Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor interieurs

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lens voor interieurs

Voor mijn werk maak ik de laatste tijd regelmatig foto's van interieurs, dit met een tamron 18-200 mm. De resultaten zijn zeer bevredigend, maar ik heb wel wat vervorming op 18 mm. Nu vraag ik me af of er lenzen zijn die nog beter geschikt zijn. Ik dacht aan een nikon 17-35, maar die is wel heel duur.... Of ga je bij publicatie niet veel verschil merken tussen die twee lenzen? De kwaliteit van papier, drukwerk enz. speelt uiteraard ook een rol...
    Of moet je bij digitale fotografie sowieso achter je computer zitten om in PS alles recht te trekken?

Re: lens voor interieurs

Oorspronkelijk geplaatst door Fujifil Bekijk bericht
    Of moet je bij digitale fotografie sowieso achter je computer zitten om in PS alles recht te trekken?
    Bij extreme breedhoeken (<20mm) zal dit steeds het geval zijn, vrees ik.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

gewoon lekkere breed gaan en daarna gewoon de vertekening aanpassen .
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

De nikon 10,5mm F/2.8. Als je in RAW fotografeert, kun je die probleemloos met één klik rechttrekken in Nikon Capture.
        Zie foto's hieronder :

Comment

jawaddedadde! da's spectaculair... dan moet je wel nikon capture hebben .... of kan dat ook in photoshop?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fujifil Bekijk bericht
            jawaddedadde! da's spectaculair... dan moet je wel nikon capture hebben .... of kan dat ook in photoshop?
            Als dezelfde uitsnit(crop) als de Nikon capture foto OK is, dan kan je in PS met -45% "Spherize" (filter>distort>spherize>%) ongeveer hetzelfde bekomen na de uitsnit. Als je CS2 hebt gaat het nog beter...
            Last edited by erdna; 10 januari 2007, 12:18.

Comment

Vrij spectaculair resultaat, maar zo te zien hou je van je 10.5 mm niet zo heel veel meer over. Graag zou ik het vergelijk eens willen zien met een 12-24/4 in dezelfde omstandigheden.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Voor zover ik weet, geeft die Tokina 12-24 op 12mm in vergelijking met andere lenzen op soms grotere brandpuntsafstanden bijzonder weinig vertekening.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Tokina 12-24 is what I use for this work.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                    Tokina 12-24 is what I use for this work.
                    Can't exactly blame you for that
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Ik gebruik daarvoor een Minolta 17-35 (maar daar ben jij niets mee ) of een Sigma 12-24. En die laatste op een filmbody geeft écht ruime interieurbeelden !
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

precies wel vertekening jazzadict als je dan de foto rechttrekt...
                        kijk eens naar dat raam, en plots heb je een meterlange radiator...
                        You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                        www.koendd.be

FZ50

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen dd Bekijk bericht
                          precies wel vertekening jazzadict als je dan de foto rechttrekt...
                          kijk eens naar dat raam, en plots heb je een meterlange radiator...
                          Vertekening valt nooit te vermijden als je met een fisheye fotografeert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                            Vrij spectaculair resultaat, maar zo te zien hou je van je 10.5 mm niet zo heel veel meer over. Graag zou ik het vergelijk eens willen zien met een 12-24/4 in dezelfde omstandigheden.
                            Dan hou ik het liever bij mijn Sigma 14mm F/2.8

Last edited by Jazzaddict; 10 januari 2007, 18:10.

Comment

bedankt voor de reacties. misschien dan eens kijken voor die tokina 12-24...
                              kost amper de helft van een nikon, zou die vergelijkbaar zijn?

Comment

Working...
                              X