Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telelens of zoomlens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Telelens of zoomlens?

Hallo,

Ik had een vraagje, hoe kun je een telelens van een zoomlens herkennen?
    ik weet echt nog niet veel van fotografie.
    Bvb: deze lens nikkor 28-200 f/3.5-5.6 wat voor een lens is dit en waarvoor gaat men deze gebruiken? En waarvoor staan al de deze cijfers?

Bedankt voor jullie moeite

groetjes

Re: Telelens of zoomlens?

Een zoomlens is een lens met variabele brandspuntafstand (bv. 28-200 van 28mm tot 200mm). Een telelens is een lens met (redelijk) grote brandspuntafstand. Vanaf hoeveel millimeter je van een tele spreekt is niet altijd duidelijk, maar 200mm is wel een tele. Een telezoom is dus een lens met variabele brandspuntafstand die tot aan het bereik van een tele gaat. 3.5 (eigenlijk 1/3.5) is de grootste opening van het diafragma bij 28mm en 5.6 (dus 1/5.6) is de grootste opening bij 200mm. Een grotere opening laat meer licht binnen (=lichtsterker) maar geeft een kleinere scherptediepte en vice versa.
    Een lens met vaste brandspuntafstand heet ook een prime lens en is kwalitatief meestal (bijna altijd) beter, maar kwa mogelijkheden (kadrering) natuurlijk beperkter. Er zijn natuurlijk ook uitzonderlijk goeie zoomlensen op de markt, waarvoor je uitzonderlijke prijzen betaald.
    Voila,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stoof Bekijk bericht
      Hallo,

Ik had een vraagje, hoe kun je een telelens van een zoomlens herkennen?
      ik weet echt nog niet veel van fotografie.
      Bvb: deze lens nikkor 28-200 f/3.5-5.6 wat voor een lens is dit en waarvoor gaat men deze gebruiken? En waarvoor staan al de deze cijfers?

Bedankt voor jullie moeite

groetjes
      Hallo Stoof,
      Voor een goede bondige uitleg over lenzen zie de volgende link onder puntje 5.
      FAQ : Frequently Asked Questions Reden van deze "FAQ" is om hier een beetje van een overzicht te geven, zodat sommige terugkomende vragen niet meer hoeven gesteld te worden, ook de algemene reichtlijnen ivm camera's en accessoires vind je hier. Staat nog in de beginnerschoenen, kan zijn dat er hier en daar nog een

mvg,
      Geert

Comment

Bedankt voor d reactie, hiermee geraak ik al een stap verder

Greetz

Comment

Working...
        X