Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad voor portret lens Nikkon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raad voor portret lens Nikkon

Hallo,

Sta op het punt een nikkor af 80 - 200 2.8 D aan te schaffen, wil deze al een tijdje proberen eigenlijk. ( zo veel goeds over gehoord )

Is dit een goede keuze omdat ik deze voornamelijk als portret lens wil gebruiken ? Scherpte ?

Is het makkelijk uit de hand werken hiermee ?

Geeft deze goede resulaten met een x 2 converter ?

alvast bedankt voor snelle reakties, om dat de aankoop (2dehands) een dezer dagen zal gebeuren.

Groeten
    Marc
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Re: Raad voor portret lens Nikkon

Als portretlens vind ik dit objectief vrij bedreigend. Veel liever een 85mm zou ik zeggen. Wat ik helemaal niet gebrijp is het eventuele gebruik van een converter als je portretten gaat maken.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Volgens mij ga je heir zeker plezier aan beleven voor portretfotografie, maar hou er rekening mee dat je idd een grote lens zal vasthebben...

Een betaalbaar alternatief is de Nikkor 85 1.8, heb die ook gehad is klein en
      licht, maar met die 80-200 heb je natuurlijk het zoomplezier... de 85mm is dan
      weer een stuk lichtgevoeliger en gaat tweedehands de helft goedkoper (ivgl
      met een draaizoom tele)...

Ik heb die van mij toch ooit weggedaan omdat ik liever een 'zoom' had... voor
      portretten gebruik ik nu mijn 28-70 die van bereikbaar voor mij perfect is...
      Voor candids portretten kom je dan natuurlijk weer tekort...

Tis altijd iets en vooral een persoonlijke keuze,
      en jou geval mss even afwegen is de lichtsterkte van groot belang,
      budget, al ooit met primes gewerkt (zoomen met de voeten),... enz

succes!
      Nikon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        Als portretlens vind ik dit objectief vrij bedreigend. Veel liever een 85mm zou ik zeggen. Wat ik helemaal niet gebrijp is het eventuele gebruik van een converter als je portretten gaat maken.
        de converter, om en betaalbaar 400 mm bereik te hebben op 2.8
        groet
        marc
        Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Re: Raad voor portret lens Nikon

De 80-200 is een uitstekend objectief. Je kunt er portretten mee maken, maar
          zoals anderen al zeiden:

- het is eigenlijk te zwaar om er vlot mee te kunnen werken.

- je hebt geen volle opening van f1,4 of f1,8. Want dan kun je ook portretten maken zonder veel scherptediepte. Een f1,8 85 mm AF is al genoemd als goed voorbeeld.

Het gebruik van een TC20 E converter gaat alleen als je een 80-200 AF-S objectief op het oog hebt.
          Als je een TC-201 converter gebruikt, heb je geen AF meer, wel de scherpstelhulp in je zoeker.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
            de converter, om en betaalbaar 400 mm bereik te hebben op 2.8
            groet
            marc
            Let wel dat je met een 2x converter ook je diafragma verkleint naar f5.6.

De 80-200 is een schitterende all-round lens. Indien het objectief in goede staat is en aangenaam geprijsd zou ik het niet laten liggen. Je kan later nog altijd die 85/1.8 aanschaffen.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Voor portretten, zonder twijfel de 85mm f1.4
              Natuurlijk is een Nikon 80-200 f2.8 ook een prachtige lens, en zeker ook een goede portretlens, voor ander fotografiewerk zou ik echter een 2X converter afraden, ik zou ten hoogste een 1,7 X converter nemen, en nog liever de 1,4 X , bij de 1,4 X is er geen kwalliteitsverschil waar te nemen, bij de 1,7 ietsje, maar bij de 2x kan je het bestand evengoed softwarematig gaan uitvergroten, met nog evenveel kwalliteit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Voor portretten, zonder twijfel de 85mm f1.4
                Natuurlijk is een Nikon 80-200 f2.8 ook een prachtige lens, en zeker ook een goede portretlens, voor ander fotografiewerk zou ik echter een 2X converter afraden, ik zou ten hoogste een 1,7 X converter nemen, en nog liever de 1,4 X , bij de 1,4 X is er geen kwalliteitsverschil waar te nemen, bij de 1,7 ietsje, maar bij de 2x kan je het bestand evengoed softwarematig gaan uitvergroten, met nog evenveel kwalliteit
                En hoe presteert de micro 105mm/2.8 als portretlens?

Comment

En hoe presteert de micro 105mm/2.8 als portretlens?
                  Ook zeer goed natuurlijk, maar daar is het grootste diafragme 2.8, wat voor veel studiowerk wat langs de krappe kant is, veel studio's zijn schaars verlicht, en als je dan door een 1.4 lens kijkt maakt dat bij het beoordelen zelf reeds een heel verschil.
                  Hieronder een voorbeeld van een portret gemaakt met de 105mm Macro AFS-VR maar dan wel buiten, het is geen uitsnede alleen heb ik het bestand moeten verkleinen zodat het aan de forumregels voldoet, met het bijhorende kwaliteitsverlies tegenover het Tiff bestand dat ik hier staan heb
                  Oordeel zelf:
                  NIKON D200
                  1/500"
                  F4
                  Aperture priority
                  ISO 100
                  105mm

Comment

Als het voor portretjes binnen is, verkies ik eerder een 50mm, voor buiten is de 85mm perfect.
                    Jeroen || OM-D EM-5

Comment

Als het voor portretjes binnen is, verkies ik eerder een 50mm, voor buiten is de 85mm perfect.
                      Juist die 50mm 1.4 van Nikon moet ik niet meer hebben, het brandpunt op een digitaal toestel is nochtans ideaal voor portret (75mm), binnen is deze lens zoals je zegt prima, maar wil je buiten werken met een ietwat groot diafragma, dan hebben deze foto's een onnatuurlijk uitzicht, iets dat moeilijk te omschrijven is, en dat mij absoluut niet aanstaat
                      Het ligt niet aan de camera of aan de geteste lens, want ik heb er verschillende getest, zowel op mijn D70, op mijn D2H als op mijn D200, en steeds zie ik hetzelfde probleem bij veel licht.
                      Na lang zoeken en testen zijn wij tot de conclusie gekomen dat dit verschijnsel bij deze lens moet voortkomen uit het feit dat de lichtstralen van deze lens binnenvallen onder een hoek van 45° en gaan weerspiegelen op het glaasje dat voor de ccd zit wat voor veel te veel licht in de spiegelkamer zorgt, bij het gedeeltelijk afplakken van de buitenrand van het achterste lenselement was dat wat beter, maar niet volledig opgelost.
                      Dit is wel een probleem dat bij Nikon gekend is, daarom dat de veel goedkopere 50mm 1.8 het eigenlijk beter doet dan zijn veel duurdere broertje.

Comment

Working...
                      X