Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manueel lensje, doen of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Manueel lensje, doen of niet?

Ik zag vandaag een Nikkor 50mm 1.4 lensje staan 2ehands voor €100. Lijkt me wel interessant, maar jammer genoeg is het niet mogelijk om er mee te autofocussen. Voor €20 meer kan ik dan weer een nieuwe AF 1.8 kopen. Is die 1.4 het opgeven van de autofocus waard tov een 1.8?

Moet er wel bijzeggen dat ik nog niet zo lang bezig ben met fotografie (een weekje eigenlijk )
    http://kasper.photography & Flickr

Re: Manueel lensje, doen of niet?

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
    Ik zag vandaag een Nikkor 50mm 1.4 lensje staan 2ehands voor €100. Lijkt me wel interessant, maar jammer genoeg is het niet mogelijk om er mee te autofocussen. Voor €20 meer kan ik dan weer een nieuwe AF 1.8 kopen. Is die 1.4 het opgeven van de autofocus waard tov een 1.8?
    Neen!...
    Volgens vergelijkende tests is de 1.8 zelfs niet slechter dan de 1.4...
    Bovendien koop je de 1.8 NIEUW(!) voor €109 (bij Corné).

Comment

Ik zou ook voor de f/1.8 AF gaan Ik heb 'm zelf ook
      One day, I would like to make nice pictures :-)
      www.lucaskoijen.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
        Neen!...
        Volgens vergelijkende tests is de 1.8 zelfs niet slechter dan de 1.4...
        Bovendien koop je de 1.8 NIEUW(!) voor €109 (bij Corné).
        Ik heb altijd mijn lenzen bij Corné gekocht, maar nu vraag ik me toch af of hij de laatste prijzenpolitiek van Nikon eigenlijk wel volgt. Overal zijn de lensprijzen stukken omhoog gegaan, behalve bij Corné. Of misschien past hij zijn site niet aan.

Comment

Oké da's duidelijk, bedankt!

Jammer van het kleine bereik, maar die 1.8 lijkt me o zo aangenaam
          http://kasper.photography & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict Bekijk bericht
            Overal zijn de lensprijzen stukken omhoog gegaan, behalve bij Corné. Of misschien past hij zijn site niet aan.
            Of hij heeft het aan zien komen en veel ingekocht.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Of hij heeft het aan zien komen en veel ingekocht.
              Ik weet er al 2 die er nog op staan, maar die hij niet kan leveren. Dat kun je moeilijk als prijsvergelijking nemen. Vergis je niet, ik ben een heel trouwe koper bij Corné. Ik stel dit gewoon vast.

Comment

ik heb zelf een paar manual focus lenzen gekocht, weliswaar goeie en lichtsterke lenzen, maar ik ondervind dat ik ze echt zelden gebruik. Terwijl ik die 50mm/1.8 wel frequenter op het toestel zet. Wellicht is dat eerder uit luiheid dan wat anders (aan die ring draaien tot dat groene lichtje pinkt duurt langer dan het sluiterknopje half induwen)... Iedereen is lovend over die 1.8 AF, dus uit "gebruiksgemak" zou ik toch voor een AF gaan.

Comment

Als die 1.4 lens in zeer goede staat is moet je het misschien niet laten. Behalve een grotere lichtsterkte krijg je een lens die mechanisch waarschijnlijk alle nieuw in China gemaakte AF-D lensjes overleeft, en daarnaast word je gedwongen om handmatig scherp te stellen, de instellingen handmatig te doen... dus ik denkt dat gebruiksgemak en iets leren hier een beetje tegen over elkaar staan...
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Ik zou voor de AF gaan! F1.8 is al behoorlijk lichtsterk en iedere Nikon of Canon gebruiker moet een 50 F1.8 in zijn tas hebben.. ze zijn heel goedkoop en zo handig! Er is momenteel bij aangeboden ook een 50mm F1.4 AF te koop voor 175euro.. dan heb je het allebei F1.4 & AF.

Ik zou enkel MF willen gaan voor een super-lichtsterke prime... vb bij Nikon een 50mm F1.2 ! (toevallig ook te koop bij aangeboden).

veel succes
                    Last edited by MichielBrugge; 3 december 2006, 10:46.
                    Canon R | Leica Q
                    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                    [/COLOR]

Comment

Kopen die 50/1.4 (zeker als het de laatste AIS versie is voor de AF-reeks).De F1.4 geeft onder de F4.5 scherpere beelden dan de F1.8.Vanaf F4.5 gaan ze ongeveer gelijk op (zie vergelijking HIER ) Of dat natuurlijk de extra prijs rechtvaardigd moet ieder voor zich uitmaken.De bokeh van de F1.4 is ook veel mooier dan die van de F1.8.En mechanisch zijn ze inderdaad veel beter gemaakt.

Ik koop de laatste tijd meer en meer manuele lenzen.Je moet meer je tijd nemen en je meer concentreren op wat je doet en zo beleef ik er meer plezier aan.Voor de prijs moet je het niet laten.Onderstaande foto heb ik voor enkele weken genomen op het kerkhof van Laken met een oude MF 50/1.4 AIS op F2.8 om een mooie onscherpe achtergrond te krijgen.

Last edited by roadrunner; 3 december 2006, 18:25.
                      Danny's Photosite

Comment

Working...
                      X