Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: keuze 85mm 1.8 of 105mm 2.8 van nikkor

demeyereg, het is voornamelijk naar aanleiding van Uw foto's dat ik deze topic ben gestart
    bedankt om een 105 en een 85 naast (onder ) elkaar te plaatsen
    105 is inderdaad ultrascherp maar gaat ook zeer snel over in onscherpte (zo zijn het model haar oren en haarlijn al onscherp). en je zal wel wat moeten verzachten denk ik want ik kan echt wel haar poriën tellen
    bij de 85 zie je die onscherpte ook (maar wel f2 waar de vorige foto f4 was) maar zit er toch een iets kleiner verloop in (achterzijde clownshaar is nog scherp)
    zal dus de 85mm worden ook omdat ik niet direct behoeft heb aan een macrolens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Euh . . . toch geen onzin hoor, de nikkor 85 f/1.4 is scherp, maar is geen macrolens, een echte macrolens zoals de Nikkor 105 VR f/2.8 is een echte poriënbijter en dikwijls moet je echt wel bijwerken omdat de scherpte van deze lens niet altijd in het voordeel speelt van het model.
      Dus jij zegt dat een macrolens scherper is dan een nikon 85mm 1.4 ?
      Dan snap ik niet waarom iedereen zo te spreken is over deze lens.
      Ok, het bokeh is prachtig, 1.4 is natuurlijk zeer lichsterk maar het is geen afs
      lens. Je zou toch echt mogen verwachten dat deze lens qua scherpte even goed presteert als een macrolens. Althans, lijkt mij.........
      Van alles...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
        Houd er wel rekening mee dan een mackro lens vaak té scherp is voor portretten.

Gr kees
        Een lens is nooit te scherp: indien nodig zijn er allerlei softfilters voor portretfotografie om het beeld te verzachten: bv Sunsoft van Cokin.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Een lens is nooit te scherp: indien nodig zijn er allerlei softfilters voor portretfotografie om het beeld te verzachten: bv Sunsoft van Cokin.
          Inderdaad nooit te scherp, en Photoshop biedt eveneens voldoende oplossingen. Het kan je bij portret alvast één bewerking uitsparen, nl. opscherpen.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grijzewolf Bekijk bericht
            demeyereg, het is voornamelijk naar aanleiding van Uw foto's dat ik deze topic ben gestart
            bedankt om een 105 en een 85 naast (onder ) elkaar te plaatsen
            105 is inderdaad ultrascherp maar gaat ook zeer snel over in onscherpte (zo zijn het model haar oren en haarlijn al onscherp). en je zal wel wat moeten verzachten denk ik want ik kan echt wel haar poriën tellen
            bij de 85 zie je die onscherpte ook (maar wel f2 waar de vorige foto f4 was) maar zit er toch een iets kleiner verloop in (achterzijde clownshaar is nog scherp)
            zal dus de 85mm worden ook omdat ik niet direct behoeft heb aan een macrolens
            De DOF hangt toch niet af van macrolens of non-macro, maar wel van diafragma en afstand tot je onderwerp, of vergis ik me nu? Dat de 85mm op F2 meer dof heeft ligt volgens mij aan de grotere afstand tov de persoon dan bij de 105 macro op f4.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieterK Bekijk bericht
              De DOF hangt toch niet af van macrolens of non-macro, maar wel van diafragma en afstand tot je onderwerp, of vergis ik me nu? Dat de 85mm op F2 meer dof heeft ligt volgens mij aan de grotere afstand tov de persoon dan bij de 105 macro op f4.
              Dat heb je heel goed gezien. Heeft inderdaad helemaal niets met de lens te maken. Zoals je zegt :afstand tot het onderwerp, diafragma en brandpuntafstand zijn bepalend.
              Van alles...

Comment

dat de lens niets te maken heeft met de scherptdiepte begrijp ik.
                maar ik dacht, en nu hoop ik dat ik het goed heb begrepen, dat hoe groter je diafragma, en 22 is groter dan 2.8, hoe groter je scherptediepte
                de clown is getrokken op f2, het model op f4
                als voorgaande redenering juist is, zou je toch verwachten dat het model scherper zou zijn dan de clown
                of stel je moet een groep mensen trekken die in 3 rijen staan
                op f 2.8 heb je alleen de middenste rij scherp
                op f 8 of f 11 heb je alle 3 de rijen scherp
                hoop dat ik het goed heb begrepen maar zo ja dan begrijp ik de conclusie toch niet dat dat de foto van de 105mm minder dof heeft dan de foto van de 85mm. terwijl voor mij de foto van de 105 veel sneller onscherp wordt.
                mogelijk ben ik hier van alles dooreen aan het gooien dus als iemand mij daarin kan helpen

Comment

De nieuwe 105mm met VR is ook serieus interessant als portretlens. Je kunt door de VR makkelijker uit de hand werken. Helaas is de lens ook een enorme joekel en bij een modellenshoot zal ik eerder mijn 1.4 85mm gebruiken.
                  De 1.8 85 is allemaal misschien een fractie minder snel e.d. maar wel een compacte en handige lens om mee te nemen.
                  Ik heb de 1.8 85 een tijdje terug weggedaan wegens een Tokina 2.5 90mm die ook als macrolens te gebruiken is en nog iiets lichter om mee te nemen.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grijzewolf Bekijk bericht
                    dat de lens niets te maken heeft met de scherptdiepte begrijp ik.
                    maar ik dacht, en nu hoop ik dat ik het goed heb begrepen, dat hoe groter je diafragma, en 22 is groter dan 2.8, hoe groter je scherptediepte
                    de clown is getrokken op f2, het model op f4
                    als voorgaande redenering juist is, zou je toch verwachten dat het model scherper zou zijn dan de clown
                    of stel je moet een groep mensen trekken die in 3 rijen staan
                    op f 2.8 heb je alleen de middenste rij scherp
                    op f 8 of f 11 heb je alle 3 de rijen scherp
                    hoop dat ik het goed heb begrepen maar zo ja dan begrijp ik de conclusie toch niet dat dat de foto van de 105mm minder dof heeft dan de foto van de 85mm. terwijl voor mij de foto van de 105 veel sneller onscherp wordt.
                    mogelijk ben ik hier van alles dooreen aan het gooien dus als iemand mij daarin kan helpen
                    1. Hoe groter het f-getal, hoe kleiner het diafragma, hoe groter de scherpte-diepte OF hoe kleiner het f-getal, hoe groter het diafragma, hoe kleiner de scherpte-diepte.

2. Scherptediepte heeft ook te maken met de afstand t.o.v. het voorwerp.
                    Momenteel geen fototoestel meer!

Comment

streetbiker dat dacht ik ook, ben al blij dat ik dat juist had

Comment

Dus jij zegt dat een macrolens scherper is dan een nikon 85mm 1.4 ?
                        Dan snap ik niet waarom iedereen zo te spreken is over deze lens.
                        Ok, het bokeh is prachtig, 1.4 is natuurlijk zeer lichsterk maar het is geen afs
                        lens. Je zou toch echt mogen verwachten dat deze lens qua scherpte even goed presteert als een macrolens. Althans, lijkt mij.........
                        Volgens mij moeten beide lenzen niet voor elkaar onderdoen qua scherpte, de twee foto's die ik hier heb geplaatst geven alleen aan dat ook de 105mm te gebruiken is als portretlens.
                        Om een echte vergelijking te kunnen maken zouden beide foto's zoveel mogelijk onder dezelfde omtandigheden moeten gemaakt zijn, zelfde afstand tot onderwerp, zelfde diafragma enz. maar dat gaat niet zo makkelijk, daar de max. diafragmawaarden van de twee lenzen twee stops verschillen, en ook het verschil van brandpunt maakt vergelijken moeilijk, de foto van de clown (met de 85mm) is gemaakt op een afstand van ongeveer 3 á 4 meter, deze van het model op een afstand van ongeveer 2 á 3 meter dacht ik.
                        De 85mm 1.4 is een uitgesproken portretlens, met hele goede eigenschappen op een digitaal toestel, de Nikon macro 105mm AFS-VR daarentegen is meer een allrounder, de VR zit er zeken niet op aan 1/1 macro fotografie te gaan doen, maar wil je bijvoorbeeld alleen iemands hoofd fotograferen, dan is die VR functie wel zeer handig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Volgens mij moeten beide lenzen niet voor elkaar onderdoen qua scherpte
                          Dat lijkt mij dus ook.
                          Van alles...

Comment

Voor de prijs van de VR 105/2.8 mm krijg je twee lenzen... de 50/1.4 & 85/1.8.
                            Allebei heerlijke lichtsterke portretlenzen. Voor binnen de 50mm erop en voor buiten de 85mm. En wat betreft de "grote" afstand, dat valt reuze mee. Analoog waren deze beide brandpuntafstanden (omgerekent naar digitaal) de meest gebruikte voor portretten. Mischien kun je ook eerst met 1 van de 2 starten?
                            Veel plezier wat je keuze ook zal zijn.
                            Gr, Paul
                            M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

Comment

flotootje, daar ben ik ook al over aan het nadenken geweest (en dan doe ik nog profijt )
                              en dan heb ik inderdaad een lens voor binnen en 1 voor buiten, 2 primes zelfs

Comment

Voor de prijs van de VR 105/2.8 mm krijg je twee lenzen... de 50/1.4 & 85/1.8.
                                Doe dan wel eerst een uitgebreide test met de 50mm f1.4, ik heb het hier reeds meermaals gezegd, maar de 50mm f1.4 is in sommige lichtomstandigheden niet goed op digitaal, dat komt omdat het licht binnenvalt in de spiegelkamer onder een hoek van 46°, wat reflexies veroorzaakt op het filter voor de ccd, en waardoor veel te veel licht in de spiegelkamer aanwezig is, wat je beeld in bepaalde omstandigheden een heel onnatuurlijk uitzicht geeft, dat probleem is ook bij Nikon zelf gekend, daarom zijn ze dan naar verluit ook aan het experimenteren met een ander soort opnamechip, het zou gaan om een chip met een gebogen oppervlak, waar de pixels niet meer symetrisch opgesteld staan, maar dit zou nooit geziene resultaten moeten opleveren, ook met andere lenzen.

Comment

Working...
                                X