Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens met tussenringen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macrolens met tussenringen

In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden: ik weet wat een tussenring doet met een gewone lens. Maar wat als je die achter een macrolens vijst?
    En een 50-500, eigenlijk? Goed, geen focus op oneindig meer enzo, maar dan...?

(Ik vroeg het me gewoon af)
    http://peliculiar.lalunerouge.net

Re: Macrolens met tussenringen

Het enige wat een tussenring eigenlijk doet is je toelaten dichter scherp te stellen. Dit heeft uiteraard wel enkele gevolgen. Scherptdiepte kan sterk afnemen. Bijvoorbeeld een 200mm lens met tussenringen zodat je al op 40cm zou kunnen scherpstellen heeft nagenoeg geen scherptediepte meer. Ook zou er sprake zijn van lichtverlies. Dus je zal wat langer moeten belichten of iso optrekken,... Doordat je dichter kan scherpstellen zal ook de vergrotingsmaatstaf van je lens toenemen.

Wouter.
    Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
      In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden: ik weet wat een tussenring doet met een gewone lens. Maar wat als je die achter een macrolens vijst?
      En een 50-500, eigenlijk? Goed, geen focus op oneindig meer enzo, maar dan...?

(Ik vroeg het me gewoon af)
      Doet dan juist hetzelfde als bij een gewone lens: de MFD verminderen. Bij een 50-500 zal het effect natuurlijk het sterkst zijn op 50mm.
      En bij een macrolens krijg je nog meer vergroting dan 1:1. Mijn EF-S 60, icm een 25 mm tube, haalt dan ongev 1,6:1, op de korste afstand (die dan wel belachelijk kort wordt).
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Dus eigenlijk krijg je hetzelfde effect als zonder tussenring met dat verschil dat je vergroting nog een tikje groter is?
        Niet zwaar de moeite dus, tenzij je iets stilstaand hebt.
        http://peliculiar.lalunerouge.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
          Dus eigenlijk krijg je hetzelfde effect als zonder tussenring met dat verschil dat je vergroting nog een tikje groter is?
          Niet zwaar de moeite dus, tenzij je iets stilstaand hebt.
          Dat "tikje groter" is afhankelijk van de gebruikte tussenring(en) en focale afstand.
          Een 25mm tussenring op een 50mm lens zal een "serieus tikje groter" geven dan zonder tussenring. Op een 200mm lens zal het verschil minder drastisch zijn (tenzij je meer tussenringen gaat gebruiken), maar je gaat het toch merken. Probeer het gewoon eens.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Een tussenring doet hetzelfde met een een macro objectief als met een normaal objectief. Geen probleem dus.

Maar

Meer zoom is meer problemen: als je een tussen ring op een 50-500 zet worden alle problemen met die zoom gigantisch zichtbaar.

goedkoop macro, neem geen tussenring maar een omkeerring (ook hier: niet op een zoom)
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Working...
            X