Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kortste scherpstel afstand bij Macro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kortste scherpstel afstand bij Macro?

    Bij de Macrolenzen van Sigma wordt de kortste scherpstel afstand aangegeven, de 105mm = 31,3 cm; de 150mm= 38 cm: de 180mm= 46 cm. Is dit berekend vanaf de frontlens of vanaf de sensor in de camera.

  • #2
    Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Bij de Macrolenzen van Sigma wordt de kortste scherpstel afstand aangegeven, de 105mm = 31,3 cm; de 150mm= 38 cm: de 180mm= 46 cm. Is dit berekend vanaf de frontlens of vanaf de sensor in de camera.
    Normaliter vanaf de sensor.

    Comment


    • #3
      Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Normaliter vanaf de sensor.
      Ik vraag dit om: wanneer de afstand vanaf de sensor bepalend is dat er dan nauwelijks of geen grotere afstand tot het onderwerp ontstaat vanaf de frontlens van een grotere tele omdat de lens langer is. Juist een langere tele bij een Macrolens wordt op dit forum als voordeel gezien omdat ze dan bij 1:1 niet zo dicht op het onderwerp hoeven te zitten. Maar als dat voordeel er in de praktijk niet is kan ik even goed de 105mm aankopen.

      Comment


      • #4
        Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
        Ik vraag dit om: wanneer de afstand vanaf de sensor bepalend is dat er dan nauwelijks of geen grotere afstand tot het onderwerp ontstaat vanaf de frontlens van een grotere tele omdat de lens langer is. Juist een langere tele bij een Macrolens wordt op dit forum als voordeel gezien omdat ze dan bij 1:1 niet zo dicht op het onderwerp hoeven te zitten. Maar als dat voordeel er in de praktijk niet is kan ik even goed de 105mm aankopen.
        De Sigma 180 is nu ook niet zoveel langer dan de 105 (scheelt 8 cm of zoiets), en de 105 schuift nog uit.
        Bovendien heb je bij een lange macro ook minder achtergrond mee, door de kleinere hoek. Los daarvan is de Sigma 105 een goede macrolens hoor, ik heb ze ook
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

          Tekeningetje is weg, tekst blijft interessant.

          Ik krijg regelmatig de vraag welke macrolens iemand moet nemen. Ik heb die mensen tot nu toe altijd via PM geholpen. Doch eigenlijk is het zonde om die uitleg steeds te moeten doen. Dus daarom zou ik hier ff een topic willen openen waarna ik kan verwijzen. En als ze dan nog vragen hebben kunnen ze die nog altijd stellen. Wat


          Jo.
          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
          Nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            Ik vraag dit om: wanneer de afstand vanaf de sensor bepalend is dat er dan nauwelijks of geen grotere afstand tot het onderwerp ontstaat vanaf de frontlens van een grotere tele omdat de lens langer is. Juist een langere tele bij een Macrolens wordt op dit forum als voordeel gezien omdat ze dan bij 1:1 niet zo dicht op het onderwerp hoeven te zitten. Maar als dat voordeel er in de praktijk niet is kan ik even goed de 105mm aankopen.
            dit is waarschijnlijk wel zo. maar bij een niet 1:1 vergroting zal de afstand bij een 180 mm wel veel groter zijn en dit kan mss handig zijn voor, bv schuwe vlinders die je dan op 1:2 trekt zal gemakkelijker zijn nmet die 180mm
            Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
            Wait. Look. Feel.
            Then shoot ! (David Muench)

            Comment


            • #7
              Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

              Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
              Tekeningetje is weg, tekst blijft interessant.

              Ik krijg regelmatig de vraag welke macrolens iemand moet nemen. Ik heb die mensen tot nu toe altijd via PM geholpen. Doch eigenlijk is het zonde om die uitleg steeds te moeten doen. Dus daarom zou ik hier ff een topic willen openen waarna ik kan verwijzen. En als ze dan nog vragen hebben kunnen ze die nog altijd stellen. Wat


              Jo.
              Ik neem het advies over om met een korte tele 105mm te gebruiken daar ik voornamelijk planten en portretten er mee wenst te maken. In een later stadium komt de 180 mm er ook.

              Comment


              • #8
                Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Ik vraag dit om: wanneer de afstand vanaf de sensor bepalend is dat er dan nauwelijks of geen grotere afstand tot het onderwerp ontstaat vanaf de frontlens van een grotere tele omdat de lens langer is. Juist een langere tele bij een Macrolens wordt op dit forum als voordeel gezien omdat ze dan bij 1:1 niet zo dicht op het onderwerp hoeven te zitten. Maar als dat voordeel er in de praktijk niet is kan ik even goed de 105mm aankopen.
                Hoeveel keer werk je trouwens op 1:1? Meestel werk je iets verder af en dan is het verschil veel groter. Ik fotografeer bloemen zelfs soms met een 300mm .



                Probeer maar eens die bokeh te bekomen met een 105mm macro

                Comment


                • #9
                  Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

                  Euh...klein vraagje, heb ik hier niet een keer ergens gelezen dat je nog de cropfactor moet er bij rekenen of hoe zit dat juist?

                  mvg,
                  2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Hoeveel keer werk je trouwens op 1:1? Meestel werk je iets verder af en dan is het verschil veel groter. Ik fotografeer bloemen zelfs soms met een 300mm .



                    Probeer maar eens die bokeh te bekomen met een 105mm macro
                    Woww Hans.
                    Deze is weer geweldig
                    Heb je er hier meer van, of iets dat er op lijkt.

                    Dat bokeh, top

                    Gr kees
                    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

                      Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                      Heb je er hier meer van, of iets dat er op lijkt.
                      Kijk hier eens wat rond : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/macro

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

                        Bij macrolenzen heb je tegenwoordig enorme verschillen door de manier van scherpstellen. Een lens focust intern (zoals de sigma 150 en 180) of extern (zoals de meeste 90, 100 en 105mm lenzen). Bij lenzen met If wordt de brandpuntsafstand korter, waardoor uiteindelijk de voordelen van een langer brandpunt gedeeltelijk teniet worden gedaan.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

                          spanjaard , zou je dit even meer willen uitleggen , ik versta het niet echt goe?

                          mvg
                          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

                            Het nadeel van een lang brandpunt vind ik soms dat je alles ineendrukt: het wordt vaak te vlak. Bij het fotograferen van bloemen zit ik er ook vaak zo dicht op dat er geen ruimte meer is voor de zonnekap en ik gebruik dan 17mm brandpunt: zo betrek je ook het landschap, dus de omgeving waar die plant thuis hoort er bij. Het voordeel van een lang brandpunt is natuurlijk dat de details van de plant beter zichbaar worden, daar gebruik ik dan ook een 300mm objectief voor.
                            Last edited by Binnenuit; 13 januari 2007, 17:10.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kortste scherpstel afstand bij Macro?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Bij macrolenzen heb je tegenwoordig enorme verschillen door de manier van scherpstellen. Een lens focust intern (zoals de sigma 150 en 180) of extern (zoals de meeste 90, 100 en 105mm lenzen). Bij lenzen met If wordt de brandpuntsafstand korter, waardoor uiteindelijk de voordelen van een langer brandpunt gedeeltelijk teniet worden gedaan.
                              Vandaar ook mijn opmerking : "Hoeveel keer werk je trouwens op 1:1? Meestel werk je iets verder af en dan is het verschil veel groter."

                              Comment

                              Working...
                              X