Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nut van IS, beeldstabilisator

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nut van IS, beeldstabilisator

Hallo

Graag had ik geweten wat nu het grote voorbeeld van een beeldstabilistator is?
    Ben van plan Canon 400D te kopen maar ben aan het twijfelen dus de lenzen. Zal normaal gezien de kitlens kopen maar zou er graag de 70-300 IS en / of de 17/85 IS bijkopen . Die laatste als ik de kitlens niet koop natuurlijk.
    Alvast dank bij voorbaat.

Re: nut van IS, beeldstabilisator

IS is een stabilisatiesysteem waarmee je beweging, ontstaande door het onstabiel vasthouden, kan compenseren. Daardoor blijft het beeld minder bewogen waardoor je kan zakken met je sluitertijden (er zijn versies die je vier stops schelen, maar in de regele zal het 1 of 2 zijn)

Er wordt vaak een vergelijk gemaakt wat nu beter is; IS of lichtsterkte, maar dit is dus geheel afhankelijk van wat je fotografeert. Fotografeer je bewegende objecten dan kom je met lichtsterkte beter uit de bus dan IS.

--

Kortom, met IS compenseer je je eigen beweging. De vuistregel is dat je op 1/brandpuntsafstand fotografeert. Op 300mm is dit dan 1/300 van een seconde. Dit om bewegingsonscherpte te voorkomen. Met IS aan is het mij gelukt om op 1/60 te zitten met een 100-400. Maar ook je eigen stabiliteit is dus van toepassing

Comment

Het nut van beeldstabilisatie merk je pas als de sluitertijd eigenlijk te lang is om nog uit de hand te fotograferen. Met een langere lens heb je dus eerder voordeel door beeldstabilisatie, juist omdat je daarmee gemakkelijker bewegingsonscherpte krijgt als de sluitertijd iets te lang is.

Met de Sigma 10-20 (= zonder beeldstabilisatie) heb ik ook al scherpe foto's gemaakt op 10mm en 1/10 sec uit de hand. Dat moet je niet proberen met een langere tele, want dan zal de kans op scherpe foto's héél klein zijn.
      Met de 24-105 IS is het dan weer geen probleem om foto's te maken op 1/15 sec en 105mm, uit de hand, en met de 100-400 L IS heb ik ook al scherpe foto's gemaakt op 400mm en zelfs maar 1/30 sec, dat lukt niet elke keer, vanaf 1/60 of korter is de slaagkans veel groter .
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ok, bedankt voor de reacties

Dus als ik het goed versta heeft het weinig nut om lens met is te kopen als je bv een statief gebruikt?
        Ik was eigenlijk van plan om lens met is te kopen omdat ik gehoord had dat dat heel nuttig kan zijn als je bewegende beelden trekt, maar het is eigenlijk enkel een voordeel als je los uit de hand foto's neemt?

Comment

Sterker nog, als je een lens op statief hebt staan, dan moet IS uit. Anders probeert het de trillingen te compenseren die zijn ontstaan door het draaien van IS (Dit gebeurt met gyroscopen)

IS bewijst zijn nut op de grotere teleafstanden uit de hand

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotojeroen Bekijk bericht
            Sterker nog, als je een lens op statief hebt staan, dan moet IS uit. Anders probeert het de trillingen te compenseren die zijn ontstaan door het draaien van IS (Dit gebeurt met gyroscopen)

IS bewijst zijn nut op de grotere teleafstanden uit de hand
            Was waar met de oude IS generatie (zoals de 100-400) - en dan alleen op een héél stevig statief. Met de nieuwe IS generatie is dat niet nodig. Ik laat IS altijd aanstaan, ook op statief.

Specifiek voor de 17-85 IS weet ik het echter niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.DeKodak Bekijk bericht
              Ok, bedankt voor de reacties

Ik was eigenlijk van plan om lens met is te kopen omdat ik gehoord had dat dat heel nuttig kan zijn als je bewegende beelden trekt, maar het is eigenlijk enkel een voordeel als je los uit de hand foto's neemt?
              IS zal niets uitmaken bij bewegende beelden zoals sporters of vliegende vogels ofzo... enkel bij statische voorwerpen of landschappen...
              5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                IS zal niets uitmaken bij bewegende beelden zoals sporters of vliegende vogels ofzo... enkel bij statische voorwerpen of landschappen...
                Als de richting voorspelbaar is helpt het wel hoor. Niet zo spectaculair als bij stilstaande beelden, maar b.v. auto/motor sport of een vliegtuig die je passeert kun je toch met net ietsje lagere sluitersnelheid vastleggen.

Voor vliegende vogels en b.v. voetbal helpt het inderdaad geen zier.
                Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

Comment

Bedankt voor reacties
                  Dus in feite zijn er voor een beginnende fotograaf weinig voordelen met een IS lens, vooral als je rekening houdt met de toch duurdere aanschafprijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.DeKodak Bekijk bericht
                    Bedankt voor reacties
                    Dus in feite zijn er voor een beginnende fotograaf weinig voordelen met een IS lens, vooral als je rekening houdt met de toch duurdere aanschafprijs.
                    Ik kan dat niet uit de reacties opmaken hoor . Waarom zou een beginnende fotograaf daar geen voordeel kunnen uithalen (en, per consequentie, een gevorderde wél)?

Comment

Working...
                    X