Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help: canon EF-S 17-55 2.8 IS / 70-300 4.5-5.6 DO IS / 30d?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help: canon EF-S 17-55 2.8 IS / 70-300 4.5-5.6 DO IS / 30d?

    Hallo allen, ik heb een aantal klassieke beginnersvragen . Hopelijk hebt u niet al genoeg van dit soort vragen en krijg ik toch nog wat respons . Na lang sparen en dus heel veel geduld wil ik binnenkort mijn eerste slr toestel aanschaffen (joepie) en na wikken en wegen is dat de 30d geworden. Wellicht wacht ik even op de opvolger maar na op het forum gelezen te hebben dat de "stoftrilfunctie" op de 400d een grote grap is ben ik aan het twijfelen geraakt. Waarom zou ik nog wachten (stoftrilfunctie en meer pixels ach) terwijl er nu cashback is.

    Tevens heb ik na veel internetten mijn keuze qua objectieven laten vallen op de EF-S 17-55 2.8 IS en 70-300 4.5-5.6 DO IS. Is dit een goede keuze (het kost nogal wat nml)? De eerste heeft een vrij lage f-stop maar de tweede niet, ga ik daar veel last van krijgen. Ik kan deze objectieven nergens even proberen en dus ook niet inschatten of ze fijn werken, het is altijd de kitlens of de 17-85 die op het toestel zit. Wie heeft hier ervaring mee. Ik wil trouwens voornamelijk buiten foto's maken (meestal natuur/diertjes) en macro vind ik ook leuk.

    Welke UV filters te kopen om je lenzen te beschermen.

    CF scandisk extreme IV of is III (of ultra II) allang voldoende en van welk formaat.

    Zijn er nog andere dingen waar ik als beginner helemaal niet bij stilgestaan heb of is dit zo wel het boodschappenlijstje????
    Voordat ik al mijn spaarcenten uitgeef aan een totale miskoop

    Elk advies is welkom!!
    tenzij het natuurlijk gaat over hoe vaak ik de afwas moet doen .

  • #2
    Re: Help: canon EF-S 17-55 2.8 IS / 70-300 4.5-5.6 DO IS / 30d?

    Wat betreft de 30D en 17-55 IS kan ik alleen maar positief zijn, zeer scherpe lens met een aangenaam bereik op een 30D, de 70-300 heb ik geen ervaring mee dus ga ik er ook niks over vertellen. Wat betreft geheugenkaartjes gebruik ik meestal Transend 120X 2gB kaartjes, deze zijn behoorlijk snel , moet het iets rapper gaan dan heb ik ook nog twee Sandisk Extreme III kaartjes die net iets sneller zijn dan de Transcend’s. Een goede investering zonder twijfel!
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: Help: canon EF-S 17-55 2.8 IS / 70-300 4.5-5.6 DO IS / 30d?

      De Canon 30D en de EF-S 17-55 2.8 IS is natuurlijk een schitterende keuze! Geheugenkaartje: Sandisk Extreme III heb ikzelf en is echt al snel hoor...ivm de grootte van 't kaartje, dat is natuurlijk afhankelijk van hoe snel je je foto's van je kaartje op een computer, laptop, externe Hd, etc...plaatst. In RAW mag je op zo'n 7 MB per foto rekenen, in JPG,L,Fijn op 2-3 MB.

      Edit2: Ik had 't dus op de niet DO versie, mijn excuses...de examens zorgen voor een mentale overload !
      Edit: voor natuur, vogelfotografie etc. kom je natuurlijk tekort met 200mm, maar met een 70-300/4.5-5.6 zal je ook wel tekort schieten op gebied van scherpte en snelheid...
      Last edited by Ken; 23 januari 2007, 21:53.
      Monkey business
      [SIZE="1"][COLOR="Gray"]Nikon D300s

      Comment


      • #4
        Re: Help: canon EF-S 17-55 2.8 IS / 70-300 4.5-5.6 DO IS / 30d?

        Elmo

        De 30D is geen slechte keuze.

        Als ik goed kan rekenen, heb je 2 lenzen van +/- €1200 per stuk in gedachten... met dit budget zou ik opteren voor professionele objectieven.

        Als je een bereik wil van 17mm tot 300mm zou ik met die +/- €2400 volgende
        combinatie samenstellen: EF17-40Lf4 + EF70-200Lf2.8(IS???) in combinatie met de TC 1.4 X.

        Wil je toch een lens met IS, dan gaat dit nuttiger zijn op uw tele dan op uw breedhoeklens.

        Met deze combinatie ga je volgens mij goed uit de voeten kunnen en denk ik beter af zijn dan met 't gene je in gedachten had.

        Hopelijk heb je iets aan deze info....



        M.v.g.

        Bob
        CANON Inc. Made In Japan

        Comment


        • #5
          Re: Help: canon EF-S 17-55 2.8 IS / 70-300 4.5-5.6 DO IS / 30d?

          Nog vergeten.....


          Betreft die geheugenkaartjes: Is dit nu een Extreme IIIIIIIIIIII of een gewoon goedkoop kaartje; maakt allemaal niet veel uit omdat de 30D een forse interne geheugen-buffer heeft.

          Greetz
          CANON Inc. Made In Japan

          Comment


          • #6
            Re: Help: canon EF-S 17-55 2.8 IS / 70-300 4.5-5.6 DO IS / 30d?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
            Elmo

            De 30D is geen slechte keuze.

            Als ik goed kan rekenen, heb je 2 lenzen van +/- €1200 per stuk in gedachten... met dit budget zou ik opteren voor professionele objectieven.

            Als je een bereik wil van 17mm tot 300mm zou ik met die +/- €2400 volgende
            combinatie samenstellen: EF17-40Lf4 + EF70-200Lf2.8(IS???) in combinatie met de TC 1.4 X.

            Wil je toch een lens met IS, dan gaat dit nuttiger zijn op uw tele dan op uw breedhoeklens.

            Met deze combinatie ga je volgens mij goed uit de voeten kunnen en denk ik beter af zijn dan met 't gene je in gedachten had.

            Hopelijk heb je iets aan deze info....



            M.v.g.

            Bob
            Die profesionele lens (17-40) kan op een 30D dan wel een puntje zuigen aan de kwaliteit van de EFS 17-55 hoor , en ja ik heb ze beiden...
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • #7
              Re: Help: canon EF-S 17-55 2.8 IS / 70-300 4.5-5.6 DO IS / 30d?

              Vermits ik een 20D + 17-55 + 70-300 DO heb ga je van mij zeker niet horen dat dit geen goeie keuze zou zijn integendeel.

              Die 17-55 is een absolute toplens die door de combinatie F2.8 en IS mogelijkheden geeft waar geen enkele andere canon combinatie(vul gerust een ander merk in) ook maar aan kan tippen. Het bereik is ook nog groot genoeg waardoor je dit echt als je standaardlens kan gebruiken zonder te vaak van lens te moeten wisselen.

              De 70-300 DO is ook een topper maar wel een heel specifieke. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ze vooral uitblinkt door de combinatie van een groot gebruiksgemak in een compacte stevige bouw met hoge optische kwaliteiten. Als je enkel kijkt naar optische kwaliteiten is een 70-300 niet DO de betere koop. Kijk je naar het geheel dan wint voor mij de DO want heeft een betere bouw, snellere AF en is veel compacter( volgens mij ook een betere IS maar kan ik niet bewijzen is alleen maar een subjectief gevoel).

              Deze combinatie waar jij aan denkt is voor mij de ultieme set voor dagelijks gebruik, vakantie enz. Ik doe ook indoor actie fotografie en daar vind ik de DO niet geschikt voor en gebruik ik primes.

              De combinatie die SpyGlass voorstelt is ook een goeie hoor en die 70-200 f2.8 is optisch zeker wat beter dan de DO (zie hier voor een vergelijkingstest) maar ik zou die 70-200 bijna nooit gebruiken want veel te groot en te zwaar. En die zou dus thuis in de kast blijven liggen. En de 17-40 heeft in mijn ogen een te klein bereik en geen IS wat hem ook veel minder interessant maakt als basislens.

              Ik ga vaak op stap met een 20D met 17-55 hangend aan mijn schouder en de 70-300 DO in mijn jaszak. Geen enkele andere combinatie zou mij dit type gebruiksgemak geven in combinatie met toch nog steeds topkwaliteiten op alle vlakken zowel optisch, bouw en technisch.

              UV filters: koop de beste die je kan denk B+W of zoiets. Maar op een 70-300 DO raad ik je aan geen UV filter te gebruiken. Het kwaliteitsverlies met een UV filter is op de DO veel hoger dan dat dit normalerwijze is. Ik heb een tijdje ook een UV filter gehad op mijn DO maar na dat wat te testen heb ik deze eraf gehaald want de kwaliteit is veel beter zonder. Ik ben er zelfs van overtuigd dat de meeste negatieve ervaring met de DO te wijten zijn aan het gebruik van een UV filter.

              Je praat ook over macro maar echt geschikt zijn deze daarvoor niet. Geen van beide is een macro lens. Een close up zoals hier zal wel nog lukken. Maar dat is geen macro. Beter een dedicated macrolens kopen.

              Een Ultra II is eigenlijk ook snel genoeg. Het grootste voordeel van die snellere kaarten ligt bij het downloaden naar je PC niet in je camera want daar is het vooral de buffer die ervoor zorgt dat je foto's kan blijven maken.
              Last edited by Kevlar; 24 januari 2007, 08:13. Reden: Was nog wat vragen vergeten te beantwoorden.

              Comment


              • #8
                Re: Help: canon EF-S 17-55 2.8 IS / 70-300 4.5-5.6 DO IS / 30d?

                WOW wat een reacties, hier heb ik echt wat aan! Bedankt allemaal!
                De 17-55 wordt het zeker! De 70-200 heb ik ook overwogen, maar ik weet niet of ik daarmee tekort kom, die TC 1.4 is inderdaad een goede optie om dat op te lossen. Helaas ligt de 70-200L 2.8 IS + TC 1.4 buiten mijn budget. (2400,- is een beetje hoog het is zo'n 1900,- voor beiden eerder vermelde lenzen)

                Geweldig dat jij beiden lenzen hebt Kevlar, daar zat ik net op te wachten. De reden dat ik de DO overweeg is inderdaad omdat je meer aan een lens heb die je bij je hebt als één die thuis in de kast ligt omdat ie zo groot is. Goede tip ook wat betreft die uv filter. Lukt het trouwens met de DO bij slecht weer of schemering nog om mooie plaatjes te schieten?

                Macro werkt dus niet echt, sparen geblazen dus maar voor een macro lens. Toch kom je nog aardig dichtbij, maar macro is het niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Help: canon EF-S 17-55 2.8 IS / 70-300 4.5-5.6 DO IS / 30d?

                  Oorspronkelijk geplaatst door elmo1 Bekijk bericht
                  Lukt het trouwens met de DO bij slecht weer of schemering nog om mooie plaatjes te schieten?
                  Wat wil je zeggen met mooie plaatjes. Hangt allemaal nogal fel af van wat je juist wil fotograferen, en hoe. Maar ik zie niet in waarom dit niet zou lukken.
                  Je iso zal sneller omhoog moeten dan met de 17-55 dat is zeker.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help: canon EF-S 17-55 2.8 IS / 70-300 4.5-5.6 DO IS / 30d?

                    Hou in het achterhoofd dat je bij die DO-lens, heel veel betaalt voor zijn kleinere/compacte uitvoering.
                    Canon R | Leica Q
                    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                    [/COLOR]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help: canon EF-S 17-55 2.8 IS / 70-300 4.5-5.6 DO IS / 30d?

                      Héhé gister eindelijk de camera en de objectieven gekocht. Ben bij mijn eerste keuze gebleven, evt later nog een TC van tamron als ik bereik tekort kom met de 70-300 en als ik bijgekomen ben van deze financiële aderlating een macrolens. Ik heb er trouwens ook nog een 50mm 1.8 bij genomen, mooi ding voor weinig. Nu maar eens aan de slag.

                      Bedankt allemaal voor jullie reacties!!!!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Help: canon EF-S 17-55 2.8 IS / 70-300 4.5-5.6 DO IS / 30d?

                        Proficiat met je aankoop. Plezier gegarandeerd !!
                        Hopelijk willen binnenkort de weergoden een beetje meespelen.
                        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                        Comment

                        Working...
                        X