Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 10-22 ---> tokina 12-24

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 10-22 ---> tokina 12-24

    ik heb nu een efs 10-22mm voor op mn 20d te gebruiken maar ik ga me binnekort waarschijnlijk een 1d kopen.
    nu zou ik dan best die 10-22 vervangen aangezien hij nutteloos is voor op een 1d (geen efs) maar welke lens kies ik dan best?
    ik dacht aan de tokina 12-24 maar gaat deze zich kunnen meten aan de canon? ik ben namenlijk ongelooflijk tevreden van die canon op alle vlakken (snel,scherp...)

    mijn grootste zorg is dan: ga ik met de tokina even scherpe foto's krijgen op f4?
    gaat de tokina even snel in AF zijn (en ook belangrijk: even stil?)

    en tenslotte, hoeveel zou ik nog kunnen krijgen voor mn 10-22? hij is in absoluut 100% perfecte staat en amper gebruikt. je kan zien aan de vatting dat hij zo goed als nagelnieuw is.
    Last edited by Matthias; 18 januari 2007, 19:08.
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

    Ik ben best tevreden over die tokina, maar welicht zal ze op vele vlakken iets minder scoren dan de canon, die komt altijd als beste uit de testen dacht ik, maar los daarvan zal ze (de tokina) wsl ook vignetteren op een 1D (zeker op een 1Ds of 5D) en zal je voor de Sigma 12-24 moeten gaan, da's voor zover ik weet de enigste supergroothoek zoom waarvan de bruikbare beeldcirkel fullframe covert
    Ook die zal wellicht iets minder zijn van kwaliteit dan je gewoon bent, maar zo veel zal het wel niet maken, en veel keuze heb je niet vrees ik...



    Groeten,
    Koen
    Last edited by oermens; 17 januari 2007, 09:19. Reden: linkje erbij gezet
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • #3
      Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

      Bij mijn weten is die tokina ook voor 'n cropped sensor. De enige breedhoek die dit niet is is de Sigma 12-24 (dacht ik). (de sigma 10-20 is dan terug cropped)
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

      Comment


      • #4
        Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

        Juist, enkel de Sigma 12-24 is geschikt voor fullframe. Prima lens overigens.

        Comment


        • #5
          Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

          idd, enkel de sigma 12-24, komt in aanmerking, denk dat je de tokina, er wel kan op schroeven, maar volledig open, is de lens niet bruikbaar, geloof vanaf 17mm, bij de 5d. idem vor de sigma 10-20.

          Die canon, is super, ben er uiterst tevreden over... Beter dan de 17-40(is natuurlijk niet hetzelfde soort lens)

          Kan niet vergelijken, dus wat ik schrijf is relatief. Maar heb op het punt gestaan, om voor een 5d te gaan. Reden, ik mankeerde breedhoek.
          Uiteindelijk niet gedaan, en de canon gekocht. Een pak geld gespaard, en ben tevreden met mijn keuze.

          De vraag is of een 1d, of een 5d, met een sigma of een tokina, betere beelden zal afleveren, dan een 20d, met de canon.
          Moeilijk uit te maken, maar denk dat het de meerprijs niet rechtvaardigd. Als je andere redenen hebt om een 1d te kopen, misschien wel...

          Heb by the way mijn canon tweedehands 450 euries betaald, was in mint condition.

          Groeten
          JO
          Last edited by johanvansteenkiste; 17 januari 2007, 11:03.
          Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

          Comment


          • #6
            Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            mijn grootste zorg is dan: ga ik met de tokina even scherpe foto's krijgen op f4?
            gaat de tokina even snel in AF zijn (en ook belangrijk: even stil?)

            Begrijp niet goed je ongerustheid...
            Scherpte helemaal open bij een breedhoek, lijkt mij een, onbelangrijk criteria in je keuze.
            De fotos die ik getrokken heb helemaal open, met mijn breedhoek, kan ik op 1 hand tellen.
            Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

            Comment


            • #7
              Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              en tenslotte, hoeveel zou ik nog kunnen krijgen voor mn 10-22? hij is in absoluut 100% perfecte staat en amper gebruikt. je kan zien aan de vatting dat hij zo goed als nagelnieuw is.
              Bij voldoende belangstelling van kopers tot 500 euro.

              Lens prijzen zijn aan het stijgen.

              Ik heb mijn EF-S 10-22 omgeruild voor een 17-40 op een 5D.

              Beide lenzen zijn vergelijkbaar maar de 10-22 heeft een minder hoog f getal nodig voor een scherp resultaat.

              De 17-40 heeft 2 onscherpe hoeken aan de rechterzijde. De linkerhoeken zijn perfect ok.
              Dit zou een fout kunnen zijn van 1 lens maar deze onscherpe hoeken zijn ook zichtbaar in de 5D test op www.slrgear.com.

              Dus alleen al door dit probleem is de EF-S 10-22 op een APS sensor beter dan een 17-40 op een FF sensor.
              Op een 1,3 sensior zal de hoek ook buiten beeld blijven.
              Maar een goede vervang lens voor een 1D vinden wordt toch moeilijk.

              Jan.

              Comment


              • #8
                Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

                Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
                Begrijp niet goed je ongerustheid...
                Scherpte helemaal open bij een breedhoek, lijkt mij een, onbelangrijk criteria in je keuze.
                De fotos die ik getrokken heb helemaal open, met mijn breedhoek, kan ik op 1 hand tellen.
                Ik heb de set Tokina 12-24 - 17-40L - 24-105L IS vervangen door EFS 10-22 en EFS 17-55 2.8 IS en ik heb daar buiten de bouw van de lenzen nog niet één seconde spijt van gehad ! De Tokina is heel goed maar de Canon is nog een pak beter, en zoals Johan ook zegt die 10-22 doet het beter dan de 17-40 ( en die 17-55 doet het nog véél beter ! )
                De Tokina is qua bouw wel L evenwaardig, de Canon is niet slecht maar kan zeker beter.
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                Comment


                • #9
                  Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

                  Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
                  De vraag is of een 1d, of een 5d, met een sigma of een tokina, betere beelden zal afleveren, dan een 20d, met de canon.
                  10mm op een 30D is nog steeds 16mm terwijl 12mm op een FF 12mm blijft hé (12mm op mijn 1D2 wordt een 15mm en dat is wel gelijk aan een 10mm op de 30D). Hoe goed dat de hoeken zijn is natuurlijk een andere zaak, er zou wel wat vignettering zijn op een FF (maar dat is ook weer makkelijk te verhelpen).

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

                    Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
                    Begrijp niet goed je ongerustheid...
                    Scherpte helemaal open bij een breedhoek, lijkt mij een, onbelangrijk criteria in je keuze.
                    De fotos die ik getrokken heb helemaal open, met mijn breedhoek, kan ik op 1 hand tellen.
                    ik kan de foto's die ik op kleiner diafragma dan volledig open heb getrokken kan ik op 2 handen tellen... de 10-22 is voor mij scherp genoeg volledig open...

                    dat terzijde... best dus eens uitkijken naar een sigma 12-24 zeker...
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

                      De enige optie voor echte UWA op een 1DII is de sigma 12-24 mm.

                      Ik heb een reeks foto's online staan (in "Favourites") die ik met de 5D heb gemaakt met deze lens (onder meer de foto's Farewell, Ruin, Grasleien, Poser, STUK, Royal Palace)

                      Het is één van mijn favoriete lenzen....
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                      http://supermasj.zenfolio.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

                        dus qua scherpte ben je er tevreden over? en qua lichtsterkte? en AF snelheid?
                        want ik zie op de review site http://www.photozone.de/8Reviews/len...4556/index.htm dat zijn scherpte op 12mm toch wel te wensen overlaat...
                        ik zal eens een kijkje nemen naar je foto's
                        Last edited by Matthias; 18 januari 2007, 08:06.
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          dus qua scherpte ben je er tevreden over? en qua lichtsterkte? en AF snelheid?
                          Bijna alle foto's hier http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/oudjaar_2006 zijn met de 12-24 gemaakt in wel moeilijke lichtomstandigheden. Mijn Canon 50mm f/1.4 weigerde pertinent te focussen terwijl de Sigma geen krimp gaf. Uiteraard zit er wel redelijk wat bewegingsonscherpte in veel foto's (was de bedoeling, kijk maar naar de sluitersnelheden).

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

                            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Bijna alle foto's hier http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/oudjaar_2006 zijn met de 12-24 gemaakt in wel moeilijke lichtomstandigheden. Mijn Canon 50mm f/1.4 weigerde pertinent te focussen terwijl de Sigma geen krimp gaf. Uiteraard zit er wel redelijk wat bewegingsonscherpte in veel foto's (was de bedoeling, kijk maar naar de sluitersnelheden).
                            VOila,
                            de sigma 12-24 i s één van die lenzen waarvoor veel snobs hun neus ophalen, maar die gewoon een uitmuntend stuk glas is. Ik weet niet hoe ze het doet, maar dat ding focus gewoon ook s'nachts (bij nachtfotografie dus)
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: canon 10-22 ---> tokina 12-24

                              ik heb uiteindelijk beslist om voor een canon 17-40 te gaan. die hoek op een 1.3x valt me uiteindelijk nog goed mee en de weather sealing heeft mij helemaal overtuigd...
                              dus dan is het zoeken naar een 17-40 (had ik de mijne een maand geleden maar niet verkocht...)
                              5DmkIII en wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X