Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tussenringen, focusafstand, scherptediepte en vergrotingsmaatstaf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tussenringen, focusafstand, scherptediepte en vergrotingsmaatstaf

Hoi,

Ik weet dat door gebruik te maken van tussenringen je de scherpstelafstand van een lens aanzienlijk kunt inkorten. M'n vraag is echter in welke mate dit precies gebeurd. Tevens zou ik ook graag te weten komen in hoeverre de vergrotingsmaatstaf veranderd. Deze zal toenemen naarmate je dichter kan scherpstellen neem ik aan. Maar hoeveel precies? En hoe zit het met scherptediepte en scherpstelbereik. Het spreekt voor zich dat scherpstellen op oneindig onmogelijk zal zijn.

Kan er iemand me een antwoord geven op deze vragen? Ik vermoed dat het nogal wiskundig zal worden maar dat kan geen kwaad...

Alvast bedankt,

Wouter.
    Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Re: tussenringen, focusafstand, scherptediepte en vergrotingsmaatstaf

Oorspronkelijk geplaatst door wouterdhoye Bekijk bericht
    Hoi,

Ik weet dat door gebruik te maken van tussenringen je de scherpstelafstand van een lens aanzienlijk kunt inkorten. M'n vraag is echter in welke mate dit precies gebeurd. Tevens zou ik ook graag te weten komen in hoeverre de vergrotingsmaatstaf veranderd. Deze zal toenemen naarmate je dichter kan scherpstellen neem ik aan. Maar hoeveel precies? En hoe zit het met scherptediepte en scherpstelbereik. Het spreekt voor zich dat scherpstellen op oneindig onmogelijk zal zijn.

Kan er iemand me een antwoord geven op deze vragen? Ik vermoed dat het nogal wiskundig zal worden maar dat kan geen kwaad...

Alvast bedankt,

Wouter.
    Wouter,

Ik heb indertijd met Erik Mansvelders (van dit forum) een DOF programma ontwikkeld voor de pocket PC.

Hij zei toen, we zullen het geval met tussenringen later wel eens doen. Hij weet het wel, maar ik vermoed dat het niet simpel is.

Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Er waren vroeger veel tabellen, voor mij te technisch, dus ik heb dat nooit bewaard.
      Nu heb ik nog wel enkele Nikon naslagwerken, maar om 800 pagina's hier over te typen, nee.

Hoe kun je heel eenvoudig een inzicht krijgen: door het gewoon te doen.

Neem de camera met objectief in de hand.
      Kijk er door.
      Stel scherp op oneindig.
      Neem het objectief van de camera.
      Houdt het objectief in de hand ongeveer 1 centimeter van de body.
      Kijk weer door de camera en zie wat er verschilt. Waar is nu je scherpstelvlak.
      Doe dat ook met 2, 3, 5, 8, 12 centimeter.

Het resultaat zal verschillen per objectief.
      Het gemakkelijkst is de gewone 50 mm.
      Heel leuk zijn ook de eenvoudige tele objectieven. Kijk maar eens.
      Heel beroerd wordt dit met een eenvoudig en weinig licht sterk zoom objectief. Maar kijken mag altijd.

In m'n "macro fotografie met Nikon" publicatie op m'n website staan enkele getallen, alleen voor een eerste indruk.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Je kan hier alvast wat informatie vinden, ook in de verwante artikels vermeld aan het einde.

Ik weet dat er in de recente jaargangen van Chasseur d'Images ook eens een reeks formules stond, ik zal eens in mijn archiefdoos snuisteren dit weekend...

Met vriendelijke groeten, René
        BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

Hier de formules voor gebruik van extension tubes bij telelenzen : http://kenmcvayphoto.clymbers.com/ar...siontubes.html

Comment

Aan allen, reeds bedankt voor de info! Heb zelf ondertussen ook op het web nog één en ander gevonden waardoor ik zeker uit de voeten zal kunnen.

bedankt!

Wouter.
            Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Working...
            X