Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek Nikon prime... maar welke?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek Nikon prime... maar welke?

    Ik ben in het bezit van een Nikon D70s met als enige lens een Nikon AF 50 f/1.8D. Nu ben ik op zoek naar iets breder voor fotowerk zoals op onderstaande links:






    Ik twijfel tussen de Nikon AF 20 f/2.8D en de Nikon AF 35 f/2D. Welke prime kunnen jullie mij aanraden?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

    Waarom een prime? Welke zijn de voordelen?

    Wil je groothoek, ga dan voor de AF-S 12/24mm f4 DX of als all-rounder de AF-S 17/55 mm f2.8 DX.
    Als primes heb ik zelf de NIKKOR 24mm f2.8, een hele goede lens, staat zelfs beter aangeschreven dan de 20mm., doch beide bovenstaande zoomlenzen moeten niet onderdoen. Integendeel.

    grt,

    stefan

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

      Een zeer goede groothoek is de Nikon 17-35 mm 2.8.
      (Er zijn wel flinke prijsverschillen te vinden op internet)
      AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

        De vraag van primetime zal wel te maken hebben met het prijsverschil van duizend euro tussen de beide zooms en de primes zeker?!?
        "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
        Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
        Uit: Apocrief

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

          De 35mm is goed maar niet breed, de 20 is nog altijd niet echt breed en bovendien niet zo goed op digitaal...
          Ik wou ook een goede brede Nikon prime ter vervanging van mijn "analoge" vaste 24mm, bestaat niet, dan maar "uit noodzaak" de Tokina 12-24 gekocht. Optisch zeker dik in orde en prijs/kwaliteit super. Maar de geringe lichtsterkte en het volume valt wel wat tegen. Er zijn hele horden Nikonians die wachten op een lekker compacte 15 of 16mm f/2.8 of f/2 DX of iets in die aard denk ik!
          Kris

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

            Oorspronkelijk geplaatst door primetime Bekijk bericht
            Ik ben in het bezit van een Nikon D70s met als enige lens een Nikon AF 50 f/1.8D. Nu ben ik op zoek naar iets breder voor fotowerk zoals op onderstaande links:






            Ik twijfel tussen de Nikon AF 20 f/2.8D en de Nikon AF 35 f/2D. Welke prime kunnen jullie mij aanraden?

            Alvast bedankt!
            De voorbeelden die je geeft zijn respectievelijk gemaakt op verschillende brandpuntsafstanden : foto 1 - niet bekend, foto 2 - 31mm, foto 3 - 18mm en foto 4 - 38mm
            Je zal dus in deze range moeten zoeken als je een prime wilt. Ik vermoed dat je hier ook beter kiest voor een zoom, zoals hierboven al eens vermeld een Nikkor 17-55 f/2.8 bvb als je bij Nikon wil blijven.
            Aan de andere kant heb je voor de prijs die je betaalt voor deNikkor 17-55 f/2.8 een aantal primes, bvb AF 20 f/2.8D, AF 24 f/2.8D, AF 28 f/2.8D en de AF 35 f/2D Samen voor een prijs van : 1312€ bij Corne, de Nikkor 17-55 f/2.8 alleen kost al 1335€
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

              Waarom primes? Wel: ze zijn lichtsterk, snel, klein, scherp, betaalbaar én ze leren je nadenken over de compositie.

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

                Oorspronkelijk geplaatst door primetime Bekijk bericht
                Waarom primes? Wel: ze zijn lichtsterk, snel, klein, scherp, betaalbaar én ze leren je nadenken over de compositie.
                Je hebt daar zeker een punt Spijtig genoeg is de prime die me echt interesseert bijna onbetaalbaar, de Nikkor AF 14 f/2.8D ( Maw, je komt naar de prime-shoot ??
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

                  2 foto's zijn gemaakt met 38mm en één met 18mm en de eerste geen info. Dus hier kun je je keuze mee bepalen. Maar dat zal meer als één lens moeten zijn of een 17-35.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

                    Maarja Francis, wij weten allebei dat de 17-55 er nooit meer uitgaat
                    En dat is niet voor niets zo.

                    Gr kees
                    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

                      Waarom primes? Wel: ze zijn lichtsterk, snel, klein, scherp, betaalbaar én ze leren je nadenken over de compositie.
                      Lichtsterk, snel en scherp zijn bovenaangehaalde zooms ook.
                      Klein en betaalbaar ? Alles is relatief. Nadenken over de compositie is een feit , maar dan mag je ook niet croppen. De 24mm groothoek is jaren(analoog) mijn favoriet geweest en door deze beperking ga je anders kijken en meer moeite doen om een goede foto te maken. Maar deze manier van kijken verleer je niet door een zoom op je toestel te zetten.

                      grt,

                      Stefan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        Je hebt daar zeker een punt Spijtig genoeg is de prime die me echt interesseert bijna onbetaalbaar, de Nikkor AF 14 f/2.8D ( Maw, je komt naar de prime-shoot ??
                        Een alternatief die zeker even goed is, maar beter betaalbaar : Sigma 14mm f2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

                          Waar je even rekening mee moet houden: de Nikon 18mm is niet geweldig op digitaal, de 20mm zelfs ronduit matig.
                          Een 17-35 AFS is gelijk of overtreft de 18, 20, 24 en 28mm.
                          De Nikon 35mm is zeker ook ene toppertje en bovendien 1 stop lichtsterker.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                            Waar je even rekening mee moet houden: de Nikon 18mm is niet geweldig op digitaal, de 20mm zelfs ronduit matig.
                            Ik heb ook de indruk dat de 20 mm (ik heb een oude non-D-versie) niet scherper is dan de 12-24, integendeel...


                            seppuku.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groothoek Nikon prime... maar welke?

                              Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
                              De 35mm is goed maar niet breed, de 20 is nog altijd niet echt breed en bovendien niet zo goed op digitaal...
                              Ik wou ook een goede brede Nikon prime ter vervanging van mijn "analoge" vaste 24mm, bestaat niet, dan maar "uit noodzaak" de Tokina 12-24 gekocht. Optisch zeker dik in orde en prijs/kwaliteit super. Maar de geringe lichtsterkte en het volume valt wel wat tegen. Er zijn hele horden Nikonians die wachten op een lekker compacte 15 of 16mm f/2.8 of f/2 DX of iets in die aard denk ik!
                              Kris
                              En de canonians niet zeker!

                              Grts JVG
                              Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

                              Comment

                              Working...
                              X