Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens meenemen ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens meenemen ???

Ik was van plan om deze week of volgende week eens naar de winteravonden in Bokrijk te gaan...
    Nu is men vraag welke lens zou ik menemen?

*canon 50mm 1.8
    *kitlens 18-55
    *sigma 55-200

ben nog een groentje in't vak dus tips zijn altijd welkom...

-grtz-
    Canon EOS 350D EF-S 18-55mm / Canon 50mm 1.8 EF II / Sigma 55-200 / set uv-filters
    Compact camera : Kodak z740

Re: Welke lens meenemen ???

Omdat je bij avond/nachtfotografie normaalgezien toch het diafragma minstens op f8 zet, zal de kitlens ook scherpe foto's geven. Een langere lens (55-200) heb je niet gemakkelijk nodig bij nachtfoto's.

De 50mm zal wel scherper zijn, maar die zal niet altijd breed genoeg zijn. Je kan ze wel meenemen, maar omdat die 50mm ook al in het bereik van je kitlens zit zal je ze niet gemakkelijk gebruiken.

Vergeet je statief niet, en een reserve akku in de binnenzak van je jas kan ook van pas komen. Bij lage temperaturen is de akku sneller leeg.

Enkele tips voor nachtfotografie:
    -statief
    -iso 100, de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
    -AV stand (diafragmavoorkeuze)
    -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten)
    -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
    -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
    -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
    -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
    -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
    -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
    -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist (blauwe uurtje noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
    -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best. De gebouwen zijn verlicht met gekleurde lampen, en die kleuren wil je ook op de foto's.

Mijn album van vorig jaar staat ook nog online, en daar kan je ook de gebruikte camera-instellingen terugvinden. Ik heb toen de Canon 24-105 f4 L IS gebruikt, ik had wel andere lenzen bij, maar die heb ik niet nodig gehad. Die lens stond veel meer in de buurt van 24mm dan 105mm. Je hebt dus geen lange lens nodig.
    Last edited by Black B@ndit; 25 december 2006, 20:52.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

...cx
      Last edited by BeBa; 6 mei 2007, 08:36.

Comment

dank u beide voor de tips...
        ik denk ni dak ne mirror lock up heb op mijne camera (eos 350d)
        en als da wel zo is heb ik hem nog niet gevonden...
        en wat bedoeld u met "noise reduction bij lange sluitertijden"? staat dat bij men instellingen?

-nogmaals bedankt-
        Canon EOS 350D EF-S 18-55mm / Canon 50mm 1.8 EF II / Sigma 55-200 / set uv-filters
        Compact camera : Kodak z740

Comment

Leuk om de samenvatting eens te lezen! Bedankt dat je hier de tijd voor genomen hebt!
          "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
          Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
          Uit: Apocrief

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Filip z740 Bekijk bericht
            dank u beide voor de tips...
            ik denk ni dak ne mirror lock up heb op mijne camera (eos 350d)
            en als da wel zo is heb ik hem nog niet gevonden...
            en wat bedoeld u met "noise reduction bij lange sluitertijden"? staat dat bij men instellingen?
            -nogmaals bedankt-
            Die kan je terugvinden in het menu "persoonlijke voorkeuren", als er mirror-lock up mogelijk is, dan vindt je die ook daar terug. Vergeet die mirror-lock up niet terug te zetten achteraf, want die gebruik je alleen voor nachtfoto's. En die werkt ook het handigst met de timer-functie, anders heb je toch nog een afstandsbediening nodig om geen beweging te krijgen.

Waarschijnlijk staat de ruisreductie bij lange sluitertijden al standaard ingeschakeld. Als het lang duurt vooralleer je de volgende foto kan maken, dan is dat volkomen normaal. De camera maakt eerst de foto, en nadien wordt er nog een tweede foto gemaakt waarbij de sluiter dicht blijft. De ruis van die foto wordt dan automatisch berekend om een ruisreductie uit te voeren op de foto die je uiteindelijk overhoudt. Dat kan dus even duren, zeker als je met een sluitertijd van bijvoorbeeld 30 sec werkt.

Die ruisreductie kan je laten aanstaan, want die wordt toch alleen maar toegepast met sluitertijden van 1sec of langer. Bij gewone dagfoto's merk je er dus nooit iets van.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Mirror-lock up is idd mogelijk bij de 350D en is zoals hierboven vermeld terug te vinden bij het menu van de persoonlijke instellingen.

Kijk anders eens in de handleiding

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Omdat je bij avond/nachtfotografie normaalgezien toch het diafragma minstens op f8 zet, zal de kitlens ook scherpe foto's geven. Een langere lens (55-200) heb je niet gemakkelijk nodig bij nachtfoto's.

De 50mm zal wel scherper zijn, maar die zal niet altijd breed genoeg zijn. Je kan ze wel meenemen, maar omdat die 50mm ook al in het bereik van je kitlens zit zal je ze niet gemakkelijk gebruiken.

Vergeet je statief niet, en een reserve akku in de binnenzak van je jas kan ook van pas komen. Bij lage temperaturen is de akku sneller leeg.

Enkele tips voor nachtfotografie:
                -statief
                -iso 100, de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
                -AV stand (diafragmavoorkeuze)
                -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten)
                -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
                -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
                -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
                -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
                -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
                -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
                -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist (blauwe uurtje noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
                -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best. De gebouwen zijn verlicht met gekleurde lampen, en die kleuren wil je ook op de foto's.

Mijn album van vorig jaar staat ook nog online, en daar kan je ook de gebruikte camera-instellingen terugvinden. Ik heb toen de Canon 24-105 f4 L IS gebruikt, ik had wel andere lenzen bij, maar die heb ik niet nodig gehad. Die lens stond veel meer in de buurt van 24mm dan 105mm. Je hebt dus geen lange lens nodig.
                Dit heb ik toch even genoteerd, thx!
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Working...
                X