Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzenleek zoekt hulp:-)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lenzenleek zoekt hulp:-)

Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
    Macro van dieren, dat klinkt zo groot. Bedoel je close upps van dieren of macro van heel kleine dieren en insecten ?

Soit kenners genoeg hier. Ik wil alleen maar even kwijt dat bv een Tamron 28-75 2.8 ook een heel schappelijke macro-functie heeft
    Dat lijkt me alleen een minder geschikte combinatie om maanden mee door te jungle te sjouwen. Dan heb je een 18-55 voor als je eens in groothoek fotografeert (landschap oid), je 28-75 waar dan een closeup functie op zit en misschien ook nog wel een telelens. Dan lijkt me een 18-55 samen met een 70-300 met closeup functie of 18-200 die tot dichtbij scherpstelt (laten we het closeup noemen) een betere combo.

Misschien is het een goede voorzichtige conclusie dat je hier kan streven naar de beste beeldkwaliteit of naar de beste combinatie van gebruiksgemak, mogelijkheden, gewicht en dan liefst daarin de beste beeldkwaliteit.

Ken Rockwell is zeer te spreken over die 18-200 VR (http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm) en heeft een foto van zijn horloge aan zijn pols als voorbeeld van hoe dichtbij deze lens kan scherpstellen (http://www.kenrockwell.com/nikon/18200/18200-macro.htm).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
      Macro van dieren, dat klinkt zo groot. Bedoel je close upps van dieren of macro van heel kleine dieren en insecten ?
      Deze vraag had hij reeds beantwoord, waardoor juist de 18-200 aangeraden werd.
      Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoy Bekijk bericht
        Nogmaals hartelijk dank aan iedereen,
        Zoveel reply's en allen erg bruikbaar...Ik krijg er stilaan echt een zicht op
        Ik vroeg me af of met deze 70-300 ook het typische macro/blur effect te bekomen is. Ik ben niet zo uit op insecten specifiek maar vooral reptielen,amfibieen en kleinere zoogdieren. Wat mij de knoop heeft doen doorhakken was het boek van Thomas Marent,rainforest. Dit overlapt volledig mijn interesse gebied ivm dieren en landschappen/omgevingen. Hij stelt vaak slecht op een deel van de dieren scherp wat een prachtig resultaat geeft.
        Toch lijken me de genoemde lenzen zeker geen slechte optie aangezien ze buiten de "close up" ook bruikbaar zijn!
        Nu even aan het lezen via de link die gegeven was

Comment

heb nog eens aardig rondgekeken en het zal waarschijnlijk de AF18-200mm F/3,5-6,3 XR Di II LD Aspherical (IF) MACRO Nikon AF worden...Goede keuze lijkt me? Ik hou jullie op de hoogte

Comment

Dat is een Tamron lens geloof ik. Ik ken hem niet, maar hij wordt goed beoordeeld als consumentenlens (Tipa Award). Ik heb zelf ook altijd met veel plezier een Tamron 28-200 op mijn Minolta filmcamera gehad.

Deze lens is overigens zeker niet dezelfde als de Nikon 18-200 VR lens uit de review. Ten eerste is dat een Nikon, ten tweede heeft hij VR waardoor er ook bij minder licht nog uit de hand gefotografeerd kan worden (als er te weinig licht zou zijn moet de camera een langere sluitertijd kiezen waardoor je hem niet meer stil kan houden, VR compenseert jouw bewegingen met en factor X), ten derde is de Nikon 18-200 VR lichtsterker als je volledig inzoomt (5.6 ipv 6.3). En hij zal ook een stuk scherper zijn dan de Tamron en minder vervorming tonen bij volledig in- en uitzoomen.

Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan, de Nikon 18-200 VR is nieuw 3 keer duurder dan de Tamron. De Nikon zie je met wat mazzel nog wel eens voor een eurootje of 600 tweedehands langs komen hierop het forum.

Met de Tamron ga je ook zeker veel plezier hebben en hele mooie foto's maken hoor.
            Of je spaart door voor de Nikon... aan jou de keus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoy Bekijk bericht
              Costar Rica is jungle veronderstel ik, jungle is weinig (lees zeer) licht, maw, lichtsterke lens kopen. Die van Nikkor zelf zijn duur, dus, Sigma of Tamron IMHO.

Comment

Vergeet ook je basisvraag niet: hoe closeup is de MACRO genoemd bij de Tamron lens. Succes en veel plezier!

Comment

Willem,
                  Misschien kun je op volgende site eens de rubriek over "lenzen" lezen.

Ik denk dat dan al veel vragen opgelost zijn.
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Working...
                  X