Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze maken uit deze lenzen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuze maken uit deze lenzen.

Ik heb na aandachtig lezen mijn keuze voor een nieuwe lens voor vogelfotografie en wat groot wild naar deze lenzen teruggebracht. Wat denken jullie erover?

1) De Bigma van Sigma
    Sigma 50-500 mm F4 - 6,3 EX APO RF HSM DG

2) De Sigma 100-300
    Sigma 100-300 mm F4 DG EX APO IF HSM

3) De Sigma 80-400
    Sigma 80-400 mm F 4.5-5.6 DG EX OS APO

4) De Nikkor 80-400
    Nikkor AF 80-400/4.5-5.6 ED D VR

Dit zijn de lenzen die in het budget liggen en die hopelijk jaren dienst kunnen doen. Wat is jullie keuze?

Alvast bedankt.
    Last edited by Sultana; 11 december 2006, 09:51.

Re: Keuze maken uit deze lenzen.

Van dit lijstje zou ik er maar twee overwegen : de 50-500 en de Nikkor 80-400.
    De Sigma 100-300 is een goede lens maar heeft te weinig mm's voor vogeltjes.
    De Sigma 80-400 heeft een volgens mij minder soepel bereik dan de 50-500 en is amper lichtsterker en nog eens hetzelfde : alle mm's tellen in de vrije natuur.
    De Nikkor zou ik overwegen om zijn degelijkheid en scherpte, maar heeft ook weer niet dat bereik. De 50-500 heeft zich al ruim bewezen : scherp, snel en een uitstekend bereik. Daardoor is in mijn ogen zeer geschikt om zowel sport- als natuurfotografie te beoefenen, (sport buiten weliswaar, voor binnen is ze niet lichtsterk genoeg, maar dat zijn de andere ook niet). Enige overweging die je hier moet maken is of je bereid bent het gewicht erbij te nemen.
    fotosite

Comment

Ja, die 300 zou een soort van "tijdelijke" oplossing zijn om er nadien een TC op te zetten. Misschien is dit dan wel een niet zo voor de handliggende keuze.

Comment

Niemand die anders zijn mening kwijt wil?

Comment

Mis de Tamron 200-500 mm in dit rijtje. Volgens een test op photozone.de is deze in het telebereik te trefereren boven de sigma 50-500mm, en als je voor vogels gaaat, zul je voornamelijk in dat bereik zitten.
          De 300 is alleen interessant voor vogels lijkt me met een TC. Een 2x kan eig. niet omdat je dan op F8 komt.
          De twee 80-400mm weet ik niet zoveel van te zeggen.
          Overigens is wat ik ervan gelezen heb de sigma optisch gezien wel de toplens!
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Ik heb zelf de 80-400 van nikon, en ben daar voorlopig wel tevreden mee. Zeer goed van optische kwaliteit tot 300mm, en mits het diafragma wat toeknijpen nog redelijk goed op 400mm. De VR is mooi meegenomen. Hij is wel wat traag (toch op een D70)...

hier twee foto's met die lens getrokken
            in't zwin
            brugse zwaan

Verder is het bereik van de 50-500 wel behoorlijk fenomenaal en staan hier toch vaak bewijzen van de degelijkheid van die lens. Je hebt er wel geen optische stabilisatie bij, en het vereist wel enige oefening om dat beest onder de knie te krijgen
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Geen enkele kan me echt bekoren.
              Waarom investeer je niet in een prime?
              Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Ik heb de 100-300, en die is echt goed, zelfs aan het lange uiteinde. En door de redelijke lichtsterkte kan je er nog een 1.4TC opzetten, en dan ben je bijna aan de bigma met een groter diafragma.
                De bigma zou naar verluid ook wel goed zijn.
                Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

De VR van de 80-400 maakt het mogelijk om met lange sluitertijden te werken; de vogeltjes helaas niet.
                  De AF van de Vr lens is helaas niet de snelste, maar daar tegenover staat het laagste gewicht van de door jou genoemde opties, terwij de optische kwaliteit naar mijn inschatting ook de beste van deze 5 is.
                  Alleen de 100-300 van Sigma moet je ook niet verwaarlozen: snelle AF en goed scherp, helaas is de lens wat groot, maar eventueel met een 1.4 EX converter ook zeer goede resultaten in dit bereik (maar geen VR).
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                    Geen enkele kan me echt bekoren.
                    Waarom investeer je niet in een prime?
                    Wel, omdat ik bang ben dat je met een prime niet echt je locatie kan kiezen omdat je onderwerp misschien net te dichtbij zit (als zoiets al bestaat bij vogels maar toch zeker bij groot wild). Tenzij dit een verkeerde opvatting is van mij. En welke prime zou je dan aanraden in de prijsklasse van 1.000 tot 1.200€ MAX?

Alvast bedankt
                    Last edited by Sultana; 12 december 2006, 05:34.

Comment

In die prijsklasse ga je idd niet veel vinden, misschien de Nikkor AFS 300 f4.0.

Ik heb nog een artikel voor je gevonden ivm de 80-400 VR
                      Last edited by Adri H; 12 december 2006, 10:42.
                      Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Zonder dat hier nu iemand heel hard NEEEEEEEEEEEE gaat roepen wordt de keuze de Sigma Sigma 50-500 mm F4 - 6,3 EX APO RF HSM DG (aka Bigma).
                        Tegen het weekend hoop ik die in het bezit te hebben als die binnen is.
                        Beetje inwerken met de lens en dan ben ik hopelijk trots genoeg het resultaat te tonen in showcase of fotodiscussie .

Comment

Veel plezier alvast met je lens!
                          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

De Bigma is een goeie keuze. Even de tijd nemen om ze te leren kennen...
                            en daarna mooie plaatjes schieten.
                            Voorbeeldje deze namiddag genomen met de bigma (uit de hand) recht uit de camera (beetje kwaliteitsverlies door het resizen...)

Een tevreden Bigman !
                            Nikon + glasbak
                            Failure is always an option...

Comment

Ik denk dat de Bigma de rationele keuze is, prijs is scherp, foto's die ik al heb gezien zijn meestal scherp en met een statief zou je echt alles uit de kast kunnen halen van de Bigma!

Ik wil je nu natuurlijk niet meer doen twijfelen, maar nooit een Canon 300/4,0 met 1,4 extender overwogen?
                              Monkey business
                              [SIZE="1"][COLOR="Gray"]Nikon D300s

Comment

Working...
                              X