dat bv tamron of Sigma zoveel slechter zijn dat het prijsverschil verantwoord is.
Best moeilijk kiezen. Als je de "Macro" functie niet gebruikt zal de Nikon G lens ook goed voldoen, die krijg je soms nog iets goedkoper. vrijwel identiek aan de Tamron die optisch overigens ook best aardig is.
de Nikon 55-200 is superklein, heeft wel wat meer last van andere lensfouten zoals vignettering en vervorming (bij te werken in Ps CE) maar is qua resolutie zonder meer prima.
Comment