Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemene scherpte + sluitertijd/diafragma?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Algemene scherpte + sluitertijd/diafragma?

Inderdaad, hoe groter je diafragmaopening (hoe lager je F-waarde), des te groter contrast je zult hebben tussen voorgrond en achtergrond op vlak van scherpte.

maaaaar ... je brandpuntafstand doet er ook toe. hoe groter je brandpuntafstand, hoe dichter de achtergrond naar je toe getrokken wordt. In combinatie met die achtergrondonscherpte zorgt dat voor een grotere onscherpe achtergrondvlakken, die rustiger zijn dan meerdere kleine onscherpe vlakken. Dus op 50mm zal je onscherpe achtergrond minder aanwezig zijn dan op 100mm.

Misschien dat er mij best toch iemand nog bijstaat in die laatste uitleg, zodat ik geen verkeerde dingen verkondig.
    http://kasper.photography & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
      Dus op 50mm zal je onscherpe achtergrond minder aanwezig zijn dan op 100mm.
      Misschien bedoel je het wel goed maar het klinkt verkeerd .

Hoe langer de lens, hoe meer achtergrond blur je hebt. Dus met vb een 200mm op 2.8 zul je een veel mooiere, egale achtergrond hebben dan met een 50mm op 2.8.

Comment

Klinkt inderdaad beter

Ik was gisteren een boek aan het lezen (ik denk "The Digital Photography Book"), waarin stond dat de meeste lenzen een soort sweet-spot hebben als het aankomt op de scherpte. Die zou 2 volledige stops moeten liggen onder de maximale diafragma. Maar dat geldt niet voor elke lens.

Scherpte wordt in volgende volgorde bepaalt (als ik het mij goed herrinner):
        - Statief gebruiken (een belangrijke, zelfs al schiet je overdag bij voldoende licht).
        - Scherpte van de lens zelf uiteraard.
        - Afstandsbediening om beweging te vermijden bij het drukken.
        - Mirror-lockup om beweging bij het openklappen te vermijden.
        - Als je VR hebt, die afzetten wanneer je een statief gebruikt, want VR zorgt voor miniscule vibraties, die voor onscherpte zorgen (nogal contradictioneel). Maar VR heb je dan ook helemaal niet nodig wanneer je een statief gebruikt. VR is ontworpen om te kunnen schieten uit de hand.
        http://kasper.photography & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
          - Als je VR hebt, die afzetten wanneer je een statief gebruikt, want VR zorgt voor miniscule vibraties, die voor onscherpte zorgen (nogal contradictioneel). Maar VR heb je dan ook helemaal niet nodig wanneer je een statief gebruikt. VR is ontworpen om te kunnen schieten uit de hand.
          Van VR ken ik niets maar bij de nieuwere generaties IS is dat niet het geval.
          Bij de meeste statieven, zeker die van 100€ , doe je er trouwens goed aan om je beeldstabilisatie toch aan te laten behalve als je werkt met mirror lock-up en remote of timer en het niet waait. Maar zelfs als ik fotografeer met m'n 400mm op een stevig Gitzo statief met RRS ballhead laat ik tóch mijn IS aanstaan en dat maakt een groot verschil.

Comment

Bedankt voor jullie reactie maar mijn vraag is nog niet beantwoord (of ik snap niet wat jullie schrijven ).

Volgens mij wordt de maximale diafragma (kleinste getal) niet alleen bepaald door de lamellen van het diafragma maar vooral ook door de zuiverheid van het glas!

Wat ik voor de 2 vermeldde lenzen graag wil weten is of ik bij gelijke brandpuntsafstand en diafragma waarde zeg beiden lenzen stel ik in op 30mm en een diafragma van 4. Is nu de achtergrondonscherpte van beide lenzen ongeveer gelijk?

En heeft de Tamron lens met het grotere diafragma (lager getal) dus meer mogelijkheden om een achtergrond onscherpte te creeren bij gelijke brandpuntsafstand. Dus b.v. de Tamron op 30mm en diafragma 2,8 en de Canon op 30mm en diafragma 4?

Ik hoop dat het zo duidelijk is!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door druup Bekijk bericht
              Wat ik voor de 2 vermeldde lenzen graag wil weten is of ik bij gelijke brandpuntsafstand en diafragma waarde zeg beiden lenzen stel ik in op 30mm en een diafragma van 4. Is nu de achtergrondonscherpte van beide lenzen ongeveer gelijk?
              Ja, alhoewel er een verschil in bokeh kan zijn als het aantal lamellen verschilt.

Oorspronkelijk geplaatst door druup Bekijk bericht
              En heeft de Tamron lens met het grotere diafragma (lager getal) dus meer mogelijkheden om een achtergrond onscherpte te creeren bij gelijke brandpuntsafstand. Dus b.v. de Tamron op 30mm en diafragma 2,8 en de Canon op 30mm en diafragma 4?
              Ja.

Comment

Wat de kwaliteit van de lenzen betreft voor het verminderen van de kwaliteit bij een groot diafragma :
                Ik hoorde dat lenzen gemaakt voor analoge toestellen op een digitaal toestel minder of geen kwaliteitsverlies hebben bij kleine diaframa-waarden.
                Aangezien de sensor kleiner is, wou de buitenste rand van de lens niet gebruikt worden.
                Klopt dit?

Comment

Working...
                X