Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro Photo Lens MPE 65 mm/f2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro Photo Lens MPE 65 mm/f2.8

Ik zat met verbazing naar de macro's van Rupselkopke (vliegen ea insecten) te kijken. Wauw!! Ik ben verzot op macro's en dit is wat ik oooooooooooooooooit ook wil kunnen.
    Naar wat ik al gelezen heb is de MPE 65 mm/f2.8 een super lens. Wat maakt ze nu precies zo goed en met welke andere lenzen is ze te vergelijken?
    En geeft zo'n topper op een "minder" toestel (Canon 300D) een even goed resultaat?
    Wat is, in een lagere prijsklasse, ook een goeie macro lens?
    Ik overweeg al een poosje om een Canon EF-S 105 mm F2.8 aan te schaffen maar daar heb je vast en zeker niet zulke super macro's mee als met de lens van Rupelkopke.

Re: Macro Photo Lens MPE 65 mm/f2.8

Beste Linda,
    Vooreerst neen er is geen vergelijking mogelijk met andere lenzen, deze lens is vrij uniek( spreek eerder van een micro lens dan van een macro).
    Om hetzelfde resultaat te bekomen een vergroting groter dan 1:1 kan men ook met tussenringen gaan werken, eventueel met een ongekeerde lens op een andere lens dit om ook maar in de buurt te komen van de mogelijkheden die geboden worden bij de Mp-E 65.
    Dus deze lens is in feite een aangepaste lens met ingebouwde tussenringen die men naar believen in en uit kan schuiven (of is het draaien?) die tot een vergroting gaat van 5:1.
    Maar dit mooie juweeltje heeft ook zijn keerzijde, naar ik vernomen heb is de werkafstand zeer klein ergens tussen de 40 en 100 mm, dus dit is met de neus op het onderwerp zo kan je deze lens ook voor niets anders gebruiken dan voor deze micro opnames en niet voor bijvoorbeeld portret fotografie of iets anders wat wel kan bij een gewone macro lens.
    Niettegenstaande dit een f/2.8 lens is komt men vaak licht te kort zeker bij grotere vergrotingen zeg maar boven 3:1 een bijkomende flash (ringflash) is dan ook aan te raden.
    Goedkoop kan men deze lens ook niet noemen reken maar vlug ergens iets tussen de 900 en 1000 € voor de lens, wil je nog een aanvullende ringflash mag je nog eens een 500 € (of meer) reserveren.
    Zie ook : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=145759
    Zelf sta ik op het punt mij deze lens aan te schaffen als uitbereiding op mijn 105 mm sigma macro lens, en overweeg er zelfs ook nog eens een 150 mm macro bij te nemen als aanvulling op mijn set macro materiaal daar ik mij bewust in deze tak van fotografie verder wil bekwamen.

Verder denk ik dat de EOS 300D zeker nog niet afgeschreven is, OK iets meer megapixels zijn welkom en bv. een 30D heeft zeker nog wel meerdere voordelen maar dit zou ons te ver lijden, bedenk nog steeds dat het degene is die achter het toestel staat de belangrijkste schakel is.

Verder zijn er zeker nog een ganse reeks macro lenzen (vergroting 1:1) waar mee prachtige opnames kunnen gemaakt worden , denken we maar aan de Sigma’s – Tamron’s en Canon macro lenzen die op de markt te vinden zijn, en als beginnende macro liefhebber zou ik voor daar voor kiezen, zoek maar eens op macro lenzen op het forum en bekijk maar eventjes verschillende opnames in het forum macro en close up daar is vaak bijkomende info te vinden met welke lens de foto is genomen.

Groeten Luc.
    BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

Comment

Luc, bedankt voor de uitgebreide en verstaanbare uitleg. Dat die lens voor mij de eerstkomende tijd niet geschikt is , dat had ik wel al in de gaten. Zal me maar eerst eens een "gewone" macro lens aanschaffen. (jij bent je 105 vast en zeker nog niet beu ) anders, ze is direct verkocht hoor.

Comment

Jer kunt ook eerst eens met tussenringen of omgekeerde lenzen werken daar kun je heel mooie resultaten mee halen.
        Ik werk vaker met een omgekeerde 28mm en tussenringen.
        Je moet dan wel heel dichtbij gaan maar je hebt meer dan 1:1
        Marlies
        Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

Working...
        X