Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macro lens voor kleine spinnen, indoor! met Canon 400D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke macro lens voor kleine spinnen, indoor! met Canon 400D

    Hello@all,

    Ik heb eergisteren een Canon 400D gekocht.
    Ik heb een vraag ivm. macro objectieven.
    Ik weet precies wat ik ermee wil doen (nu in het begin)
    dus heb ik een concrete vraag hierover.
    Graag had ik het advies van enkelen die er wat van af weten
    want ik weet er niets over!
    Voordien: … Ik heb al enkele treads over macro lenzen gelezen,
    maar ik zie steeds staan dat het héél belangrijk is om te weten
    waarvoor het moet dienen, dus ik zal even uitleggen wat ik graag wil doen.

    Ik ga het toestel (momenteel) alléén maar gebruiken voor insectenfotografie.
    Alléén spinnen, om precies te zijn: van 2 mm(baby) tot ca. 2 cm (volwassen) lichaamslengte zonder poten, dwz. een volledige spanwijdte van min. 5 mm baby en max. 6 cm adult.
    De kleuren van de dieren zijn meestal donker, bruin, zwart, grijs,…
    Het zijn geen/nooit vogelspinnen. (Dieren soortgelijk aan kruisspinnen,
    dus geen grote langharige beesten maar balspinnen (met dunne poten en een rond dik achterlijf zoals kruisspinnen en andere Europese of mundiale huisspinnen.)
    Concreet voorbeeld: Deinopis spec. (vangnetspin) of Theridion spec.

    De spinnen zullen 75 % van de foto’s stil zitten en dus onbeweeglijk zijn tenzij
    ze een cocon bouwen of zo...

    Het zal steeds binnenshuis zijn onder kunstbelichting, nooit buiten in de natuur.
    (Ik houd de dieren als hobby en wil er gedetailleerde foto’s van maken…
    en deze ook online in een HP verwerken…
    Dat is tenminste het doel waar ik naar streef ;-)

    Hiervoor zoek ik dus de juiste lens.
    Ik weet alleen dat die dingen veel geld kosten… dus zou ik graag jullie deskundige mening hierover horen. Aangzien alles voor mij chinees is is het ook interessant om kort te weten waarom juist die lens.

    Ik dacht zelf aan het volgende:
    het juiste macro object. + canon ringflits+
    + (eventueel indien nodig) een filter voor betere kleuren en minder reflectie
    (de dieren zijn meestal volledig glanzend dus als ze dan ook nog pekzwart of heel donker bruin zijn, dan weerkaatsen ze best heel wat licht!
    … maar van filters daar ken ik nog minder als niets.)

    Een statief en een afstandbediening zouden het dan volgens mij compleet maken.
    (Om te voorkomen dat de kamera beweegt bij de macro opnames)

    Ik denk dat dit een tamelijk precieze beschrijving is dus ik hoop op enige respons ;-)
    Natuurlijk zal ik de kamera ook gaan gebruiken voor andere dingen als ik er meer van af ken, maar nu eerst zo.

    Met vriendelijke groeten, Tom

  • #2
    Re: Welke macro lens voor kleine spinnen, indoor! met Canon 400D

    Als je het geld hebt, koop dan een MP-E 65 + ringflits voor dat soort werk. Beter kan je niet krijgen voor een Canon DLSR.
    Als je dat geld niet hebt, koop dan een gewone macro lens (Canon 60, Tamron 90, Sigma 105, . . .) + eventueel tussennringen. En een statief kan ook handig zijn.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Welke macro lens voor kleine spinnen, indoor! met Canon 400D

      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      Als je het geld hebt, koop dan een MP-E 65 + ringflits voor dat soort werk. Beter kan je niet krijgen voor een Canon DLSR.
      Als je dat geld niet hebt, koop dan een gewone macro lens (Canon 60, Tamron 90, Sigma 105, . . .) + eventueel tussennringen. En een statief kan ook handig zijn.
      Well, dat is een heel duidelijk antwoord. Hartelijk dank.
      Ik heb al foto's gezien gemaakt met deze lens in de DVD die bij de camera was ==> "reklame voor hun EF en EF-S lenzen"
      Ik tendeer om even door te sparen en dan maar meteen een MP-E 65 te kopen. Ik hoop alleen dat ik zo geduldig kan blijven als ik de helft van de lens gespaart heb en dan al bijna eigenlijk 2 tamrons heb ;-)

      Ik heb de MP-E 65 gevonden "online" voor 750 euro excl. transport.
      Dat is een scherpe prijs zeker?

      In alle geval, hartelijk bedankt voor het antwoord.
      Nu weet ik waar ik mijn zinnen op moet zetten.

      Een statief ben ik vandaag gaan halen.
      Ik heb het eigenlijk vooral gekocht omdat ik
      de camera niet zomaar ergens in mijn rommelkot durf neerleggen.
      Ik heb 2 vrij rondlopende volwassen wateragamen en die zijn nogal tamelijk "nieuwsgierig" ;-)

      Afstandsbediening wil ik wel nog bestellen maar weet niet of IR, of met kabel.
      Kabel zal beter zijn zeker? Ik wil gewoon dat ik op de knop duw en dat hij "meteen"
      zonder vertraging, een foto maakt. Als IR ook goed is dan neem ik natuurlijk liever die
      omwille van de extra functies.

      Nu alleen de ringflits noch:
      Ik heb er van canon "gebruikt" gevonden voor 150-200 euro.
      Ik heb gehoord bij media markt dat hij echter normaal rond 800-880 kost.
      Is het dat allemaal waard of kan ik beter een floodlight kopen.
      Constante lichtbron zoals leds of spot dicht in de buurt.
      (de spinnen zijn soms echt lackzwart, kann dat geen kwaad voor reflecties?)
      Of heel goed belichten met spots... (gewoon even aan't checken wat het allemaal gaat kosten. Ik zou liever op der rest besparen dan op de lens.)

      Mvg, Telson.
      Last edited by Telson; 11 februari 2007, 01:54.

      Comment


      • #4
        Re: Welke macro lens voor kleine spinnen, indoor! met Canon 400D

        Telson,

        Je beseft hoop ik, dat je voor 100 euro +/- het beste macro materiaal kan kopen.

        Autofocus heb je niet nodig, dus een MF lens is aangewezen.

        bvb. een balgapparaat van pentax, met een takumar 100 mm speciale bellows lens (onverstelbaar , alleen voor balg).
        Of een takumar 100 mm macro, onvoorstelbaar scherp.

        En dan zijn er nog de speciale "tandarts" lenzen van vroeger, met ingebouwde ringflits, maar die zijn duurder en zeldzamer.

        Paul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Welke macro lens voor kleine spinnen, indoor! met Canon 400D

          Om spiderlings (of kleiner) vast te leggen is een 'gewone' macro ontoereikend. Even op je tanden bijten en doorsparen voor die befaamde MP-E65 (had ik ook maar voor Canon gekozen ). Om volwassen exemplaren te schieten kun je misschien opteren voor een prime met een setje automatische tussenringen, dit om de kosten wat te drukken.
          Last edited by Petertje; 11 februari 2007, 10:04.
          It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

          Comment


          • #6
            Re: Welke macro lens voor kleine spinnen, indoor! met Canon 400D

            Voor volwassen spinnen is de MP-E géén goede keuze. Die lens start pas vanaf 1:1.

            Deze zijn met een gewone macrolens : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/spiders

            Hier enkele met de MP-E :



            Comment


            • #7
              Re: Welke macro lens voor kleine spinnen, indoor! met Canon 400D

              Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              Als je het geld hebt, koop dan een MP-E 65 + ringflits voor dat soort werk. Beter kan je niet krijgen voor een Canon DLSR.
              Als je dat geld niet hebt, koop dan een gewone macro lens (Canon 60, Tamron 90, Sigma 105, . . .) + eventueel tussennringen. En een statief kan ook handig zijn.
              Volledig met eens als je haarscherp wil en met een fikse vergroting en gemakelijk werken ga voor de mp e , zoek maar eens op het onderwerp MP E binnen het forum zo zie je onmiddelijk de pro en contra's van deze lens.
              groeten Luc.
              BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

              Comment


              • #8
                Re: Welke macro lens voor kleine spinnen, indoor! met Canon 400D

                Na eens rondgewandeld te hebben op de site van HVR, en daarna even mijn insectenfoto's ter hand neem, gemaakt met mijn ter beschikking staande lensjes, voel ik mij net een boer op een petattenveld.
                Fotograferen is al jarenlang een van mijn hobby's, maar nu weet ik wel beter. Indien ik eerst dacht dat mijn foto's mooi waren , dan zit er al jarenlang een dikke waas voor mijn ogen, en heb ik mijzelf schromelijk overschat.
                Het zijn nu gewoon kiekjes, zoals er ook miljoenen op het net te vinden zijn.
                Voortaan zou ik mij beter bezighouden met petatten planten.
                Dank aan HVR voor het laten meegenieten met zijn hoogstaande prof. werken.
                Klein kodakske

                Comment


                • #9
                  Re: Welke macro lens voor kleine spinnen, indoor! met Canon 400D

                  Hello@all,

                  Wel, voor zover ik het kan inschatten zal ik doorsparen voor de MP-E 65.
                  Voor de volwassen spinnen maak ik me geen zorgen, die 18-55 mm is daarvoor best te doen. Ik print ze nie uit, bekijk ze alleen op de pc,...
                  dus het die megapixels kunt ge da toch groot genoeg krijgen.
                  Ik ken mensen die hun digitale gebruiken om 4 weken na de geboorte van de spiderlings te zien of het mannekes of vrouwkes zijn. Da is't eigenlijk waar ik naar zoek. En ik moet het kunne vastleggen dus een microskoop is nie wa'k zoek ;-)
                  Ik denk dat die canon MP-E 65 daar dan wel het beste voor zal zijn zeker?
                  Ik heb is rondgekeken voor andere macro's maar bij sommige die dan ook 300 euro kosten staat dan iets bij van, alleen met volledige geopende iris mogelijk, of wa weet ik allemeaal...
                  Veel te gekompliceerd.
                  Ik wil zeker nie de fout maken van eerst 3 lenzen te kopen en dan toch besluiten om na 3 jaar die MP-65 te halen.
                  Als ik weet dat die MP-E-65 echt da is wat't moet zijn, dan spaar ik wel wa door.

                  Zou een lichtbak met heel mat glas (en daar die kleine spinnen op)
                  de ringflits niet overbodig maken?

                  Bedankt in alle geval voor al jullie hulp tot zover.

                  Mvg, Telson.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke macro lens voor kleine spinnen, indoor! met Canon 400D

                    Hoi Tom,

                    Al deze spinnen zijn gefotografeerd met de Canon 5D / MP-E65 / MR-24EX

                    MPE65,MP-E65mm,MPE,MPE65,MPE,Richard,Diepstraten,,Canon,MP,-,E,65mm,F2.8,Macro


                    Voor volledige scherpte op "original size" kijken.

                    Groet, Richard
                    www.pbase.com/richard2051

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke macro lens voor kleine spinnen, indoor! met Canon 400D

                      Hallo Richard,


                      Hartelijk dank voor de foto's.
                      Dit is echt wel wat ik nodig heb.

                      Da word dus sparen ;-)

                      1 vraagje nog,... ik heb gehoord dat die MP-E65 super goed is,
                      maar misschien niet de juiste lens om volwassen spinnen van ca. 6 cm
                      mee te fotograferen.

                      Wat is hiervoor aan teh raden?
                      Ik weet dat ik dan wat afstand zal moeten nemen, maar ik zou redelijk goedkoop een Canon 75-300mm lens kunnen kopen. Is dit goed of zit ik daarmee helemaal verkeerd? (voor de volwassen spinnen)


                      Mvg, Telson.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke macro lens voor kleine spinnen, indoor! met Canon 400D

                        Tom,

                        Ik zou toch gaan voor een speciefieke macrolens.
                        Tweedehands Sigma 100mm niet te duur, is een dijk van een lens.
                        Tevens natuurlijk als portretlens te gebruiken............

                        Groet,
                        Richard
                        www.pbase.com/richard2051

                        Comment

                        Working...
                        X