Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikkor 50mm probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikkor 50mm probleem

    Ik gebruik meestal tot volle tevredenheid mijn 50mm lens, maar regelmatig zie ik steeds meer het volgende ongewenste verschijnsel op mijn foto's:



    En dan is op deze foto het verschijnsel nog matig (beroerder heb ik ook). De instellingen maken niet zoveel uit, ik heb hier last van bij verschillende camera instellingen. Maar voor de zekerheid geef ik ze bij deze foto: camera = nikon D70, 50mm f1.8, ISO 400, shutter = 1/200, witbalans = auto. Ik heb verder niets geshopped aan de foto.

    Mijn vragen zijn:
    - Wat zijn die lelijke "vlekken" en strepen op de foto?
    - Is er iets aan te doen, of hoort deze eigenschap bij de lens?
    - Of ligt dit aan het feit dat ik foto's maak met verkeerde instellingen?

    Alvast bedankt voor de antwoorden.
    Last edited by JLP; 18 september 2006, 17:02. Reden: tekst toevoeging
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

  • #2
    Re: nikkor 50mm probleem

    Ik heb het vroeger soms al gehad over de lelijke bokeh van deze lens, maar vermits ik me meestal niet populair maak door iets negatiefs te zeggen over deze lens met, toegegeven, een super prijs/kwaliteitsverhouding, zal ik dat nu ook niet doen .
    Overigens heb ik zelf al veel erger gezien, inclusief bij mijn eigen foto's (toen ik die lens nog had ).
    Kris.

    Comment


    • #3
      Re: nikkor 50mm probleem

      Eigenlijk niet normaal.Denk aan een defekt in je lens (mogelijke olielek op je diafragmabladen,slechte coating...)
      Kan me best vergissen hoor maar als dit de "standaardbokeh" is van deze lens dan zou ik ze zonder twijfel buitenkieperen.Zelf gebruik ik de 50/1.4
      Last edited by roadrunner; 18 september 2006, 17:28.
      Danny's Photosite

      Comment


      • #4
        Re: nikkor 50mm probleem

        Het probleem doet zich vooral voor bij "rommelige" achtergronden. Blijkbaar heeft mijn lens daar heel veel moeite mee om dat netjes weer te geven, zeker als er veel lichte delen (bv lucht door een bladerdek overdag) in zitten, dan wordt het helemaal vreselijk om te zien.

        Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: nikkor 50mm probleem

          Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
          Het probleem doet zich vooral voor bij "rommelige" achtergronden. Blijkbaar heeft mijn lens daar heel veel moeite mee om dat netjes weer te geven, zeker als er veel lichte delen (bv lucht door een bladerdek overdag) in zitten, dan wordt het helemaal vreselijk om te zien.
          ... de symptomen van slecht bokeh.
          Behalve een andere lens kopen (bv. de 50/1.4) is daar weinig aan te doen. Al heb je er minder last van als de achtergrond ver weg is, of rustig, of als je diafragma vol open is (dan is alles flou), of heel klein (alles scherp).

          Comment


          • #6
            Re: nikkor 50mm probleem

            Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
            ... de symptomen van slecht bokeh.
            Behalve een andere lens kopen (bv. de 50/1.4) is daar weinig aan te doen.
            Dat is spijtig want de 50/1.8 is een prima lenske.Dacht echt dat er iets mis was met de lens toen ik die achtergrond zag.
            Danny's Photosite

            Comment


            • #7
              Re: nikkor 50mm probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
              Dat is spijtig want de 50/1.8 is een prima lenske.Dacht echt dat er iets mis was met de lens toen ik die achtergrond zag.
              Ik heb die lens vijftien jaar gehad en heb daar geen spijt van, los van de bokeh (en de scherpte vol open) is ze inderdaad prima (toen was het ook de enige die ik kon betalen ). Voor 100 euro mag er ook al eens een minpunt zijn nietwaar! En het stoort zeker niet op elke foto.
              Kris
              PS. wreed knappe foto's op je website, Roadrunner!

              Comment


              • #8
                Re: nikkor 50mm probleem

                Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
                PS. wreed knappe foto's op je website, Roadrunner!

                Bedankt!! (ben ook een fan van de 75-150/3.5E net als jij naar 't schijnt. )
                Danny's Photosite

                Comment


                • #9
                  Re: nikkor 50mm probleem

                  Bedankt voor de antwoorden.
                  Ik vind de 50mm ondanks dit lastige probleem wel degelijk een mooie lens. Hij zit in ieder geval standaard op mijn camera.
                  Maar de aankoop van de 50mm f1.4 zit er wel aan te komen in de toekomst, want ik wil foto's maken met de instellingen die ik wil en niet de instellingen die de lens het beste aankan.
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikkor 50mm probleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                    Maar de aankoop van de 50mm f1.4 zit er wel aan te komen in de toekomst, want ik wil foto's maken met de instellingen die ik wil en niet de instellingen die de lens het beste aankan.

                    Dat standpunt is erg begrijpelijk.Je kan je ook de oudere 50/1.4 AIS overwegen (kijk eens HIER) en die kan je kopen voor erg weinig geld en is optisch zeker niet slecht en geeft een prachtbokeh.Denk dat ik mijn exemplaar verkocht heb een half jaarke geleden voor 75 Euro en die was in een prachtstaat!
                    Danny's Photosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikkor 50mm probleem

                      Bedankt voor de tip RR, daar had ik nog niet aan gedacht.
                      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                      --------

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikkor 50mm probleem

                        Bij sommige lenzen zijn lenselementen op elkaar gecoat met een soort lijm, met goede optische eigenschappen, het zou kunnen dat één van deze lenzen is losgekomen, waardoor dat krakelige effect
                        Ik heb hier net een Nikkor 50mm AF-D f1.4 te koop gezet op Bd.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikkor 50mm probleem

                          Naar dat ik de verschillen tussen beide lenzen inschat :

                          de 1.4 is beter tot aan F4 (+ (iets robuster en snellere AF) ---> portret met natuurlijk licht
                          de 1.8 is iets beter tussen F5.6 en F11 ; --> studio portret met flitsen

                          Beide lenzen performeren het best als er wat afstand (1.5 meter) is tov het subject.
                          Voor oneindig werk blijkbaar heel goed.

                          Je kan ze in principe eigenlijk naast elkaar gebruiken (voor de prijs moet je het niet echt laten).

                          ik heb de 1.8 en ben eigenlijk wel content van de bokeh ;
                          ik hecht daar wel belang aan en tot nu toe nog geen kwakkels mee gehad ; kan aan de omstandigheden liggen want was meestal binnenshuis met achtergronden met weinig details (en zeker geen lichtpuntjes-door-de-bomen-situatie want da's blijkbaar een klassieker om mis te lopen ) maar voor mij dus okidoki
                          Last edited by PSG; 19 september 2006, 18:35. Reden: stond fout in + toevoeging

                          Comment

                          Working...
                          X