Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro en ringflits

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macro en ringflits

ik zit me hier al verschillende uren te vergapen op verschillende mogelijkheden voor op mijn D70 :

lens : Nikkor AF 60 2.8 micro ( ong 399 tot 499 euro ) of
    Tamron SP AF 90 2.8 DI macro ( ong 379 euro )

flitser : Nikkor SB-29s ( ong 559 euro ) of
    Sigma EM-140 DG ( ong 329 euro )

primordiaal is voor mij zeer scherp op korte afstand kunnen fotograferen , met zo natuurgetrouw mogelijke kleurweergave , ik moet ook zoveel mogelijk automatisch kunnen werken ,dus geen tijd verliezen met teveel instellingen ,
    zijn er hier mensen die met die combinatie werken of ervaring of raad hebben ,alle info is welkom ........

hartelijk dank vanwege een zoekende ziel...
    Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

Re: macro en ringflits

Met 2 gewone flitsers werken (of 1 aangestuurd met uw ingebouwde flitser) geeft mooier licht dan zo'n macroflitser naar mijn mening.
    Met de nikon SB29s kun je automatisch werken vergeten met een D70 omdat deze geen ittl ondersteunt en je dus zeker extra instellingen in de gaten zult moeten houden.
    Groetjes Edwin
    Mijn Foto's

Comment

De 60mm van Nikon en 90mm van Tamron zijn beide super goede lensjes. Heb je nog geen portretlens dan is de 90mm zeker extra interessant.
      Wat betreft flitsen, ik ben het helemaal eens met edwin. Met een klein reflectieschermpje en een sb-600 of 800 kun je aardig wat doen. Doe je de instelingen van te voren dan kun je ook rustig met diezelfde instellingen doorgaan op een flitser met A stand. Een kabeltje erbij om de flitser los van de camera te kunnen gebruiken is zeker een handige oplossing.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Re: macro en ringflits ( afstand en kleur )

beste Edwin en Spanjaart ,

bedankt voor jullie reactie, ik dacht al dat de SB29s de ittl niet ondersteunde ,daarom ging mijn voorkeur naar de sigma ( ook qua prijs ) ,
        ik moet wel alles kunnen fotograferen met twee handen en van zeer dichtbij , het gaat om medische fotografie , in die optiek twijfel ik tussen een 60 en een 90 mm .
        Alle twee die lenzen hebben een diameter ( 55 en 62 )waarop de sigma kan gezet worden . Zijn er mensen die al met die twee gewerkt hebben en ze kunnen vergelijken ? ( Nikkor 60mm - Tamron 90 mm ).

bedankt.........

Comment

Heb beide lenzen gebruikt en het zijn beide zeer scherpe lensjes waarmee je heel dicht op je onderwerp zit. De nikon is beter afgewerkt naar mijn mening.
          Voor medische fotografie zit je wellicht te dicht op je onderwerp waarneer een medicus ook nog ruimte nodig heeft lijkt me. Zou zeker ook eens naar de sigma 150mm kijken. Het voordeel van deze lens dat je iets verder van je onderwerp zit waardoor flitslicht minder snel reflecteert en de lens wordt bij het focussen niet langer. De 60mm en 90mm wel... Alle 3 gaan ze tot 1:1
          Groetjes Edwin
          Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
            Heb beide lenzen gebruikt en het zijn beide zeer scherpe lensjes waarmee je heel dicht op je onderwerp zit. De nikon is beter afgewerkt naar mijn mening.
            Voor medische fotografie zit je wellicht te dicht op je onderwerp waarneer een medicus ook nog ruimte nodig heeft lijkt me. Zou zeker ook eens naar de sigma 150mm kijken. Het voordeel van deze lens dat je iets verder van je onderwerp zit waardoor flitslicht minder snel reflecteert en de lens wordt bij het focussen niet langer. De 60mm en 90mm wel... Alle 3 gaan ze tot 1:1
            Groetjes Edwin
            beste Edwin,

bedankt voor je info , ik denk dat ik de ringflits ( de sigma ) via internet ga aanschaffen en voor info en aankoop bij mijn lokale fotowinkel ga passeren , het zal duurder in aankoop zijn maar zo'n lens koop je in princiepe maar 1X , het dichtste bereik tot scherpstellen scheelt te veel tussen de 60 en de 150 mm.
            Ik heb al verschillende mooie foto's met mijn 18 -70 mm genomen , maar ik heb geen constante zekerheid naar resultaat , voornamelijk op vlak van scherpstelling indien ik te dicht moet komen en qua kleur . De 70-300 ging zeker niet , geen van de twee was ideaal in combinatie met mijn SB800 .

Comment

Een losse flitser met sofboxje maakt betere resultaten lijkt me.
              Een beetje proberen en knutselen kan je bakken met geld schelen.
              Ik heb een simpele flitser met softbox en maak daar bijna al mijn foto's mee (kijk maar op mijn site voor voorbeelden).
              Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
              EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Working...
              X