Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF - EFS?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF - EFS?

Hallo, een vraagje van een beginneling :

Wat is nu exact het verschil tussen de EF en de EF-S lenzen bij Canon?
    Voor zover ik weet zijn de EF-S lenzen speciaal gemaakt voor bijv de 300D (waar je met een vergrotingsfactor x1.6 zit)

Wil dit dan inderdaad zeggen dat die EF-S lenzen niet kunnen gebruikt worden op bijv. de 5D (die een gewone 1x is)?

Mijn kitlens die bij het toestel zat is een 18-55 EF-S, Is dit dan een werkelijke 18mm (in 35mm termen) of moet ik hier toch x1.6 doen en kom ik op een 29mm?

Alvast bedankt voor de info.
    Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

Re: Canon EF - EFS?

Ik heb die vraag hier ook al eens gesteld.
    Gtz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen_74 Bekijk bericht
      Mijn kitlens die bij het toestel zat is een 18-55 EF-S, Is dit dan een werkelijke 18mm (in 35mm termen) of moet ik hier toch x1.6 doen en kom ik op een 29mm?
      Voor dit gedeelte krijg je geen antwoord in die andere thread.

Een 18 mm-lens blijft optisch gezien altijd een 18 mm-lens. Voor sommige eigenschappen (bijvoorbeeld de zichthoek, FOV (Field of View)) gedraagt de lens zich op een 1.6 sensor als een 29 mm op full frame (35 mm). Het is dus niet zo dat de lens meer vergroot, slechts je blikveld wordt verkleind.

Maar dat heeft niets met EF of EF-S te maken: dit geldt voor beide typen lenzen op een 1.6 sensor.

Het enige verschil is dat een EF-S al rekening houdt met een kleinere sensor en dus met minder glasdiameter uit de voeten kan. Omdat de lens dieper de camera insteekt, komt hij tegen de spiegel zou je hem op een full frame zetten.
      Last edited by Leonidas; 29 september 2006, 15:13.

Comment

OK,

beide bedankt voor de info.
        Alweer wat 'slimmer' geworden
        Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Omdat de lens dieper de camera insteekt, komt hij tegen de speigel zou je hem op een full frame zetten.
          of op een 10D, die kan ook niet tegen EF-S objectieven.

Comment

Of op een D60... Ik noemde alleen full frame omdat de kans dat de TS ooit over gaat op een FF groter is dan op een ouder toestel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Of op een D60... Ik noemde alleen full frame omdat de kans dat de TS ooit over gaat op een FF groter is dan op een ouder toestel.
              Er zijn EF-S objectieven die de spiegel van de 10D niet raken... die spiegel is niet (of nauwelijks) groter dan die van de EF-S mount toestellen. Het schijnt te passen, als je de mount tenminste modificeert. De EF-S heeft namelijk een extra palletje dat het in principe onmogelijk maakt het ding op een EF body te plaatsen. Dat palletje kun je wegveilen, en er zijn mensen die dat op een 10D gedaan hebben, zie o.a. hier. Pas bij full-frame gaat de spiegel zeker het objectief raken. Misschien bij de 1D ook, dat weet ik niet.
              Last edited by Joost; 29 september 2006, 17:19. Reden: 1D i.p.v. 1Ds

Comment

heb 't ook eens gezien maar in principe zou je dus een ef-s ook kunne modden en 'm op een 1.3 crop laten passen?

maar dan ga je wel erg veel vignettering krijgen?
                wou een tokina 12-24 en die zou dat ook hebbe op een 1.3 crop...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                  Dat palletje kun je wegveilen
                  Je bedoelt op eBay of zo?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere Bekijk bericht
                    heb 't ook eens gezien maar in principe zou je dus een ef-s ook kunne modden en 'm op een 1.3 crop laten passen?
                    In principe kan alles maar Principe... da's wel een end uit de buurt hoor! . Even alle gekheid op een stokkie, waar ik "1Ds" schreeef bedoelde ik "1D". De 1.3 crop dus... Ik zou 't er niet op gokken iig.

Dat staat vast.

Oorspronkelijk geplaatst door Grapjas Leonidas
                    Originally Posted by Joost
                    Dat palletje kun je wegveilen
                    Je bedoelt op eBay of zo?
                    Als je 'm er heeeel voorzichtig afsnijdt (m.b.v. een laser ofzo), dan kun je 't wellicht proberen. Of zo'n ding nog veel oplevert betwijfel ik .
                    Last edited by Joost; 29 september 2006, 17:18. Reden: Tsja, 't is duidelijk vrijdagmiddag...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere Bekijk bericht

wou een tokina 12-24 en die zou dat ook hebbe op een 1.3 crop...
                      Zelfs op een 1.3x zou ik het niet doen. Kijk anders eens naar de Sigma 12-24; die is toch full frame? Het mooie aan die lens ik ook dat ze heel weinig vertekening geeft voor een lens van dit type.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
                      X