Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 150mm macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 150mm macro

    Goededag,

    1) Ik vroeg me af wat de gebruikelke settings zijn voor deze lens.
    Welke sluitertijd heb je doorgaans nodig ........1/150 of kleiner (stabiliteit)?
    Ik las (perrush post) dat je bij de 180mm naar 1/200 moet gaan (voor stabiliteit), dit lijkt me wat klein in vele lichtomstandigheden.

    2) Kan je vanuit de hand scherp fotograferen?

    3) Werkt ie ook scherp als portretlens?

    thx
    -M-

    ps: misschien domme vraag maar kan je zon objectief aan je camera laten hangen zonder het te ondersteunen? (als je wandelt) of is dit slecht voor je body? (gewicht van de lens)
    Last edited by Mordred; 20 oktober 2006, 14:41.
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

  • #2
    Re: sigma 150mm macro

    Ik heb de lens nu al 2 jaar en gebruik hem vooral om insecten te fotograferen, altijd zonder flits.
    Ik ben er zeer tevreden over. Ze is haarscherp. De autofocus is nogal traag, maar die gebruik ik nooit. Ik stel steeds manueel scherp.

    Om nu op je vragen te antwoorden:

    1) aangezien ik vlinders en zo fotografeer heb ik meestal wel goeie lichtomstandigheden. Vlinders vliegen nu eenmaal meestal enkel als het toch wat goed weer is. Bijgevolg is er dus steeds voldoende licht. Dus veel last van te weinig licht en onscherpe foto's heb ik niet.
    Zoals Perrush al zei zal de sluitertijd toch meestal ook rond 1/200 draaien om een scherpe foto te hebben. (uit de hand natuurlijk)

    2) ik fotografeer steeds vanuit de hand. Een statief sleur ik zelden mee. Met die 150mm lukt dit perfect. Met de 180mm zal dit al iets moeilijker worden. Een kennis van mij heeft die en hij gebruikt toch wel vaak zijn statief.

    3) als portretlens is hij ook zeker geschikt. hij levert erg mooie en haarscherpe beelden af.

    4) ik laat de lens altijd aan mijn body (20D) hangen terwijl die over mijn schouder hangt. Nog geen last van gehad gedurende die 2 jaar. Er zijn mensen die hun 500mm aan hun body laten hangen. Ik denk wel dat die er tegen kan.
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

    Comment


    • #3
      Re: sigma 150mm macro

      prima, na al veel opzoekwerk en deze positieve post er nog bij weet ik mijn volgende aankoop.
      Nu rest alleen nog wat overtuigingskracht

      -M-
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #4
        Re: sigma 150mm macro

        ps: misschien domme vraag maar kan je zon objectief aan je camera laten hangen zonder het te ondersteunen? (als je wandelt) of is dit slecht voor je body? (gewicht van de lens)
        Ik wandel altijd met de 50-500 (kleine 2kg) lens op de body maar de draagriem van Sigma is wel bevestigd aan de statiefgondel en ik gebruik dan niet de draagriem van de body.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: sigma 150mm macro

          Ik probeer altijd minstens 1/150ste seconde te hebben, want anders loopt het te dikwijls mis. En met zulke kleine diafragma's is het niet altijd evident om aan de 1/150ste seconde te raken. In het bos moet je er niet eens aan proberen beginnen.

          Vanuit de hand scherp fotograferen kan best ... al m'n macro's zijn gemaakt vanuit de hand. 'k vind het veel te lastig om bij macro-fotografie in de natuur een statief te gebruiken.

          Het gewicht lijkt me voor de camera geen probleem. 't is alleen lastiger voor de fotograaf, om lange tijden met zo'n gewicht aan de nek rond te lopen .


          Bart

          Comment


          • #6
            Re: sigma 150mm macro

            Alvast bedankt voor de info allemaal

            -M-
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

            Comment


            • #7
              Re: sigma 150mm macro

              Vergeet niet dat niet alleen je eigen beweging een rol speelt maar ook de beweging van je onderwerp. Toch ben ik een fervent aanhanger van werken met statief, om meerdere redenen.

              Comment


              • #8
                Re: sigma 150mm macro

                Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                Vergeet niet dat niet alleen je eigen beweging een rol speelt maar ook de beweging van je onderwerp. Toch ben ik een fervent aanhanger van werken met statief, om meerdere redenen.

                http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/macro
                Ik gebruik een zelfgemaakt prikstatief in het buitengebied, zowel voor video als foto's. Het is een 12mm dik roestvrije pin die ik in een oude statiefkop kan schroeven en dan in de grond prik, ik kan deze zonodig verlengen. Voordeel is ook dat je tot op de bodem je camera stevig kan plaatsen. Ook mijn flitser op een pin prik ik in de grond naast de camera.
                Bij het maken van vogelfoto's of video met telelens klem ik hem soms in een gesplete weidepaal. Maar meestal als ik niet dicht op de grond hoef te werken ga ik op pad met een groot en zwaar statief: als je kwaliteit wil moet je er iets voor over hebben.

                Comment

                Working...
                X