Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verschil tussen 17mm en 18mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• verschil tussen 17mm en 18mm

Hallo

Momenteel heb ik een EOS350D met kitlens en 70-200 f4.
    Ik dank al een tijdje mijn kitlens te vervangen.
    Op termijn wil ik zeken een 24-105 f4 kopen maar denk eerst een 17-40 f4 te kopen om gebruik te maken van de huidige "cash back" aktie.

Graag had ik geweten wat het verschil is tussen 17mm en 18mm. Ik heb ergens gelezen dat het toch een redelijk verschil is in breedhoek.

Ik fotografeer alles dus kan niet zeggen dat ik meestal sport, mensen of iets anders trek. Ik overwoog wel een tijdje een 10-22 maar denk niet dat ik zo een breedhoek nodig hebt.

Heeft iemand toevallig dezelfde foto getrokken aan 17mm en 18mm zodat ik dit zelf kan zien? Indien wel, zou je die kunnen posten?

groeten en alvast bedankt
    James

Re: verschil tussen 17mm en 18mm

In de praktijk zullen er lenzen tussenzitten waar je het verschil NIET zal zien.
    De opgegeven waarden van de fabrikanten zijn immers altijd 'optimistisch' te noemen.
    Bovendoien ben je beter met een 18mm waarvan de randscherpte en vervorming goed is dan van een matig presterende 17mm aan de randen.
    Uiteindelijk zal het verschil in brandpunt tussen een 17 en 18mm geen doorslaggevenden factor zijn om een aankoop al dan niet te doen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Eens hier kijken
      http://www.sigma-foto.de/cms/bildwin...vergleich.html
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Hoe kleiner de focal length, hoe groter de hoek, dus hoe groter het verschil... (het zichtbare verschil)

Lesley.
        -=- Light is the key...

Comment

Tedere Tijger zei: intressant, maar ik denk dat dit wel voor FF is. Ik ben geen Eonian dus ik weet niet zomaar welke cropfactor voor de 350 D geldt, maar hoe groter de cropfactor, hoe minder je het verschil ziet (want minder extreem groothoek)

erik
          erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
            Tedere Tijger zei:
            intressant, maar ik denk dat dit wel voor FF is. Ik ben geen Eonian dus ik weet niet zomaar welke cropfactor voor de 350 D geldt, maar hoe groter de cropfactor, hoe minder je het verschil ziet (want minder extreem groothoek)
            erik
            Ben ik niet zo zeker van, zowel 17 als 18 vermenigvuldig je met de crop-factor, dus het percentage verschil blijft hetzelfde.

Full frame, van 17 naar 18 = +5.88%
            Canon 350D, x1.6, 17->27.2, 18->28.8, percentage = +5.88%
            Nikon, x1.5, 17->25.5, 18->27, percentage = +5.88%

Waar je wel gelijk in hebt is dat je best de herberekende mm van _beide_ gebruikt om het "echte" verschil te zien.
            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
            MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Working...
            X