Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 70-300 of de Bigma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 70-300 of de Bigma

Wie helpt?
    Ik ben al een tijdje aan het twijfelen tussen de Nikon 70-300/4,5-5,6 AF-S VR G IF-ED en de 50-500 Bigma voor mijn Nikon D200.
    Ik wil de lenswinnaar vooral gebruiken voor natuurfotografie (macro insecten, bloemen, vogels, ...)
    Ik las op dit forum dat de bigma misschien wat te zwaar is voor (macro)opnames uit de losse hand en vermits mijn bijen niet zolang stil blijven zitten...
    Ik heb reeds de Nikor 18-70 mm AFS en de 105 macro.
    Wie geeft wat goede raad en advies of heeft een beter voorstel.
    Alvast bedankt voor alle tips.
    Imker
    Imker

To bee or not to bee, that's the question...

Re: Nikon 70-300 of de Bigma

De Bigma heeft zich al bewezen. Bigma=zoompower :-)
    Die 70-300VR nog niet.

Ik zou dus even wachten tot er goede reviews en samples online staan.
    Met vriendelijke groeten,
    Ronald
    www.konings.biz

Comment

Ik las op dit forum dat de bigma misschien wat te zwaar is voor (macro)opnames uit de losse hand en vermits mijn bijen niet zolang stil blijven zitten...
      Macro opnames ("echte" macro dan met een vergroting van 1:1) kun je niet maken met de 50-500. Wel prachtige close up's. De minimumscherpstelafstand op 500 mm is drie meter, dat wil dus zeggen dat je ruim weg kunt blijven van de insecten. De DOF op deze afstand is met de 50-500 gewoon prachtig (imo dan toch ). Maar nog eens : het is geen macrolens.
      Daartegenover staat dat ze zoveel meer biedt : een schitterend bereik en een knappe scherpte. Zwaar ? Tja, 1.8 kg. Voordeel is dat ze daardoor zeer stabiel ligt. Ik gebruik nooit een statief op 500mm zelfs geen monopod. Het is allemaal een kwestie van gewoonte. D'r zijn er hier op het forum die zweren bij de 50-500
      (waaronder ik ) en er zijn allicht mensen die met de lens niet overweg kunnen. Eén ding moet je wel voor ogen houden : 300mm of 500 mm is in het veld een wereld van verschil.
      Tip voor je bijtjes : een converter gebruiken op je 105macro. Hier heb je er een paar met de Sigma 105 macro en een 2.0 converter van Tamron erop : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=123512
      Last edited by elsan; 25 september 2006, 21:03.
      fotosite

Comment

Die 200mm extra van de 50-500 zullen voor macro's niets toevoegen maar zijn voor vogeltjes natuurlijk erg handig - zoniet onmisbaar.

Misschien moet je een andere denkpiste volgen: Een 70-300VR met een D80 upgrade (bestaande camera verkopen en opleg naar D80) kost denkelijk ongeveer evenveel als een 50-500. Die 10 megapixel geven na wat croppen ook die extra 200mm. Wat het kwalitatieve onderscheid gaat zijn is nog af te wachten maar dan heb je ook voor alle andere foto's de voordelen van een D80 (de grotere zoeker en mirror-lock zijn wel handig voor macro's)
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
          Tip voor je bijtjes : een converter gebruiken op je 105macro. Hier heb je er een paar met de Sigma 105 macro en een 2.0 converter van Tamron erop : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=123512
          Goede tip. Bedankt.
          Iemand enig idee welke converter goed samenwerkt met mijn nikkor 105 mm?
          Iemand van de leden hier ervaring mee?
          Imker

Comment

Het lijkt me toch vrij logisch om de Nikon 80-400 VR ook in die vergelijking te betrekken?
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

En de Sigma 80-400 OS ..
              www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                Die 200mm extra van de 50-500 zullen voor macro's niets toevoegen maar zijn voor vogeltjes natuurlijk erg handig - zoniet onmisbaar.

Misschien moet je een andere denkpiste volgen: Een 70-300VR met een D80 upgrade (bestaande camera verkopen en opleg naar D80) kost denkelijk ongeveer evenveel als een 50-500. Die 10 megapixel geven na wat croppen ook die extra 200mm. Wat het kwalitatieve onderscheid gaat zijn is nog af te wachten maar dan heb je ook voor alle andere foto's de voordelen van een D80 (de grotere zoeker en mirror-lock zijn wel handig voor macro's)
                Topicstarter heeft een D200
                Dus het zou geen upgrade zijn naar een D80, maar downgrade

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  Het lijkt me toch vrij logisch om de Nikon 80-400 VR ook in die vergelijking te betrekken?
                  Inderdaad, maar ik vrees dat de prijs van deze lens buiten mijn budget ligt...
                  Imker

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Imker Bekijk bericht
                    Inderdaad, maar ik vrees dat de prijs van deze lens buiten mijn budget ligt...
                    Kost maar rond 300 euro's meer dan de Bigma! Zou beter nog ns controleren ...
                    D100 en nog veel wensen!

Comment

Idd, zelfs nog geen 300 euro!!

Super7
                      D100 en nog veel wensen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moerie Bekijk bericht
                        Kost maar rond 300 euro's meer dan de Bigma! Zou beter nog ns controleren ...
                        Ter info:
                        Is al een discussie gevoerd over deze lens:
                        hey Ik zou m'n objectievenarsenaal graag willen uitbreiden met een goede zoomlens. Eerst dacht ik aan de Nikkor 80-400 VR. Prijzig, maar een heel leuk bereik. Niet erg lichtgevoelig, maar de VR compenseert daarin toch wat. Nu heb ik gelezen dat dit objectief niet erg snel is. Maar HOE snel? Wat kan je met deze lens, en wat
                        Imker

Comment

Na alle commentaren grondig te hebben doorgelezen en het forum verder doorsnuffeld te hebben, tenslotte toch maak gekozen voor de Bigma.
                          Elsan heeft me over de streep getrokken met zijn prachtig camerawerk.
                          Nu maar hopen dat het een verstandige beslissing blijkt.
                          Ik houd jullie op de hoogte.
                          Alvast bedankt voor de vriendelijke raad.
                          Imker

Comment

Proficiat, we kijken uit naar de eerste foto's in showcase!
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Working...
                            X