Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoom vs brandpuntafstand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zoom vs brandpuntafstand

Ik vroeg mij het volgende af:

Bij compact digitale camera's wordt meestal gebruik gemaakt termen zoals "5x optische zoom", terwijl er bij een DSLR adhv de brandpuntafstanden ("17-80mm") aangetoond wordt hoe ver gezoomed kan worden. Ik vraag mij een beetje af waarom dit is.

Hoe kan je de grootte van de zoom (dus bv uitgedrukt in 5x zoom) berekenen van een DSLR om zo te vergelijken met een compactje? Is daar een berekening voor ofzo? Of zijn die niet te vergelijken?
    http://kasper.photography & Flickr

Re: Zoom vs brandpuntafstand

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
    Ik vroeg mij het volgende af:

Bij compact digitale camera's wordt meestal gebruik gemaakt termen zoals "5x optische zoom", terwijl er bij een DSLR adhv de brandpuntafstanden ("17-80mm") aangetoond wordt hoe ver gezoomed kan worden. Ik vraag mij een beetje af waarom dit is.

Hoe kan je de grootte van de zoom (dus bv uitgedrukt in 5x zoom) berekenen van een DSLR om zo te vergelijken met een compactje? Is daar een berekening voor ofzo? Of zijn die niet te vergelijken?
    DSLR's worden veel meer gebruikt door mensen die geinteresseerd zijn in fotografie en deze weten dat 5x, 10x enz zoom eigenlijk niets wil zeggen. Maar voor mensen die niet thuis zijn in brandpuntafstanden wil dit meer zeggen dan van 24 tot 70 mm.

De grootte van een zoom kan je berekenen door de max mm te delen door de min mm een 24 - 70 (70/24=2.91) is dus een 3x zoom lens.

Maar een 70-200 is ook 3x zoom. Deze lenzen zijn anderzijds wel nogal verschillend. Daarom dat dit cijfer eigenlijk weinig wil zeggen. Behalve dat je veel of weinig zoom hebt.

Veel belangrijker is na te gaan welke brandpuntafstanden je nodig hebt voor jouw type fotografie. Oh en effe ter informatie hoe groter dat cijfer voor die x hoe slechter de lens meestal is.

Comment

Eenvoudig:

Een 70-200 = 200/70=2.8 3x zoom
      Een 24-70 = 70/24 = 3x zoom

Bij een compact toestel is dat net hetzelfde, enkel wordt die waarde er niet altijd uitdrukkelijk bij vermeld.

Als jij een 10x zoom koopt en het toestel begint bij 28mm bekom je een 28-280.
      Begint je toestel bij 35mm bekom je een 35-350.

Comment

Ik begrijp het denk ik.

Eigenlijk hangt het er allemaal een beetje vanaf wat je grootste breedhoek is, dan pas zou je ze eigenlijk pas kunnen vergelijken op vlak van zoommogelijkheden als ik het goed heb. een 24-70mm en 70-200mm kun je inderdaad niet vergelijken. Maar als je dan verder rekent kun je in feite zeggen dat je met een 24-70mm lens en een 70-200mm lens in totaal 200/24 = 8.3 = 8x zoom hebt.

Maar logischerwijs schiet dat zoom-getal al vlug de hoogte in als je spreekt over breedhoeklenzen met een lage brandpuntafstand bv: 10-20mm + 24-70mm + 70-200mm resulteert in een totale zoom van 200/10 = 20x zoom.

20x zoom klinkt natuurlijk veel beter dan een 8x zoom, terwijl je in feite niet meer kunt inzoomen, maar enkel meer kunt uitzoomen.
        Last edited by Rasper; 10 oktober 2006, 00:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
          Eenvoudig:

Een 70-200 = 200/70=2.8 3x zoom
          Een 24-70 = 70/24 = 3x zoom

Bij een compact toestel is dat net hetzelfde, enkel wordt die waarde er niet altijd uitdrukkelijk bij vermeld.

Als jij een 10x zoom koopt en het toestel begint bij 28mm bekom je een 28-280.
          Begint je toestel bij 35mm bekom je een 35-350.
          Da's een andere manier om het uit te drukken. Maar ik moet dus besluiten dat die zoomfactor helemaal niet wilt zeggen dat je meer of minder kunt uitzoomen aangezien het allemaal afhangt vanaf waar je brandpuntafstand begint.

Dat maakt het eerlijk gezegd niet eenvoudiger voor de compact gebruikers, want met die zoomfactor weten ze dus nog niets.

Met een 28-280 kun je meer uitzoomen, maar met een 35-350 kun je meer inzoomen (om het simpel uit te drukken)

Comment

Ik begrijp het denk ik.

Eigenlijk hangt het er allemaal een beetje vanaf wat je grootste breedhoek is, dan pas zou je ze eigenlijk pas kunnen vergelijken op vlak van zoommogelijkheden als ik het goed heb. een 24-70mm en 70-200mm kun je inderdaad niet vergelijken. Maar als je dan verder rekent kun je in feite zeggen dat je met een 24-70mm lens en een 70-200mm lens in totaal 200/24 = 8.3 = 8x zoom hebt.

Maar logischerwijs schiet dat zoom-getal al vlug de hoogte in als je spreekt over breedhoeklenzen met een. bv: 10-20mm + 24-70mm + 70-200mm resulteert in een totale zoom van 200/10 = 20x zoom.

20x zoom klinkt natuurlijk veel beter dan een 8x zoom, terwijl je in feite niet meer kunt inzoomen, maar enkel meer kunt uitzoomen.
            Een 10-20 is maar een 2x zoom, maar wel een héél grote groothoek.
            Je moet ook weten meer zoom = minder kwaliteit. Plus, de lichtgevoeligheid speelt ook een rol.

Comment

Da's een andere manier om het uit te drukken. Maar ik moet dus besluiten dat die zoomfactor helemaal niet wilt zeggen dat je meer of minder kunt uitzoomen aangezien het allemaal afhangt vanaf waar je brandpuntafstand begint.

Dat maakt het eerlijk gezegd niet eenvoudiger voor de compact gebruikers, want met die zoomfactor weten ze dus nog niets.

Met een 28-280 kun je meer uitzoomen, maar met een 35-350 kun je meer inzoomen (om het simpel uit te drukken)
              Nee, je kan met ze allebei even veel zoomen. Alleen geeft de 28-280 meer groothoek en de 35-350 meer tele.
              Je weet niks met die zoomfactor, maar de brandpuntafstand staat er wel meestal bij, ietsje kleiner.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
                Nee, je kan met ze allebei even veel zoomen. Alleen geeft de 28-280 meer groothoek en de 35-350 meer tele.
                Je weet niks met die zoomfactor, maar de brandpuntafstand staat er wel meestal bij, ietsje kleiner.
                Ik druk het verkeerd uit, maar we begrijpen elkaar. Zoomen is gewoon een ratio, geen absolute waarde.

Comment

Bij compact cameras zit je met een vaste lens , daar heb je bv een 20-200 lensje maar daar heeft de gemiddelde nonkel Frans niet veel aan . 10x Zoom klinkt beter en is een vaste eigenschap van het toestel zoals de resolutie of het opslagmedium .

Bij een (d)SLR heb je verwisselbare lenzen , je zoom hangt af van de lens

Merk op : bij de compact camera zeggen ze meestal wel met welk 35mm equivalent het overeenkomt.
                  www.Klikkerdeklik.be
                  Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
                    Bij een (d)SLR heb je verwisselbare lenzen , je zoom hangt af van de lens

Merk op : bij de compact camera zeggen ze meestal wel met welk 35mm equivalent het overeenkomt.
                    De meeste kitlenzen van een DSLR beginnen ergens rond 18mm. Je zou dan ook kunnen denken dat als je compact vroeger een 10x zoom had, je een bereik moet hebben van 18-180mm bij je DSLR. Maar vele compacts beginnen met veel minder groothoek. Daarom dat die vergelijking met 35mm inderdaad heel handig is.
                    Ik geef een voorbeeldje ter verduidelijking: Ik had vroeger (heb ik trouwens nog) een Konica Minolta Z2, die een bereik had van 38-380 in 35mm equivalent. Welnu mijn Nikon D50 heeft een cropfactor 1.5 om het brandpunt naar het 35mm equivalent te herberekenen, dus om een vergelijkbaar bereik als de Konica Minolta Z2 te hebben moet ik brandpunten hebben tussen 25 (25x1.5=38mm in 35mm equivalent) en 250mm.
                    Deze berekening is wat omslachtig, maar om een compact en een DSLR goed te vergelijken denk ik dat je best telkens de omrekening maakt naar die 35mm equivalenten, pas dan kan je vergelijken.

Comment

5x zoom betekent zoveel als dat je wagen 5 versnellingen heeft.
                      leuk om weten, maar wat schiet je ermee op?
                      mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                        5x zoom betekent zoveel als dat je wagen 5 versnellingen heeft.
                        leuk om weten, maar wat schiet je ermee op?
                        mm
                        dat je minstens 6x zoom nodig hebt om je buurman met zijn 5x te overtreffen
                        www.Klikkerdeklik.be
                        Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
                          De meeste kitlenzen van een DSLR beginnen ergens rond 18mm. ... Maar vele compacts beginnen met veel minder groothoek.
                          Vandaar dat ik als compactje een van de weinige gekozen heb die wel breedhoek aanbiedt; nl. met een 31-93mm lens; of dus omgerekend naar dslr: 20.7-62mm. Vooral handig voor binnen.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Compactje met breedhoek EN 6 x zoom: de Ricoh Caplio R4 en R5 28-200mm equivalent!
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Compactje met breedhoek EN 6 x zoom: de Ricoh Caplio R4 en R5 28-200mm equivalent!
                              Inderdaad, m'n ouders zijn er onlangs mee naar Italië geweest, ik heb ze nog nooit zo veel fotos weten maken !
                              Zeker in vergelijking met hun vorige compactje, Olympus mju mini (dag ergodynamisch ding), zijn ze zeer tevreden. En wat er in de reviews staat over "slechte" ruisprestatie, bijna niets van te bemerken. Batterij gaat ook lekker lang mee, 256MB SD was vol (+-130 fotos) nog eer de batterij halfweg was.
                              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                              MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Working...
                              X