Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 70-300G en nikkor AF 70-210

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikkor 70-300G en nikkor AF 70-210

Die zien er niet slecht uit, op DPreview waren ze echter zeer lovend over de f/4 ( hier, hier . Pffff, het is een keuze tussen 2 goede lenzen, ik weet het niet, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de f/4 ( mijn voorkeur kan ook volledig fout zijn ).
    Bert

Comment

Bert,
      Ik denk eigenlijk dat je niet fout kan gaan... de F/4 lijkt mij ook erg aantrekkelijk... en toch ben ik tevreden met mijn D.

Comment

Dat denk ik eigenlijk ook, maar de lens moet toch z'n waarde bewijzen gedurende een jaar of 2 ( dan denk ik over te schakelen naar de 80-200 f/2.8 ). Ik hoor van beide postitieve verhalen ...

Bert
        Last edited by Bert Ydiers; 3 december 2006, 08:18.

Comment

Is er soms iemand die ze beide in bezit heeft gehad of overgestapt van de 70-210 AF-D f/4, 5.6 naar de 70-210 f/4 ( of omgekeerd ) en zijn mening hier kwijt kan
          Bert

Comment

Dit is een simpele keuze: koop de AF 70-210/4.Waarom?Scherper en betere contrasten,constante F4,als ik me niet vergis kortste focusafstand van alle Nikonzooms (1,20m),erg goed gebouwd en ze heeft een niet onaardige bokeh.Ze is ook vrij ongevoelig voor flare en dat is handig als je tegen het licht in fotografeert.Deze oudere F4 is beter dan de F4-5.6 die nadien uitgekomen is.Wat betreft de focusproblemen waar Ken Rockwell het over heeft ben ik nog niet tegengekomen.Op m'n vroegere D100 en D70s was de 70-210/4 geen snelheidsmonster maar op m'n D1X is deze lens snel genoeg.

Ben zo stom geweest ze ooit te verkopen maar heb ze vorig jaar terug gekocht in haast nieuwe toestand voor 100 Euro (lang leve Ebay )

Op m'n fotosite vind je veel foto's terug genomen met de 70-210/4,vooral in het album "Slovakia".Onderstaande foto is er ook mee genomen.

Danny's Photosite

Comment

Ik dnek dat jullie me overtuigt hebben om voor de 70-210 f/4 te gaan ,
              is 175 euro een goede prijs voor deze lens of weet iemand deze ergens goedkoper staan ? Het enig nadeel is wel dat de lens per post moet komen ( ze bevindt zich ergens diep in Nederland ), maar de verkoper beweert dat hij geen focusproblemen heeft gehad op z'n D70.
              Allemaal bedankt,
              Bert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                .Ze is ook vrij ongevoelig voor flare en dat is handig als je tegen het licht in fotografeert.
                Hier las ik dat deze er wel nogal last van had als er geen zonnekap opstaat. Of is de foto ( helemaal onderaan ). Of zijn de paarse vlekken op die foto iets helemaal anders ?
                Bert

Comment

Dat is geen flare maar "purple fringing".Kan voorkomen bij extreme contrast situaties maar is weg te werken in photoshop.HIER zie je hoe je CA/purple fringing kan wegwerken.

Flare zijn lichtreflekties die je krijgt op je lens en dus mogelijk zichtbaar op je foto als je bijv.tegen de zon in gaat fotograferen.Over 't algemeen heeft een lens met veel glaselementen meer flaregevoeligheid dan een lens met een simpeler optiek.Een goede zonnekap kan dit deels verhelpen en trouwens,een zonnekap gebruik je best steeds op elke lens.
                  Danny's Photosite

Comment

Het is dus definitief, heb m'n 70-300 op eBay verkocht voor 150 euro ( = 40 euro winst, want ik kocht hem zelf maar voor 109 euro ) en ga waarschijnlijk in de loop van deze week m'n 70-210 f/4 toe, ik denk dat ik me het niet zal beklagen. Nu maar hopen dat ik niet eentje in mijn handen krijg met focusproblemen. Het zal wel wennen zijn om van een plastieken geval over te schakelen naar oerdegelijke nikonkwaliteit.
                    Allemaal bedankt om me te overhalen,
                    Bert

Comment

Veel plezier ermee!
                      Danny's Photosite

Comment

Ik duikel dit draadje nog eens op omdat ik nog met een vraagje zit : de zonnekap die door nikon aangeraden wordt is de HN-24. Ik kan deze krijgen voor € 20, maar dat vind ik persoonlijk nogal prijzig voor een stukje rubber.
                        Er zijn ook merkloze zonnekappen te vinden, hebben deze hetzelfde effect van een originele nikon zonnekap ( zijdelingse lichtinval vermijden ) of blijf ik toch beter bij m'n originele merk en de door nikon aangeraden zonnekap ?

Bert

Comment

Pfff, hartverscheurend...

70-210/4 is volgens Ken Rockwell beter dan de 70-210/4-5.6, maar dat wordt ook vaak genoeg tegengesproken. Ook geloof ik niet dat een 4-5-6 D-versie sneller zou focussen dan een non-D-versie.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden met mijn 4-5-6 non-D, die ik voor 85 incl. Nikon UV-filter en zonnekap in perfecte staat heb kunnen kopen. Ik zou gewoon voor die non-D gaan. Ze is in ieder geval vele malen beter dan de 70-300G, die ik ook ooit heb gehad. Bovendien kun je zo'n 70-210 risicoloos tweedehands kopen. Als je het niks vindt doe je hem toch weer weg voor je aankoopprijs?
                          D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

Comment

Ja, ik heb mijn 70-210 f/4 vandaag in ontvangst gekregen. Wat een mastodont en degelijkheid van een lens. Ik voelde zelfs echt metaal ( of stevig plastic ). Dat is wel een categorie hoger dan dat plastieken geval van een 70-300 de eerste testfoto zijn overwegen de postitief, de kleuren zijn koud ( of neutraal ), maar met een polarisatiefiltertje is dat op te lossen. Of ik een goed exemplaar in handen heb weet ik niet. Ik heb wel al eens een focustestje gedaan met dit als resultaat :

Heb ik een goede in mijn handen gekregen ?

Bert

Comment

"This text should be perfectly readable" lijkt me keurig scherp, volgens mij geen last van front- of backfocus.

Kun je eens een grasveldje posten?

Comment

Een pak van mijn hart ! . Wat bedoel je met een grasveldje ?
                                Bert

Comment

Working...
                                X