Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens voor de EOS 400D ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro lens voor de EOS 400D ?

Hallo,
    Ik ben helemaal nieuw hier en heb sinds een paar weken de overstap gemaakt van Minolta A200 naar Canon EOS 400D.
    Nu overweeg ik wat te doen, de A200 houden voor de macro's of een macro lens aanschaffen.
    Wat raden jullie aan en wat vinden jullie van de canon EF-S 60mm 1:2.8 Macro USM ?

groetjes
    Rayke
    Fijne dag nog.
    Rayke

Re: Macro lens voor de EOS 400D ?

Welke onderwerpen wil je fotograferen? Voor insecten is de 60mm in de meeste gevallen te kort, omdat je daarmee veel te dicht moet komen (en dan zijn de beestjes weg ).

Voor onderwerpen die niet wegvliegen (of kruipen) is de 60mm wel goed.

Voor de beestjes neem je best een 150 of 180mm macrolens.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rayke Bekijk bericht
      Hallo,
      Ik ben helemaal nieuw hier en heb sinds een paar weken de overstap gemaakt van Minolta A200 naar Canon EOS 400D.
      Nu overweeg ik wat te doen, de A200 houden voor de macro's of een macro lens aanschaffen.
      Wat raden jullie aan en wat vinden jullie van de canon EF-S 60mm 1:2.8 Macro USM ?

groetjes
      Rayke
      Ik heb lang getwijfeld tussen de 60mm en de 100mm. Heb nu de 100 en heb er nog geen seconde spijt van.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

Comment

Wel ik heb het dan meestal over onderwerpen als insecten, bloemen en planten.
        Ik besef dat het kostenplaatje hier mee speelt maar een mens moet grenzen leggen hé
        Ik vrees dat die 150/180 aan de dure kant zijn?
        Bedankt voor de reactie.

mvg Rayke
        Fijne dag nog.
        Rayke

Comment

Ik heb zat hier met de zelfde vraag, als compromis heb ik mij dan de tamron 90mm macro aan geschaft, tot op heb vandaag heb ik er nog geen spijt van gehad. Fantastische lens !!!
          Eos 30D en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Welke onderwerpen wil je fotograferen? Voor insecten is de 60mm in de meeste gevallen te kort, omdat je daarmee veel te dicht moet komen (en dan zijn de beestjes weg ).

Voor onderwerpen die niet wegvliegen (of kruipen) is de 60mm wel goed.

Voor de beestjes neem je best een 150 of 180mm macrolens.
            Dat is de theorie. In praktijk valt het echt wel mee om met 60mm macro objectief insecten te trekken hoor. Libellen, vlinders, zijn zeker haalbaar. Je moet wél voorzichtig zijn en veel geduld hebben

Het enige echte "nadeel" dat ik ondervind bij het werken met een korte macrolens is dat je snel veel storende factoren in de achtergrond hebt door de bredere beeldhoek.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Wel bedankt voor de reacties.
              Zo te lezen zijn er meerdere meningen maar das logisch.
              Fijne dag nog.
              Rayke

Comment

Nu ben ik er bijna uit.
                Nog even jullie mening over de
                Sigma AF 105/2.8 EX DG Macro

Alvast bedankt.
                Fijne dag nog.
                Rayke

Comment

Nu ben ik er bijna uit.
                  Nog even jullie mening over de
                  Sigma AF 105/2.8 EX DG Macro
                  Heb je de lenzen al op de camera gehad ? Of ga je puur op de prijzen af en reacties van mensen op internet ?

Voor Canon vindt je een paar lenzen die steeds weer positief beoordeeld worden:

Tamron 90mm macro
                  Canon 100mm macro
                  Sigma 105mm macro
                  Sigma 150mm macro

De Tamrom en de Sigma 105 vielen bij mij af (in de winkel) omdat ze bij het focussen van lengte veranderen, dit vond ik zeer irritant.
                  Uiteindelijk ben ik voor de Canon 100mm gegaan, dit in verband met het iets diversere gebruik. De Sigma 150mm staat nu nog op de verlanglijst.

Als je puur voor de insecten gaat dan zal de Sigma 150mm de betere keuze zijn, misschien nog even doorsparen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ioHpeiH Bekijk bericht
                    Heb je de lenzen al op de camera gehad ? Of ga je puur op de prijzen af en reacties van mensen op internet ?

Voor Canon vindt je een paar lenzen die steeds weer positief beoordeeld worden:

Tamron 90mm macro
                    Canon 100mm macro
                    Sigma 105mm macro
                    Sigma 150mm macro

Inderdaad, kijk hier maar eens:

Als ik nu onmiddellijk moest kiezen dan nam ik de Canon 100mm, ik wacht nog even af om te kunnen testen en vergelijken met de Sigma 150mm.

mvg,
                    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

De EF-s 60mm is een goeie lens, ondanks dat hij enkel voor EF-s mount is. Dat lees je op fredmiranda.com en op photozone.de. De werkafstand is inderdaad kort en het argument van de beeldhoek en storende elementen kan ik ook volgen.

Maar ze is vrij goedkoop, licht en compact. En je kan ze ook gebruiken als portretlens.

Dave
                      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rayke Bekijk bericht
                        Wel ik heb het dan meestal over onderwerpen als insecten, bloemen en planten.
                        Ik besef dat het kostenplaatje hier mee speelt maar een mens moet grenzen leggen hé
                        Ik vrees dat die 150/180 aan de dure kant zijn?
                        Bedankt voor de reactie.

mvg Rayke

Het prijsverschil tussen een Canon 100 mm 2,8 USM en de Sigma 150 mm 2,8 HSM schommelt rond de 80 euro dus dat valt wel mee, reviews van de lenzen:

mvg,
                        2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Ik ben vanmorgen de Tokina AT-X M 100 Pro D 100mm f2.8 Canon AF gaan afhalen.
                          En na een paar testshots op de huisdieren ben ik er van onder de indruk, maar wie ben ik hé.
                          Fijne dag nog.
                          Rayke

Comment

Working...
                          X