Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 85mm 1.4 is scherp.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 85mm 1.4 is scherp.

    Ik heb mij vandaag een Nikkor 85mm 1.4 aangeschaft, hier een voorbeeldfoto gemaakt, gewoon langs de straat, ik ben toch wel positief verast door de uitmuntende scherpte van deze lens, en de mooie onscherpte in de achtergrond Daarom dat ik dit hier even post onder lenzen.

    Nikon D200 obj. Nikkor 85mm 1.4.
    Opnamegegevens, 1/90 sec. f2


  • #2
    Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

    Dit is een van de objectieven die het scherpste beeld geeft. Ik heb er ook een en sta telkens weer verbaast van hoe ontzettend scherp het is. (moet je het eens op F8 proberen )

    Overigens vind ik de foto nogal blauw en de man wat grijs (kijk eens naar zijn hand), staat de witbalans wel goed ?
    Nikon spul

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

      Dat hij zo scherp tekent komt doordat
      1. de lens zo scherp is ( maar dat zijn meer lenzen)
      2. de achtergrond zo onscherp is (en dat bereik je vooral met deze)
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

        Inderdaad, prachtig lensje . . . heb er ook al plezier van gehad
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

          Akkoord !!! Een wonderbare lens. Die mooie onscherpe achtergrond zal je met andere lenzen moeilijk halen.

          Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

            Als ik op stap ga, zit de 85mm f1.4 altijd in mijn tas. Lekker licht, retescherp op alle diafragma's, contrastrijk, maar er toch niet over

            MVG,

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Als ik op stap ga, zit de 85mm f1.4 altijd in mijn tas.
              MVG,
              Ik heb inderdaad zoiets opgemerkt . . .
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

                "gewoon langs de straat"... waar woon jij dan? Hier zie je ook veel clowns op straat maar altijd zonder make-up (en sinds de verkiezingen achter de rug zijn is 't ook verminderd...)

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

                  Weet er iemand de resutaten met de 1.8,mss met foto.Is wel een groot prijsverschil.
                  'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

                    Overigens vind ik de foto nogal blauw en de man wat grijs (kijk eens naar zijn hand), staat de witbalans wel goed ?
                    Die man zijn handen in gezicht hadden wel degelijk deze kleur, zijn gezicht van de schmink denk ik, en zijn handen duidelijk van het talkpoeder die aan zijn ballonnen hing, de kelvinwaarde stond op 5200 in Nikon capture, voor een buitenopname zou dat OK. moeten zijn denk ik.

                    "gewoon langs de straat"... waar woon jij dan? Hier zie je ook veel clowns op straat maar altijd zonder make-up (en sinds de verkiezingen achter de rug zijn is 't ook verminderd...)
                    Gewoon in een drukke winkelstraat, daarmee bedoel ik dat er zeker een storende achtergrond aanwezig is

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                      Weet er iemand de resutaten met de 1.8,mss met foto.Is wel een groot prijsverschil.
                      Theorie : hier

                      Praktijk : hier (vanaf rij 2)
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

                        Goeiedag,


                        De AF 85/1.4D heb ik ongeveer 3 jaar.
                        Ik gebruikte ze eerst analoog, daar werd ze trouwens voor gekocht.
                        Dit is wat mij betreft één van mijn betere lenzen.
                        Niet alleen de uitzonderlijke scherpte maar ook een ongeziene mooie bokeh.
                        En om een motief razend scherp te isoleren, bestaat er eigenlijk niets beter.

                        Het blijft echter een peperduur spulletje.
                        Maar in 't Frans wordt het erg mooi uitgedrukt:
                        "Quand on aime, on ne compte pas"

                        Het is maar wat je precies wil hé.

                        mvg,

                        Roland

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                          Weet er iemand de resutaten met de 1.8,mss met foto.Is wel een groot prijsverschil.
                          De 85mm f1.4 is beter dan de f1.8 omdat ie natuurlijk f1.4 heeft, scherper is op de grotere diafragma's, een betere bouwkwaliteit heeft en de bokeh is mooier. Het prijsverschil is wel wat te groot m.i. Ik wou eerst ook een f1.8 kopen, maar dan zou de lust voor de f1.4 altijd blijven knagen, en dus heb ik ineens de knoop doorgehakt in het voordeel van de f1.4

                          MVG,

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

                            Om dan te zeggen dat bij Canon het verschil in prijs nog een stuk groter is tussen de F/1.2 en de F/1.8 versie, terwijl het kwaliteitsverschil iets kleiner is dan bij Nikon. Welk merk maakt niet uit, je moet altijd kiezen

                            Voor dit soort lenzen lijkt me de scherpte testen met een sluitertijd van 1/90 s op een APS-DSLR niet echt mogelijk. Je moet aan 1/250 zitten of op statief werken om het uiterste uit een echte goede lens te halen

                            sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 85mm 1.4 is scherp.

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              De 85mm f1.4 is beter dan de f1.8 omdat ie natuurlijk f1.4 heeft, scherper is op de grotere diafragma's, een betere bouwkwaliteit heeft en de bokeh is mooier. Het prijsverschil is wel wat te groot m.i. Ik wou eerst ook een f1.8 kopen, maar dan zou de lust voor de f1.4 altijd blijven knagen, en dus heb ik ineens de knoop doorgehakt in het voordeel van de f1.4

                              MVG,
                              't Is soms moeilijk,'k ben nog jong en heb nog wel wat tijd,dus.....nog even wachten
                              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                              Comment

                              Working...
                              X