Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K10D: kitlenzen of Sigma-lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pentax K10D: kitlenzen of Sigma-lenzen

Kunnen jullie mij helpen bij het oplossen van volgend dilemma?

Ik overweeg de aankoop van een Pentax K10D. Nu staat er bij een niet nader te noemen internetwinkel een kit te koop van body en twee lenzen (Pentax smc DA18-55/3,5-5,6 en de Pentax smc DA50-200/4-5,6). Een andere mogelijkheid zou zijn om enkel de body te kopen en een set van twee Sigma-lenzen met quasi dezelfde specificaties nl. een zoom 18-50/3,5-5,6 en een zoom 55-200/4-5,6 (de site geeft deze op als lenzen voor de Pentax *ist D en *ist DS maar ik veronderstel dat deze dus ook passen voor de K10D wegens zelfde vatting, correct me if I'm wrong).

Naast het feit dat de combinatie Pentax-body en Sigma-lenzen enkele tientallen euros goedkoper uitkomt (toch weer een geheugenkaartje of zo) zie ik als ander belangrijk voordeel de bredere ring voor de manuele focus, die bij de Pentax-lenzen wel klein uitvalt. De Sigma-combinatie vertoont natuurlijk wel een gaatje van 5 mm tussen 50 en 55 mm terwijl de Pentax-lenzen elkaar daar overlappen. Is dat een argument?

Maar de openstaande vraag blijft de kwaliteit van de Pentax resp. Sigma-lenzen. Een korte consultatieronde langs testsites her en der levert gemengde resultaten op. Beide duo's worden omschreven als basislenzen die, alhoewel ze hun gebreken hebben aan de uitersten van het zoombereik en bij grote diafragma-opening toch waar voor hun geld bieden.

Mijn vraag dus: is er een kwalitatief verschil tussen de Pentax- en Sigma-lenzen die de keuze in de ene of andere richting zou kunnen doen overslaan? Wie kent deze lenzen (waarschijnlijk eerder in combinatie met een Pentax K100D of K110D of natuurlijk de *ist-series of voor de Sigma-lenzen gecombineerd met bodies van andere merken)?

Dank bij voorbaat,

Diederik

Oh ja, en nog een bijkomend vraagje voor die enkele gelukzakken die al een K10D hebben. Hoe zit het met de grootte van de zoeker? Ik had net in een fotozaak een K100D vast (pech maar K10D was er nog niet) en vond het zoekerbeeld nogal klein (in elk geval in vergelijking met het cinemascherm van de Nikon D80 die ik daarna vasthad)

Re: Pentax K10D: kitlenzen of Sigma-lenzen

Puur subjectief, want vergelijk kan ik niet maken, zou ik zeggen, ga voor het originele spul. Je gaat alle compatibiliteitsproblemen uit de weg. En, deze 2 sigma's zijn ook geen hoogvliegers. Het zijn ook maar instappertjes.

Comment

Of koop alleen de body en koop oudere pentax lenzen via marktplaats o.i.d.
      Dit natuurlijk wel alleen als je manueel wilt werken.
      Marlies
      Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

Ik zou de kitlens nemen 18-55 en een Sigma 28-200mm in 3,5...

Andy
        Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

Comment

Working...
        X