Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtgevoeligheid van lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtgevoeligheid van lenzen

    Ik ben van plan om een Nikkor 50mm lens te kopen , vraag is f:1.4 of f:1.8?
    Kan mij iemand uitleggen wat het verhaal hierachter is. De prijs is zowat x2.5
    Met de ene lens is de max opening 1.4 en de andere 1.8 , je kan dus in donkerder ruimtes fotograferen .
    *Van 1.4 naar 1.8 hoeveel stops is dit ?1/3 of 1volle stop?
    * Wat is technisch de reden waarom de ene lens een groter diafragma aankan dan de andere? .
    *Gaat het hem enkel om die ene stop of is de lens ook op andere diafragma openingen beter?
    * Ik kan mij voorstellen dat het glas van de ene lens beter is en meer licht doorlaat dan de andere , maar wat is de relatie naar dit groter max diafragma?.Is het misschien zo dat vb f:4 bij alle lenzen over alle merken eenzelfde hoeveelheid licht vertegenwoordigd ?
    Alvast bedankt
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: Lichtgevoeligheid van lenzen

    Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
    Ik ben van plan om een Nikkor 50mm lens te kopen , vraag is f:1.4 of f:1.8?
    Kan mij iemand uitleggen wat het verhaal hierachter is. De prijs is zowat x2.5
    Met de ene lens is de max opening 1.4 en de andere 1.8 , je kan dus in donkerder ruimtes fotograferen .
    *Van 1.4 naar 1.8 hoeveel stops is dit ?1/3 of 1volle stop?
    * Wat is technisch de reden waarom de ene lens een groter diafragma aankan dan de andere? .
    *Gaat het hem enkel om die ene stop of is de lens ook op andere diafragma openingen beter?
    * Ik kan mij voorstellen dat het glas van de ene lens beter is en meer licht doorlaat dan de andere , maar wat is de relatie naar dit groter max diafragma?.Is het misschien zo dat vb f:4 bij alle lenzen over alle merken eenzelfde hoeveelheid licht vertegenwoordigd ?
    Alvast bedankt

    Hi,

    Je stelt meer vragen dan in een vol schooljaar aangeleerd wordt, en daarbij nog zeer ingewikkelde.

    Gezien ik geen lenstechnicus ben, moet ik wel eenvoudig antwoorden:

    De constructie van het objectief, het gebruikte glas, de
    optische formule enz... dragen er alle toe bij dat een lens meer of minder lichtsterk is. Je zal zien dat gewoonlijk de relatie prijs/lichtsterk recht evenredig is.

    Dit heeft niets te maken met de andere kwaliteiten van een lens (scherpte, contrast, kleurweergave, enz...)
    De duurste lenzen hebben dat allemaal min of meer goed.

    1.4,1.8, enz, zijn voor alle lenzen hetzelfde en hebben te maken met de kwadratische afname van de hoeveelheid licht die door het diafragma valt als het tot die opening gesloten wordt.

    Lichtsterker betekent niet noodzakelijk "beter".

    Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Lichtgevoeligheid van lenzen

      Ik begrijp dat iedere stop het dubbele hoeveelheid licht vertegenwoordigd , maar als het zo is dat de absolute hoeveelheid licht (gedurende een bepaalde tijd) wat op de CCD valt bij Vb f:4 bij alle lenzen hetzelfde is, dan denk ik dat het antwoord eenvoudig is: Doordat men beter glas heeft gebruikt of minder elementen, komt gewoon meer licht door de lens. Hierdoor heeft de lens een lichtstop meer. Kan iemand deze stelling bevestigen ?
      Graag had ik ook geweten of het verschil tussen 1.4 en 1.8 een volle lichtstop is of 1/3 ?
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #4
        Re: Lichtgevoeligheid van lenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
        Doordat men beter glas heeft gebruikt of minder elementen, komt gewoon meer licht door de lens. Hierdoor heeft de lens een lichtstop meer. Kan iemand deze stelling bevestigen ?
        Graag had ik ook geweten of het verschil tussen 1.4 en 1.8 een volle lichtstop is of 1/3 ?
        De diameter speelt een veel grotere rol dan de kwaliteit van het glas. Vergelijk eens de versies van de 70-200 mm van Canon bijvoorbeeld. Of kijk eens naar de toeters die de profs gebruiken bij sportwedstrijden.

        Van 1.4 naar 2.0 is 1 stop dus van 1.4 naar 1.8 zal 2/3 zijn.


        Ik zou de stelling dat het verband tussen maximaal diafragma en kosten recht evenredig zijn niet voor mijn rekening willen nemen.

        Comment


        • #5
          Re: Lichtgevoeligheid van lenzen

          Van Wikipedia:

          Het F-getal of openingsverhouding is een begrip dat in de optica, fotografie en astronomie gebruikt wordt. Het F-getal van een lens of telescoop is gelijk aan de brandpuntsafstand van de lens (f) gedeeld door waarde van het diafragma (D) en staat voor de diameter van de diafragma-opening in millimeters.

          Dus: F-getal=f/D

          Ik zou de stelling dat het verband tussen maximaal diafragma en kosten recht evenredig zijn niet voor mijn rekening willen nemen.
          Ik denk dat het eerder kwadratisch is. Maar vaak zijn die lichtsterke lenzen ook veel degelijker uitgevoerd.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Lichtgevoeligheid van lenzen

            Afgezien van exemplarische verschillen heb je hier een betrouwbare test en vergelijking:

            http://www.photozone.de/8Reviews/len...0_14/index.htm

            http://www.photozone.de/8Reviews/len...0_18/index.htm
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Lichtgevoeligheid van lenzen

              Bedankt voor de vele reaktie.
              Als ik de commentaren lees ,de links aandachtig bekijk en de vergelijking van de 1.4 en 1.8 lens , krijg ik de indruk dat het beperken van diafragma misschien eerder een zaak is van het beperken van lensdistortie dan van licht.
              Hoe groter de het diafragma, hoe groter gedeelte van de lens die gebruikt wordt. Met natuurlijk als gevolg een lagere diafragma waarde en dus meer lichtgevoelig. Maar meer kans op distortie aan de randen . Ben ik daarin juist?
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Re: Lichtgevoeligheid van lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                Bedankt voor de vele reaktie.
                Als ik de commentaren lees ,de links aandachtig bekijk en de vergelijking van de 1.4 en 1.8 lens , krijg ik de indruk dat het beperken van diafragma misschien eerder een zaak is van het beperken van lensdistortie dan van licht.
                Hoe groter de het diafragma, hoe groter gedeelte van de lens die gebruikt wordt. Met natuurlijk als gevolg een lagere diafragma waarde en dus meer lichtgevoelig. Maar meer kans op distortie aan de randen . Ben ik daarin juist?
                Mij hebben ze altijd gezegd dat lichtsterke lenzen beter gecorrigeerd zijn tegen sferische aberatie, wat jij distortie noemt denk ik. Maw, een 1.4 is beter gecorrigeerd (om net in het 1.4 bereik te kunnen werken), gecoated, glas, of wat dan ook dan een 1.8 en bijgevolg ook duurder.

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtgevoeligheid van lenzen

                  de grootte van het diafragma = brandpunt / F-waarde.

                  Voorbeeld: 50 / 1.4 = 35.7mm - 50 / 1.8 = 27.7mm


                  Ik dacht toch dat het zo iets was

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtgevoeligheid van lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
                    de grootte van het diafragma = brandpunt / F-waarde.

                    Voorbeeld: 50 / 1.4 = 35.7mm - 50 / 1.8 = 27.7mm


                    Ik dacht toch dat het zo iets was
                    Ja, dat staat ook al in #5.

                    Interessant is wel hoe dat zit met een zoom met vast diafragma over de hele lengte, bijv. een 70-200 mm F2.8. Voor zover ik kan vaststellen verandert het diafragmaoppervlak niet bij zoomen van 70 naar 200, terwijl dat volgens de formule wel zou moeten.
                    70 / 2.8 = 25
                    200 / 2.8 = 71

                    Wellicht heeft dat de maken met de plaats van het diafragma in de stralenbundel?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtgevoeligheid van lenzen

                      de grootte van het diafragma = brandpunt / F-waarde.

                      Voorbeeld: 50 / 1.4 = 35.7mm - 50 / 1.8 = 27.7mm
                      Sorry Maarten_T

                      Deze formule bepaald niet de grootte van je Diafragma, maar de diameter van je frontlens, en gaat ook niet op voor groothoek lenzen.
                      De grootte van je diafragma, wordt berekend aan de hand van de diameter achterste lenselement tegenover de gewenste beeldcirkel, helemaal niet zo gemakkelijk, en zonder regel die je zomaar uit de gegevens kan halen welke op je lens vermeld staan, bij sommige lange télélenzen zit het diafragma zelfs dikwijls achter het laatste lenselement, maar altijd perfect op de plaats waar de lichtbundel kruist.

                      Comment

                      Working...
                      X