Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weer een welke-lens-topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Weer een welke-lens-topic

Ik heb hier al tientallen topics gelezen maar geraak er maar niet aan uit dewelke ik zou aanschaffen. Ik ben op zoek naar een goeie lens om vooral portretten te doen. Maar zou me even goed af en toe aan macro foto's willen wagen (geen vereiste). Qua prijs wil ik absoluut niet boven de 500 euro gaan.

Welke zou je aanraden (of heb je zelf?)

- Canon EF 100/2.0 USM ø 58mm
    - Canon EF 100/2.8 Macro USM
    - Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro Canon AF
    Stijn Swinnen
    Dank u om mijn website te bezoeken - Lenske Boortmeerbeek
    I am not a gear whore showing off my glass collection

Re: Weer een welke-lens-topic

Oorspronkelijk geplaatst door anendel Bekijk bericht
    Ik heb hier al tientallen topics gelezen maar geraak er maar niet aan uit dewelke ik zou aanschaffen. Ik ben op zoek naar een goeie lens om vooral portretten te doen. Maar zou me even goed af en toe aan macro foto's willen wagen (geen vereiste). Qua prijs wil ik absoluut niet boven de 500 euro gaan.

Welke zou je aanraden (of heb je zelf?)

- Canon EF 100/2.0 USM ø 58mm
    - Canon EF 100/2.8 Macro USM
    - Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro Canon AF
    Voor portret op APS camera zou ik het nog wat korter houden, Tamron 90 mm macro bvb of Canon 85/1.8
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
      Voor portret op APS camera zou ik het nog wat korter houden, Tamron 90 mm macro bvb of Canon 85/1.8
      Ja, wou ik ook net zeggen. Persoonlijk vind ik zelfs een 50/1.4 beter dan een 105mm...

edit: en wat ik ook nog altijd een heel leuke lens voor portret vind, is de 28-75/2.8 van Tamron.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Populair voor portretten is alles tussen 80 en 135mm. Maar de 300D is een 1.6x crop, dus moet je zoeken naar iets tussen 50 en 90mm.

Die 100mm lenzen zijn eigenlijk 160mm en die zullen volgens mij te lang zijn voor portretten. Met een budget van 500euro zou ik deze twee lenzen aanraden:
        - EF 50mm F1.8 (90euro)
        - EF 85mm F1.8 (355euro)

Ik weet niet of je al een Flits hebt, maar indien wel zou ik met de overblijvende 55euro nog een softbox/omnibunce/etc.. kopen.

Veel succes,
        mvg,
        Michiel
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

Comment

een 50mm komt er sowieso aan, ook te gebruiken voor portret. Ik dacht aan een 100mm om bvb ook op feestjes enz ongemerkt van de gasten foto's te kunnen nemen en op optredens al eens wat dichter te geraken.. Aangezien ik maar budget heb om één maal per jaar een nieuwe lens te kopen, gebruik ik die dan graag zo veelzijdig mogelijk.

Anyway, die canon 85mm lijkt me ook nog wel interessant.

En nee, ik heb geen flits (geen nood om dat te kopen aangezien ik die maar 1 of 2 / jaar zou kunnen gebruiken)
          Last edited by anendel; 28 oktober 2006, 09:34.
          Stijn Swinnen

Comment

[QUOTE=anendel;1159503]Ik heb hier al tientallen topics gelezen maar geraak er maar niet aan uit dewelke ik zou aanschaffen. Ik ben op zoek naar een goeie lens om vooral portretten te doen. Maar zou me even goed af en toe aan macro foto's willen wagen (geen vereiste).

Als je je naast de portretten ook af en toe aan makro wil wagen,
            zou ik toch eerder iets rond de 100 mm nemen.
            Volgens mij is dat het ideale compromis en er zijn lenzen zat te koop in deze categorie. Ik bedoel dat elke objectief producent in dit marktsegment goed is vertegenwoordigd.
            Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

Comment

sigma heeft een 70mm macro. Is misschien ook een interessante lens voor wat jij wilt.
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                sigma heeft een 70mm macro. Is misschien ook een interessante lens voor wat jij wilt.
                Nog weinig van te vinden. Vergeet ook niet dat de macro's "maar" 2.8 zijn en bv de 85 een 1.8 is...

Grts JVG
                Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

Voor mij was de doorslag om de 100mm macro van canon te nemen dat deze niet van lengte veranderd bij het focussen.

Met deze lens stel je wel sneller handmatig scherp dan met autofocus.

Comment

There Aint No SUch Thing As A Free Lunch...

Ofwel ga je voor een portretlens (85/1.8 of 100/2.0), uitstekende lenzen met een groot diafragma en snelle Autofocus, ofwel ga je voor een macrolens (Tamron 90/2.8 of Canon 100/2.8, de Tamron komt meestal het beste uit de tests), maar dan heb je de trage Autofocus, inherent aan het ontwerp van macrolenzen. Maar met die laatste kan je dan ook weer macro fotograferen
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

De kogel is door de kerk en het is dan toch de 85mm 1.8 geworden. Het grote diafragma en enkele mooie voorbeelden op pbase hebben me helemaal overtuigd. De afwezigheid van macro laat ik niet aan mijn hart komen.
                      Nog iets goedkoper dan de 100mm dus ben best wel tevreden. In mijn dol enthousiasme vergat ik er echter wel een zonnekap bij te kopen; zal iets voor mijne nieuwjaar worden dan..
                      Stijn Swinnen

Comment

Working...
                      X