Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 85mm 1.4 is scherp.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

't Is soms moeilijk,'k ben nog jong en heb nog wel wat tijd,dus.....nog even wachten
    Alles op zijn tijd jong , maar ik heb geleerd, dat het beter is om wat langer te wachten tot je het betere materiaal kan kopen, dan iets minderwaardigs, het is zoals Frank207be zegt, dat het verlangen naar dat iets betere, anders toch altijd blijft knagen, zie maar eens hoeveel van die kitlensjes niet terug verkocht worden, maar het is natuurlijk ook zo, dat je met iets moet beginnen, een hobby kan zich opbouwen, maar je kan ook tot de conclusie komen dat je nieuwe hobby minder meevalt dan je oorspronkelijk had gedacht, in dit geval is het beter dat je met wat minder bent begonnen.
    Bij mij is het ruim 30 jaar dat ik met fotografie bezig ben, en reeds heel wat materiaal is de revue gepasseerd, ik denk dat het ook nooit zal stoppen, er sluimert altijd wel ergens een gedachte, van dit of dat zou ik er nog wel bijwillen, zolang je naar iets kan verlangen is het goed, dat bepaald immers een stuk van onze levenslust.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
      Theorie : hier

Praktijk : hier (vanaf rij 2)
      Even verder offtopic, maar weet iemand die de 85mm/1.8 heeft vanaf welk diafragma deze voldoende scherp is. Uit de samples van photozone.de maak ik op de dat deze op f/2.8 zeer bruikbaar is, maar op f/1.8 niet echt. Een beetje hetzelfde als de 50mm/1.8 dus. Maar wat ik wil weten of deze op bijvoorbeeld f/2.2 of f/2.5 al goed is.
      D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fantastisch Bekijk bericht
        Even verder offtopic, maar weet iemand die de 85mm/1.8 heeft vanaf welk diafragma deze voldoende scherp is. Uit de samples van photozone.de maak ik op de dat deze op f/2.8 zeer bruikbaar is, maar op f/1.8 niet echt. Een beetje hetzelfde als de 50mm/1.8 dus. Maar wat ik wil weten of deze op bijvoorbeeld f/2.2 of f/2.5 al goed is.
        Uit die gegevens maak ik toch op dat hij over de ganse lijn zeer goed is.
        Zelf gebruik ik hem vanaf 2.0, en voor mij voldoet dat. Trouwens, welk belang heeft al die theorie van betrekkelijke randonscherpte als de centrale scherpte primeert met het genre foto's die je met deze lens neemt? Bovendien gebruik je digitaal (voorlopig toch nog) enkel het gecropte centrale deel. En met de DOF op 1.8 heb je zowieso niet alles op de foto scherp, dus welk belang voor die randen ?
        Last edited by mexicano; 31 oktober 2006, 15:50.
        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Nou, er treedt bijvoorbeeld ook heel wat CA op bij f/1.8. Dat had ik misschien wat duidelijker kunnen verwoorden. Maar bij f/2 wordt dit dus al veel minder?
          D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fantastisch Bekijk bericht
            Nou, er treedt bijvoorbeeld ook heel wat CA op bij f/1.8. Dat had ik misschien wat duidelijker kunnen verwoorden. Maar bij f/2 wordt dit dus al veel minder?
            Hierop moet ik je het antwoord schuldig blijven
            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Hier staat er eentje te koop (85mm AFD f1.4)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Hier staat er eentje te koop (85mm AFD f1.4)
                http://www.fotobeurs.com/zoekertjes/...6.1301&m=Nikon
                Ik weet het Reggie, maar mijne portemonnee is er momenteel niet over te spreken.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                X