Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schaduw v lens Nikkor 18-200 VR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Schaduw v lens Nikkor 18-200 VR

Ik heb me zopas een lens AF-S Nikkor ED 18-200 f/3.5-5.6 G IF DX VR aangeschaft.
    Als ik foto's neem met de ingebouwde flits van mijn Nikon D70s op brandpuntsafstand 18 heb ik in het midden onderaan een schaduwvlek.
    Die verdwijnt pas als ik inzoom naar 35 ongeveer.
    Is dit normaal en hoe los ik dit op ?
    Dien ik me voor die diafragma-range een andere lens aan te schaffen ?
    Graag raad aub.

Re: Schaduw v lens Nikkor 18-200 VR

Dit is spijtig genoeg geheel normaal. Want de uitklapflitser staat gewoon niet hoog genoeg. Maar jij verteld dat hij ingeschoven op 18mm dat heeft en op 35 mm dan niet, maar ik dacht dat de lens het kleinste is op 18mm. Dus normaal zou je alleen last hebben van de lens als ze uitgeschoven is dacht ik. Maar op 18mm heb je een grotere beeldhoek dan in telestand. Dus zou wel eens kunnen kloppen wat jij hier zegd.
    Voor dit te vermijden moet je een systeemflitser op uw toestel plaatsen zoals de SB 600 SB 800 en dan ga je dat niet meer hebben.
    Maar ja...dat zijn kosten dan he !
    Van de SB 400 weet ik niet of de flitser hoog genoeg staat.
    Misschien dat er hier bezitters zijn van de SB 400 die daar ervaring mee hebben.
    Last edited by jan van ginkel; 21 januari 2007, 20:10.
    Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
    Hier op dit forum.

Comment

Zonnekap verwijderen ... kan je tot 24mm gaan.
      Of losse flitser kopen...
      www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul C Bekijk bericht
        Zonnekap verwijderen ... kan je tot 24mm gaan.
        Of losse flitser kopen...
        Ik had mijn foto's zonder zonnekap genomen dus dat kan niet de reden zijn.
        Ik zal me dus een opzetflitser moeten aanschaffen.
        Heeft iemand een SB600 liggen die hij niet gebruikt ? Ik ben vragende partij.
        Een nieuwe kost al vlug 250€. Of weet iemand een goedkopere leverancier ?

Comment

Misschien eerst even de bijgevoegde handleiding lezen voor ingebruikname.
          Daar staat bij gebuik ingebouwde flits op D70S/D70/D50 "Usable focal length 24mm or greater". zonder gebuik van zonnekap.

Grtjes
          Nikon D50 - Nikkor VR 18-200 ED - Nikkor 50mm 1.8 - Nikkor 18-55 ED - SB800 - Velbon Tripod

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel Bekijk bericht
            Van de SB 400 weet ik niet of de flitser hoog genoeg staat.
            Misschien dat er hier bezitters zijn van de SB 400 die daar ervaring mee hebben.
            www.janvanginkel.be
            Volgens een review van Ken Rockwell heeft ook deze flitser geen last van lensschaduwen, zelfs niet met een 12 mm!
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik heb dezelfde lens met hetzelfde probleem.
              Probleem is opgelost door de SB600 te gebruiken.
              Je hebt dan ook vele mooiere foto's dan met de standaard flits !
              Nieuw gekocht bij cameranu.nl voor 300 euro, nu 249 euro ...
              *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

Comment

das nu toch perfect normaal zo'n schaduw... de schaduw krijg je ofwel omdat je lens te breed of te lang is... ofwel omdat je hoek te groot is waardoor je flitser niet je gehele beeld kan belichten.
                de enigste oplossing is inderdaad een externe flitser kopen (iets waar je zeker en vast geen spijt van zult hebben)
                5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  das nu toch perfect normaal zo'n schaduw... de schaduw krijg je ofwel omdat je lens te breed of te lang is... ofwel omdat je hoek te groot is waardoor je flitser niet je gehele beeld kan belichten.
                  de enigste oplossing is inderdaad een externe flitser kopen (iets waar je zeker en vast geen spijt van zult hebben)
                  Ik begrijp wel dat de schaduw afkomstig is van de lens. Maar waarom heb ik die schaduw dan niet als ik verder inzoom, dus als mijn lens op zijn langste is uitgeschoven ?
                  Misschien domme vraag.

Comment

1) Hoe meer je zoomt, hoe kleiner je FOV (field-of-view), waardoor de schaduw die je flits maakt buiten beeld komt te liggen.

2) Met een externe flits wordt ook de FOV (flits of view ?) veranderd volgens dat je zoomt, zodat je flits verder geraakt, maar dan ook niet meer zo breed. (er beweegt iets in de kop voor/achteruit, lens/lamp?)
                    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                    MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

inderdaad, als je inzoomt, dan ga je een kleinere beeldhoek krijgen, waardoor de schaduw (die er steeds nog is!) niet op je foto komt te staan...
                      5DmkIII en wat glas

Comment

oplossig is idd een flits bij kopen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage Bekijk bericht
                          oplossig is idd een flits bij kopen
                          Ik dank alle BD-ers die mij hier hebben raad gegeven en ik ga dus jullie goede raad volgen : " een opzetflits kopen ".
                          Ik ga mijn vrouwke nog eens over haar mouw vrijven en hopen dat ze toehapt en mij wil sponseren !
                          Bedankt allemaal !

Comment

verder dan een sb-600 moet je niet zoeken. die is meeeer dan voldoende.

met de 400 kan je minder instellen en de kop kan je niet zijwaards tilten.
                            voor een 250 ben je er vanaf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage Bekijk bericht
                              verder dan een sb-600 moet je niet zoeken. die is meeeer dan voldoende.

met de 400 kan je minder instellen en de kop kan je niet zijwaards tilten.
                              voor een 250 ben je er vanaf

129 euro !
                              *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

Comment

Working...
                              X