Ik heb een Nikon D50 met een "AF-G" lens. Ik heb begrepen dat deze aanduiding wil zeggen dat deze lenzen geen diafragmaring hebben. Wil dat dan zeggen dat je geen diafragma kan instellen, via het toestel zelf ofzo ? Of waar worden die lenzen dan eigenlijk voor gebruikt (zonder diafragmaring) ?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Nikon AF-G
Collapse
X
-
-
Re: Nikon AF-G
Je stelt het diafragma in op je toestel (in A-mode of is het S-mode), in plaats van op het objectief.
Maar je kan dus wel degelijk een diafragma instellen...Nikon, Apple & Epson
-
Alle recente lenzen hebben een G-specificatie dus geen diafragma ring meer, omdat de moderne bodies deze functie overnemen.
Lenzen met een ouder ontwerp hebben nog een diafragma ring. Als je ze wil gebruiken op een DSLR moet je gewoonliijk de diagragma ring vergrendelen op het kleinste diafragama (het grootste nummer)BD0497BE : Nikon body + glas
www.RudyVerrijt.info
Comment
-
Een DX-lens is ontworpen voor een APS-C(crop)camera. Een G kan er ook zijn voor 35mm formaat.
Comment
-
-
Hier staan alle lettertjes verklaard
BD0497BE : Nikon body + glas
www.RudyVerrijt.info
Comment
-
G en DX hebben in principe niets met de kwaliteit van de lens te maken;
Je hebt goede en minder goede G lenzen, net zoals je goede en minder goede DX lenzen hebt
en trouwens, zijn alle DX lenzen ook geen G lenzen eigelijkNice pen, bet you write good stories with it.
Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600
Comment
-
Het zijn appelen en peren
Een DX-lens is special ontworpen voor de huidige nikon DSLR met een kleine sensor 1.5 cropfactor)
Je kan die lens dus eigelijk niet gebruiken op de oudere 35mm filmbodies (of op de mogelijk toekomstige FF dSLR)
G-lenzen hebben geen diafragma ring maar kunnen op alle nikon bodies.
Een lens met G en DX specs is combinatie van de twee vorige.BD0497BE : Nikon body + glas
www.RudyVerrijt.info
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk berichtOK, dan weet ik voorlopig voldoende, thx allemaal
Maar ik had vandaag gehoord dat het aangeraden was op een D50 enkel DX lenzen te gebruiken ...BD0497BE : Nikon body + glas
www.RudyVerrijt.info
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk berichtOK, dan weet ik voorlopig voldoende, thx allemaal
Maar ik had vandaag gehoord dat het aangeraden was op een D50 enkel DX lenzen te gebruiken ...
Gr's, WimFujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
Fujifilm X100V - Sony RX100M3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk berichtG-lenzen hebben geen diafragma ring maar kunnen op alle nikon bodies.Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
Comment