Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

    Eerder had ik reeds aangegeven een all-around macro lens te willen aanschaffen. Mijn interesse ging dan uit naar een halve zoom-macro lens.
    Blijkbaar zijn de optische prestaties toch niet helemaal super. Daarom dan toch maar een macro lens met vaste brandpuntafstand.

    Welke van bovenstaande lenzen zouden jullie verkiezen? Sigma (70mm wordt 105mm) staat een stuk goedkoper (359 euro ) dan de Nikkor (60mm wordt 90mm) (569 euro ).

    Is er een groot verschil in kwaliteit? Misschien heeft iemand één van beide lenzen en kunnen ze een voorbeeldfoto posten?


    Thx
    Last edited by streetbiker1977; 31 oktober 2006, 19:24. Reden: Werkelijke brandpuntafstand staat erbij om verwarring te voorkomen!
    Momenteel geen fototoestel meer!

  • #2
    Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

    Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

    Niemand? Dit lijkt me toch een interessante vergelijking...
    Momenteel geen fototoestel meer!

    Comment


    • #3
      Re: Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

      Ik ben je even helemaal kwijt hoor. Je start een topic met een titel waarin je de Sigma 70mm vergelijkt met de Nikon 60mm. En in het topic zelf vergelijk je een Sigma 105mm met een niet bestaande Nikon 90mm. Wat wil je nou weten?

      Over de Sigma 70mm is nog heel weinig bekend in ieder geval. Hij presteert waarschijnlijk prima. Eigenlijk schijnen alle macrolenzen erg goed te zijn.

      Bij de keuze wordt meestal meer gelet op werkafstand (veel mm's betekent grotere afstand tot onderwerp) dan op scherpte, omdat dit bij alle (moderne) macrolenzen op dit gebied goed presteren is.
      D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

      Comment


      • #4
        Re: Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

        Nikkor 60 mm 2.8 is optisch bekeken super
        Over de werkafstand spreek ik me niet uit, anderzijds is dit ook een mooi portretlensje
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

          Oorspronkelijk geplaatst door fantastisch Bekijk bericht
          Ik ben je even helemaal kwijt hoor. Je start een topic met een titel waarin je de Sigma 70mm vergelijkt met de Nikon 60mm. En in het topic zelf vergelijk je een Sigma 105mm met een niet bestaande Nikon 90mm.....
          Voor mij was het oorspronkelijk ook niet helemaal duidelijk maar ik denk dat de topicstarter verwijst naar de DSLR cropfactor, dus 70x1.5 en 60x1.5. Hij heeft het dus nog altijd over de Sigma 70mm en Nikon 60mm macrolenzen. Wat mij betreft inderdaad een interessante vergelijking!
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
            Voor mij was het oorspronkelijk ook niet helemaal duidelijk maar ik denk dat de topicstarter verwijst naar de DSLR cropfactor, dus 70x1.5 en 60x1.5
            Klopt inderdaad! (post ondertussen aangepast)

            Alle bevindingen zijn welkom!!
            Momenteel geen fototoestel meer!

            Comment


            • #7
              Re: Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

              Oorspronkelijk geplaatst door streetbiker1977 Bekijk bericht
              Welke van bovenstaande lenzen zouden jullie verkiezen? Sigma (70mm wordt 105mm) staat een stuk goedkoper (359 euro ) dan de Nikkor (60mm wordt 90mm) (569 euro ).
              Is er een groot verschil in kwaliteit? Misschien heeft iemand één van beide lenzen en kunnen ze een voorbeeldfoto posten?
              Geef zoveel mogelijk de lenseigenschappen zoals ze origineel aangeduid staan. Een 60mm blijft een 60mm en maakt er liefst geen 90mm van anders wordt het een soep

              Om nu op je vraag te antwoorden, alle macro lenzen van Nikon behoren tot de beste. Je prijs die je opgeeft is trouwens veel te hoog, een AF60/2.8D micro kost slechts 405 euro ipv 569.

              Wil je de beste lens koop een nikon. Er is bij deze lenzen maar 1 reden om de andere te nemen en dat is de prijs. Een lens kan niet goed genoeg zijn vandaar mijn voorkeur naar nikon lenzen voor een nikon toestel.

              Frans.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

                De 60 mm macro van Nikon is prima te gebruiken als portretlens, maar 't is wel een echte porďenbijter zoals mijn collega pol callens het zo mooi verwoordt. Ik heb ooit beide Nikon macro's gehad, de 105 en de 60 mm, allebei toplenzen, geloof me vrij.
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

                  Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  De 60 mm macro van Nikon is prima te gebruiken als portretlens, maar 't is wel een echte porďenbijter zoals mijn collega pol callens het zo mooi verwoordt. Ik heb ooit beide Nikon macro's gehad, de 105 en de 60 mm, allebei toplenzen, geloof me vrij.
                  Poriënbijter is idd een goed woord

                  Ik gebruik de nikkor 60mm vooral voor macro. De werkafstand is natuurlijk wel een potentieel nadeel, maar ik kom toch dicht genoeg bij de meeste beestjes. Hét grote nadeel is dat je moeilijk een mooie DOF krijgt door het breedhoek-effect. Maar het blijft wel een superscherpe lens, ook voor macro-foto's.

                  misschien 2 voorbeeldfoto's van libelletjes:
                  link en link

                  Ik kan natuurlijk niet vergelijken met de 70mm van sigma, maar ik heb er hier al positieve dingen over gelezen, dus het zal ook wel een goede lens zijn.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

                    groothoekeffect bij een 60mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      groothoekeffect bij een 60mm
                      Bij een 60mm krijg je meer storende elementen in je achtergrond en dus een minder egale DOF dan bijvoorbeeld een 150mm omdat de hoek bij de laatste nauwer is, dat bedoel ik daarmee. 't Is dus meer breedhoek ten opzichte van langere lenzen. 't Is inderdaad misschien niet de meest duidelijke term

                      Zie ook in het artikeltje van Perrush.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

                        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        De 60 mm macro van Nikon is prima te gebruiken als portretlens, maar 't is wel een echte porďenbijter zoals mijn collega pol callens het zo mooi verwoordt. Ik heb ooit beide Nikon macro's gehad, de 105 en de 60 mm, allebei toplenzen, geloof me vrij.
                        Dan ben ik wel benieuwd waarom je beide weg hebt gedaan, om vervolgens een Tokina 100mm te gebruiken. En ook hoe de Tokina bevalt in vergelijking met de Nikon.
                        D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

                          Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm Bekijk bericht
                          Je prijs die je opgeeft is trouwens veel te hoog, een AF60/2.8D micro kost slechts 405 euro ipv 569.
                          Waar heb jij die gezien voor 405 euro? Het laagste dat ik kon vinden was 569 euro bij Foka. Nu ondertussen 494 euro, maar echt geen 405 euro...

                          Ik ben het ook wel eens over het feit dat een Nikkor-lens waarschijnlijk wel de beste keuze is. Zeker als hij te koop staat voor 405 euro!
                          Last edited by streetbiker1977; 1 november 2006, 15:23. Reden: Lagere prijs gevonden, 494 euro...
                          Momenteel geen fototoestel meer!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

                            Oorspronkelijk geplaatst door fantastisch Bekijk bericht
                            Dan ben ik wel benieuwd waarom je beide weg hebt gedaan, om vervolgens een Tokina 100mm te gebruiken. En ook hoe de Tokina bevalt in vergelijking met de Nikon.
                            Hier ben ik dan ook ZEER in geďnteresseerd aangezien de Tokina 100mm bovenaan mijn lijstje staat. Daaronder de Tamron 90mm. En dan pas de 60mm, onder meer voor de beeldhoek, maar ook de prijs. De 105mm van Nikon is vast schitterend... maar voor mij te duur.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma Macro 70mm F2.8 EX DG of Micro-Nikkor 60mm f/2.8D AF

                              Nikon 60 mm : 345€ : Hier
                              nikon 105 mm : 565€ : Hier
                              Tokina 100 mm : 369€ : Hier

                              Ikzelf heb de Tokina 100 f/2.8
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X