Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF NIKKOR 28mm 1:2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AF NIKKOR 28mm 1:2.8

'k Weet zo eentje te koop voor een mooi prijsje.

Zou graag nu en dan eens wat landschappen willen vastleggen.

Kopen of laten?
    http://depat3103.wix.com/pvanwaesphotography

Re: AF NIKKOR 28mm 1:2.8

Oorspronkelijk geplaatst door De Pat Bekijk bericht
    'k Weet zo eentje te koop voor een mooi prijsje.

Zou graag nu en dan eens wat landschappen willen vastleggen.

Kopen of laten?
    Ik heb toevallig vorige zaterdag de AF 28mm f2.8D van een fotovriend (Op zijn vraag) eens vergeleken met de AFS 17-35 f2.8 die ik gebruik, en de 28mm heeft zeker geen onuitwisbare indruk achtergelaten We hebben aan f8 (toch typisch een diafragma voor landschappen denk ik) enkele foto's genomen, en waar de scherpte ongeveer hetzelfde bleek met een klein voordeel voor de zoom, was het contrast beduidend hoger bij die laatste.

Erger is dat qua vervorming die 28mm f2.8D door de mand viel. Ik was zelf ook verbaasd, want in PTLens had de AFS 17-35 f2.8 bij 28mm helemaal géén vervormingscorrectie nodig , maar aan de foto's met de 28mm f2.8 was beduidend veel meer werk

Bjorn Rorslett is blijkbaar ook niet wild van de 28mm f2.8 http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html

MVG,

Comment

Er is eens een test geweest tussen de 17-35 F2,8 en 3 vaste lensen ook in dat bereik, uit die test bleek dat de zoom zeker niet slechter was, zelfs op div punten beter was
      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
      www.langenacker.nl

Comment

17-35 kost tweedehands rond de 1000 euro, de 28mm 2.8 iets van een 150

Comment

Ik gebruik de 28mm F2 AI en dat is een prachtlens.Scherp,mooie contrasten en kleuren,geen vervorming en je kan er knal mee tegen de zon in fotograferen zonder flare.Er zit ook CRC op zodat je heel dichtbij kan fotograferen.Staat bij Bjorn in z'n lijstje met beste lenzen.Dit is wel een MF lens!

Als je voor de F2.8 wil gaan zou ik de F2.8 AIS eens bekijken.Veel beter dan de AF-versie.Maar dat is dus ook een MF lens.Landschappen gaan meestal niet lopen en normaal gezien heb je dus wel die paar seconden extra de tijd om manueel scherp te stellen.

EDIT: Zie nu pas dat je een D50 gebruikt.MF lenzen meten geen licht op je camera en je moet je belichting instellen oa met behulp van je histogram.Weet niet zo dadelijk een alternatief in de AF primes want ik lees net dat de 24mm F2.8 AF(D) ook veel last heeft van flare,vervorming...De 35mm F2 AFD is een prima lens maar is voor landschappen al niet echt breed meer.
          Last edited by roadrunner; 10 februari 2007, 10:18. Reden: EDIT
          Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
            17-35 kost tweedehands rond de 1000 euro, de 28mm 2.8 iets van een 150

Mee akkoord, maar de AF 50mm f1.8D die nieuw nog goedkoper is, heeft helemaal geen vervorming

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Mee akkoord, maar de AF 50mm f1.8D die nieuw nog goedkoper is, heeft helemaal geen vervorming

MVG,
              juist, maar de topicstarter vraag of de 28mm zijn prijs waard is (zijnde 150 euro of misschien nog wel minder)

dan moet je toch niet afkomen met zeggen dat een zoomlens van 1000-1250 euro beter is?

Comment

Ik denk dat ik al een ietsje wijzer ben geworden. Het zou fijn zijn als er iemand met foto's zou komen opdagen, genomen met de 28mm.
                Ik kan me nu wel al een beetje voorstellen dat dit zeker geen superlensje is, maar misschien voldoet het wel om mee te beginnen.

Ik ben al zeer tevreden met de verrijkende commentaar, maar nog meer commentaar is zeker welkom.
                Nog alternatieven rond dezelfde prijsklasse (tussen 150 en 200€) met misschien betere resultaten?

Alvast bedankt.

Comment

Ondersaande komt van www.photozone.de.
                  Let vooral op de laatste 9 woorden. En speciaal op het derdelaatste woord.

"The principal design of the Nikkor AF 28mm f/2.8D is obviously closely related to the AF 24mm f/2.8D so it shares some of its characteristics. The resolution figures are very good but otherwise the lens left something to be desired for a fix-focal. The lens exhibits relatively high barrel distortions, very high vignetting at f/2.8 and pronounced CAs. Spherical aberrations (focus shifts when stopping down) and high field curvature on top don't make things any better. Compared to modern lenses the Nikkor seems to be a little dated but naturally it still remains a very good lens."

Comment

Wat ik uit de tekst mag verstaan is dat er dan dus een vrij hoge tonvervorming is, en randonscherpte bij f/2.8

Maar dan al bij al toch een zeer goede lens.

Comment

Is het de 28/2.8 AF of de AFD? Want van de eerste serie (begin jaren negentig) 28/2.8 AF is algemeen bekend dat het één van de slechtste lenzen ooit door Nikon geproduceerd. Werkelijk te mijden.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Deze...

Comment

Inderdaad, dat is 'm helaas...
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
                            juist, maar de topicstarter vraag of de 28mm zijn prijs waard is (zijnde 150 euro of misschien nog wel minder)

dan moet je toch niet afkomen met zeggen dat een zoomlens van 1000-1250 euro beter is?
                            Neen, maar weet ie wel dat dat die 28mm zeker niet de verwachtingen inlost die een objectief met vast brandpunt meestal wel losweekt

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Pat Bekijk bericht
                              Ik denk dat ik al een ietsje wijzer ben geworden. Het zou fijn zijn als er iemand met foto's zou komen opdagen, genomen met de 28mm.
                              Ik kan me nu wel al een beetje voorstellen dat dit zeker geen superlensje is, maar misschien voldoet het wel om mee te beginnen.

Ik ben al zeer tevreden met de verrijkende commentaar, maar nog meer commentaar is zeker welkom.
                              Nog alternatieven rond dezelfde prijsklasse (tussen 150 en 200€) met misschien betere resultaten?

Alvast bedankt.
                              En de 18-70DX? Die doet het toch ook niet slecht op f8? PTLens haalt er zo de vervorming uit

MVG,

Comment

Working...
                              X