Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe lens op analoog toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe lens op analoog toestel

    Korte vraagje: kan ik een nieuwe (voor digitaal toestel) lens op een oud analoog (wel met autofocus) toestel (NIKON) gebruiken?

    Thx,
    JanMetDePet
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

  • #2
    Re: nieuwe lens op analoog toestel

    Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
    Korte vraagje: kan ik een nieuwe (voor digitaal toestel) lens op een oud analoog (wel met autofocus) toestel (NIKON) gebruiken?

    Thx,
    JanMetDePet
    Niet zonder sterke vignettering als het een DX lens is.


    DX Nikkor
    The DX format sensor, employed in Nikon digital SLR cameras, is smaller in area than 35 mm format film. This has made it possible to design a range of lenses that produce a correspondingly smaller image, with a consequential improvement in the size and weight of the lens. In addition, the performance of wide-angle lenses can be optimized for the digital DX-format, ensuring improved clarity and reduced distortion.

    DX Nikkor lenses are not recommended for use with 35mm (135) or IX240 format cameras.

    Van de Nikon website
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe lens op analoog toestel

      Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
      Korte vraagje: kan ik een nieuwe (voor digitaal toestel) lens op een oud analoog (wel met autofocus) toestel (NIKON) gebruiken?

      Thx,
      JanMetDePet
      Ja, bijna allemaal: behalve DX objectieven. Die kun je daarom beter niet aanschaffen. In de toekomst krijgen digitale camera's Full-frame sensors -dus even groot als de analoge kleinbeeldfilm- en daar wordt door Objectief fabrikanten rekening mee gehouden. De professionele Canon camera's hebben al Full-Frame

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe lens op analoog toestel

        Hoe zit dit met CANON EF objectieven? Hoe kan je daar eigenlijk zien of een objectief geeigend is voor een digitaal toestel of een analoog (Ik spreek dan over de recente analoge toestellen).
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe lens op analoog toestel

          Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
          Hoe zit dit met CANON EF objectieven? Hoe kan je daar eigenlijk zien of een objectief geeigend is voor een digitaal toestel of een analoog (Ik spreek dan over de recente analoge toestellen).
          bij canon heb je EF vatting, en EFS vatting (FD vatting ook maar die wordt niet meer gebruikt op recente toestellen)
          alle lenzen met EF vatting zijn bruikbaar op alle analoge en digitale eos spiegelreflexen
          de lenzen met EFS vatting zijn enkel bruikbaar op alle digitale eos spiegelreflexen met uitzondering de eos 5D, en de hele eos 1D reeks, en ook de 10d,d30 en d60

          dus als je een digitale canon koopt, passen alle lenzen erop van de recente analoge en digitale toestellen
          Last edited by Matthias; 19 januari 2007, 10:23.
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe lens op analoog toestel

            ...en andersom...ik bedoel als je nu een EF lens koopt voor een analoog toestel...ga je dan geen vignettering krijgen zoals hierboven aangehaald?


            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            bij canon heb je EF vatting, en EFS vatting (FD vatting ook maar die wordt niet meer gebruikt op recente toestellen)
            alle lenzen met EF vatting zijn bruikbaar op alle analoge en digitale eos spiegelreflexen
            de lenzen met EFS vatting zijn enkel bruikbaar op alle digitale eos spiegelreflexen met uitzondering de eos 5D, en de hele eos 1D reeks

            dus als je een digitale canon koopt, passen alle lenzen erop van de recente analoge en digitale toestellen
            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe lens op analoog toestel

              Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
              ...en andersom...ik bedoel als je nu een EF lens koopt voor een analoog toestel...ga je dan geen vignettering krijgen zoals hierboven aangehaald?
              neen want een EF lens is juist bedoeld voor analoge toestellen
              5DmkIII en wat glas

              Comment

              Working...
              X