Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pol filter voor Sigma 105 mm macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pol filter voor Sigma 105 mm macro

Welk type polarisatie filter kan ik het best gebruiken voor de Sigma 105 mm macro? Ik wil hiermee de spiegeling van de lampen op edelstenen reduceren. Ik denk zelf een circulair poll. filter. Tiffen maakt ook SR-polarizers, deze zijn aanmerkelijk goedkoper. Kun je deze ook gebruiken? Ik kwam ook slimline pol.filters tegen. Normaal gebruik je slimline bij groothoek. De frontlens ligt bij de Sigma nogal diep in het objectief, is een slimline een betere keuze?
    Graag advies.
    Last edited by elsadeb; 21 januari 2007, 11:00.
    Gegroet Auke
    Nikon en wat toebehoren

http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

Re: Pol filter voor Sigma 105 mm macro

slim heeft te maken met de dikte van de opschroef ring .... dit is alleen van belang bij grote groothoek ... je ziet dan echt zwarte kanten van het filter door de zoeker. Maak eens een testfoto, zet die op je PC, zoom in en let vooral op de hoeken of er geen donkere waas zichtbaar wordt.

circular of linear ( duurder versus goedkoper) heeft met je fototoestel te maken, en wel met de manier waarop Auto Focus werkt. Soms zit dat oog achter een half doorlatende spiegel ... dat is lineair gepolariseerd. Als je hierop een ander lineair pola filter schroeft heb je kans dat, afhankelijk van de stand van het filter je AF-oog ineens niets meer ziet, en dus ook niet kan scherpstellen. Het zekerst is natuurlijk altijd circulair-pola te gebruiken, dat is altijd OK, maar dat is ook zo'n 50% duurder ...... Meestal bij nieuwere toestellen is het bij mijn weten bijna altijd noodzakelijk circular-pola te nemen

HTH
    ---
    darix
    afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
    D70s

Comment

Working...
    X