Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

    Ik heb net en Nikkor 60mm Micro aangekocht,,, tijdens het testen toch een rare bevinding gedaan en misschien dat er iemand een logische verklaring voor heeft?

    De lens kan manueel een diafragma instellen (op de lens) maar dan werkt mijn D70 niet meer,,, wat wil zeggen dat er dan EE in de zoeker verschijnt en ik geen opnames meer kan maken. Dat kan ik nog een beetje volgen,,, de LENS instellen op het hoogste diafragma getal en daar kan ik dit ook vast zetten,,, dan werkt de camera weer normaal. So far so good…

    Maar deze lens heet een max. opening van f2.8 daar ik deze niet manueel op de lens zelf kan instellen (blokkage van de camera dan,, lees hoger) moetik dus de camera op manueel (of op diafragmavoorkeur) instellen op F2.8 toch als ik dan ga scherp stellen (AF) en ik kom dichter dan 1m dan schakelt de camera automatisch over naar f3.3,,, stel ik dan weer net iets verder scherp (AF) dan komt er weer mooi f2.8 in de camerazoeker te staan…

    Is het dan onmogelijk om een close-up opname (ik spreek dus nog niet over macro) te maken op f2.8 met deze lens?

    Overigens de lens is verder uitstekend en SUPER scherp, ook het scherpstellen is heel snel maar deze diafragma rariteit werpt toch een vraag bij me op? Ik heb er verder nog niets over kunnen vinden,,, enige die er een juiste verklaring voor hebben of zit ik met een mall-function?
    Hobby video maker
    www.allride.be/gibvideo

  • #2
    Re: Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

    Dat is niets abnormaal, maar een eigenschap die de meeste macrolenzen hebben.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

      Mijn Tokina 100mm f/2.8 Macro doet hetzelfde, maar dan nog iets vreemder zelfs. Scherpgesteld op oneindig loopt het diafragma van f/2.8 tot f/32, maar scherpgesteld op 30cm loopt het diafragma van f/5.6 tot f/64...

      The F-value shown on the lens indicates the brightness of a subject located at infinity. If the macro magnification is raised, the brightness of the subject will decrease. This reduced brightness is called the "effective F-value", while the exposure correction corresponding to the decrease in subject brightness is called "exposure magnification".
      * If you are doing macro photography using a Nikon mount, the display on the camera body will indicate a change in aperture as the focus distance approaches the minimum value, even when the lens's F-value is set to F2.8 (fully open), until the effective F-value finally reaches F5.6
      Uit de handleiding van mijn Tokina
      Last edited by Luckyluke; 2 februari 2007, 14:39.
      One day, I would like to make nice pictures :-)
      www.lucaskoijen.nl

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

        Oorspronkelijk geplaatst door Gibphoto Bekijk bericht
        Ik heb net en Nikkor 60mm Micro aangekocht,,, tijdens het testen toch een rare bevinding gedaan en misschien dat er iemand een logische verklaring voor heeft?

        De lens kan manueel een diafragma instellen (op de lens) maar dan werkt mijn D70 niet meer,,, wat wil zeggen dat er dan EE in de zoeker verschijnt en ik geen opnames meer kan maken. Dat kan ik nog een beetje volgen,,, de LENS instellen op het hoogste diafragma getal en daar kan ik dit ook vast zetten,,, dan werkt de camera weer normaal. So far so good…

        Maar deze lens heet een max. opening van f2.8 daar ik deze niet manueel op de lens zelf kan instellen (blokkage van de camera dan,, lees hoger) moetik dus de camera op manueel (of op diafragmavoorkeur) instellen op F2.8 toch als ik dan ga scherp stellen (AF) en ik kom dichter dan 1m dan schakelt de camera automatisch over naar f3.3,,, stel ik dan weer net iets verder scherp (AF) dan komt er weer mooi f2.8 in de camerazoeker te staan…

        Is het dan onmogelijk om een close-up opname (ik spreek dus nog niet over macro) te maken op f2.8 met deze lens?

        Overigens de lens is verder uitstekend en SUPER scherp, ook het scherpstellen is heel snel maar deze diafragma rariteit werpt toch een vraag bij me op? Ik heb er verder nog niets over kunnen vinden,,, enige die er een juiste verklaring voor hebben of zit ik met een mall-function?
        Is normaal, veel macro's hebben dit.

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

          Oorspronkelijk geplaatst door Luckyluke Bekijk bericht
          Mijn Tokina 100mm f/2.8 Macro doet hetzelfde, maar dan nog iets vreemder zelfs. Scherpgesteld op oneindig loopt het diafragma van f/2.8 tot f/32, maar scherpgesteld op 30cm loopt het diafragma van f/5.6 tot f/64...


          Uit de handleiding van mijn Tokina
          De Tokina corrigeert het daadwerkelijke diafragma. Dit klopt dus.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

            Ik doe wel geen macrofotografie en heb ook geen macrolenzen, maar ik wist dit helemaal niet. Weeral bijgeleerd !!
            natwork.be

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

              Je bedoeld dus deze lens een diafragma-ring heeft.
              Dan hebben alle Nikkors die de G-specificatie NIET hebben, dus niks speciaal macro. Gewoon de ring vergrendelen op het kleinste diafragma en de camera zal geen 'EE' meer laten zien en werkt perfect met de lens
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

                Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                Je bedoeld dus deze lens een diafragma-ring heeft.
                Dan hebben alle Nikkors die de G-specificatie NIET hebben, dus niks speciaal macro. Gewoon de ring vergrendelen op het kleinste diafragma en de camera zal geen 'EE' meer laten zien en werkt perfect met de lens
                IDD dat had ik reeds gevonden maar dat bij scherpstellen op 1meter de camera reeds f3.3 aangeeft vind ik toch wel raar,, ik kan nog begrijpen als ik in Macro stand ga dat er dan wat verlies optreed maar op 1meter is toch geen macro he is met en 60mm amper close-up en hij schakeld naar f3.3 zelfs eerder dan bij 1meter afstand,,, als ikeht nameet dan is hetal bij een onderwerp op 1.40meter
                ????????????????????????????????,
                Hobby video maker
                www.allride.be/gibvideo

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

                  Al eens in je handleiding gekeken. Dit staat er normaal in. Dat is zo bij allen nikon macro lenzen als ik me niet vergis...
                  www.bertwillaert.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

                    IDD dat had ik reeds gevonden maar dat bij scherpstellen op 1meter de camera reeds f3.3 aangeeft vind ik toch wel raar,, ik kan nog begrijpen als ik in Macro stand ga dat er dan wat verlies optreed maar op 1meter is toch geen macro he is met en 60mm amper close-up en hij schakeld naar f3.3 zelfs eerder dan bij 1meter afstand,,, als ikeht nameet dan is hetal bij een onderwerp op 1.40meter
                    ????????????????????????????????,
                    Dat is volkomen normaal, reeds vanaf een bepaalde minimumafstand (blijkbaar ongeveer 1.40m) gaat de lens over op een soort velengingsfactor, te vergelijken met een balg, omdat in dit type lenzen een electronische terugkoppeling naar de camera zit, gaat deze meteen ook de verrekende waarde aan je camera doorspelen, wat zeer intressant is om Bv. TTL te flitsen, vroeger moest je dat allemaal omrekenen en nu
                    Stel altijd je diafragma in via de camera, en laat je lens op f22 vergrendeld, de diafragmaring op je lens kan alleen nog nuttig zijn bij gebruik met tussenringen/balg

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Dat is niets abnormaal, maar een eigenschap die de meeste macrolenzen hebben.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                      Is normaal, veel macro's hebben dit.
                      En is dit een goede eigenschap of een slechte? Want ik zou niet weten waarom een marcolens dit zou moeten doen, een gewone lens doet dit niet en daarmee kan je ook dichter dan 1 meter focussen.
                      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                      MySite - All your base are belong to us - What you say

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Dat is volkomen normaal, reeds vanaf een bepaalde minimumafstand (blijkbaar ongeveer 1.40m) gaat de lens over op een soort velengingsfactor, te vergelijken met een balg, omdat in dit type lenzen een electronische terugkoppeling naar de camera zit, gaat deze meteen ook de verrekende waarde aan je camera doorspelen, wat zeer intressant is om Bv. TTL te flitsen, vroeger moest je dat allemaal omrekenen en nu
                        Stel altijd je diafragma in via de camera, en laat je lens op f22 vergrendeld, de diafragmaring op je lens kan alleen nog nuttig zijn bij gebruik met tussenringen/balg

                        Ok thanks,,, dit is idd wel handig dan,,, vond het alelen een beetje raar,, euhh niet alle micro lenzen hebben dat blijkbaar de 105mm micro zou dat neit hebben (???) maar die is ook eenstuk langer uiteraard en op eengans andere manier geconstueerd als de 60mm lens,,, deze is 60mm is verbazend SUPER scherp echt daar wordt je soms niet goed van hihi,,, maar toch vond ik dat raar van die f3.3 maar nu je het zegt ga je wat verder kijken en idd de lens schuift zijn onderlingen leznen erg ver uit elkaar bij eht scherpstellen (max. toch wel 7cm dat de lenzen uit elkaar geschoven wordenen dan creeer je idd een soort van balg al. Hmmm towh wel goed gezien van Nikon om dat meteen te compenseren,,, en euhh het ik moet wel vergrendelen op f32 bij de 60mm

                        Nogmaals hartelijk dank,,,
                        Hobby video maker
                        www.allride.be/gibvideo

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

                          Ok thanks,,, dit is idd wel handig dan,,, vond het alelen een beetje raar,, euhh niet alle micro lenzen hebben dat blijkbaar de 105mm micro zou dat neit hebben (???) maar die is ook eenstuk langer uiteraard en op eengans andere manier geconstueerd als de 60mm lens,,, deze is 60mm is verbazend SUPER scherp echt daar wordt je soms niet goed van hihi,,, maar toch vond ik dat raar van die f3.3 maar nu je het zegt ga je wat verder kijken en idd de lens schuift zijn onderlingen leznen erg ver uit elkaar bij eht scherpstellen (max. toch wel 7cm dat de lenzen uit elkaar geschoven wordenen dan creeer je idd een soort van balg al. Hmmm towh wel goed gezien van Nikon om dat meteen te compenseren,,, en euhh het ik moet wel vergrendelen op f32 bij de 60mm
                          Alle micro nikkor lenzen hebben dat, ook de 105mm, alleen, gebeurt dat bij de nieuwe 105mm van Nikon volledig intern, en je hebt inderdaad gelijk, het kleinste diafragma is 32 je zal ook zien dat dichtbij, je het diafragma makkelijk kan opvoeren tot f64 en zelfs hoger

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 60mm f2.8 (RAAR)

                            Nikon macrolenzen geven inderdaad het t-getal weer (dat rekening houdt met lichtafval door uittrek) en niet het f-getal (de "diafragmawaarde"). Dat is zeer handig bv. mij manueel flitsen, maar minder handig wanneer je bv. per sé op f/16 wil fotograferen.
                            Het is dus niet zo dat je bij 1:1 nog meer kan sluiten dan f/32 (f/64 kan dus niet), alleen zal er even weinig licht doorkomen als een lens die op oneindig scherpgesteld is en op f/64 zou staan. Dat is dus die t-waarde.
                            Elke lens heeft lichtafval als ze dichtbij wordt scherpgesteld, maar de meeste tonen dit niet. Wat dus niet betekent dat ze lichtsterker zijn.
                            Kris

                            Comment

                            Working...
                            X