Maar als je zo vergelijkt met Google, kom ik er maar niet uit welke nu beter is......de Sigma 10-20 of de Tokina 12-24.....
Ik zou graag een goeie breedhoek hebben voor mijn trip naar Noorwegen volgend jaar en liefst nog met een goeie polarisatiefilter....
Dus indrukwekkende landschappen met bergen en fjorden.
Maar als je zo vergelijkt met Google, kom ik er maar niet uit welke nu beter is......de Sigma 10-20 of de Tokina 12-24.....
Ik zou graag een goeie breedhoek hebben voor mijn trip naar Noorwegen volgend jaar en liefst nog met een goeie polarisatiefilter....
Dus indrukwekkende landschappen met bergen en fjorden.
Om het effect te bereiken dat je wilt moet je ofwel een ultra-wide lens hebben, ofwel twee (of meer) foto's overlappen & samenvoegen. De tweede optie is natuurlijk het goedkoopst (statief & waterpasje).
Hoe breder de lens hoe groter de invalhoek. Uw 17-40 L is dan wel een breedhoek lens, op een 1.6x is hij echter eerder een standaard-zoom. Bij breedhoek telt elke mm en op een 1.6x is dit zeker het geval. Bij ultra-breedhoek (voor 1.6x) denk ik spontaan aan deze lenzen:
- Canon 10-22 (700euro)(Cashback?!)
- Sigma 10-20 (466euro)
- Tokina 12-24 (405euro)
De Tokina heeft de scherpste prijs en krijgt zeer lovende reviews. Zeker geen slechte lens dus, maar in uw geval 'win' je er 'maar' 5mm mee tov de 17-40L. Dus eigenlijk kost hij 81euro per mm. Heel veel mensen zijn hier ontzettend tevreden mee.
De Canon is de duurste, maar er is wel mogelijkheid voor 100euro Cashback. Hij krijgt ook zeer lovende reviews en levert je 7mm op, prijs per mm is hier dus 100euro of met cashback 85euro! De optische kwaliteit schijnt hier uitstekend te zijn.
Tenslotte is er de Sigma, die heeft je ook 7mm winst op, net zoals de Canon maar is met 466euro wel een stuk voordeliger. De kost is hier dus slechts 66euro per mm, goedkoper dus dan de Tokina. De optische kwaliteit van de Sigma is volgens reviews wel minder de de Tokina.
Als je via via in aanmerking zou kunnen komen voor de Cash-back actie, dan zou ik zonder twijfelen de Canon kiezen. Maar, probeer eerst eens met statief en foto's samenvoegen?
mvg,
Michiel
Last edited by MichielBrugge; 17 oktober 2006, 14:50.
Canon R | Leica Q EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes[/COLOR]
Oorspronkelijk geplaatst door MichielBruggeBekijk bericht
Om het effect te bereiken dat je wilt moet je ofwel een ultra-wide lens hebben, ofwel twee (of meer) foto's overlappen & samenvoegen. De tweede optie is natuurlijk het goedkoopst (statief & waterpasje).
Hoe breder de lens hoe groter de invalhoek. Uw 17-40 L is dan wel een breedhoek lens, op een 1.6x is hij echter eerder een standaard-zoom. Bij breedhoek telt elke mm en op een 1.6x is dit zeker het geval. Bij ultra-breedhoek (voor 1.6x) denk ik spontaan aan deze lenzen:
- Canon 10-22 (700euro)(Cashback?!)
- Sigma 10-20 (466euro)
- Tokina 12-24 (405euro)
De Tokina heeft de scherpste prijs en krijgt zeer lovende reviews. Zeker geen slechte lens dus, maar in uw geval 'win' je er 'maar' 5mm mee tov de 17-40L. Dus eigenlijk kost hij 81euro per mm. Heel veel mensen zijn hier ontzettend tevreden mee.
De Canon is de duurste, maar er is wel mogelijkheid voor 100euro Cashback. Hij krijgt ook zeer lovende reviews en levert je 7mm op, prijs per mm is hier dus 100euro of met cashback 85euro! De optische kwaliteit schijnt hier uitstekend te zijn.
Tenslotte is er de Sigma, die heeft je ook 7mm winst op, net zoals de Canon maar is met 466euro wel een stuk voordeliger. De kost is hier dus slechts 66euro per mm, goedkoper dus dan de Tokina. De optische kwaliteit van de Sigma is volgens reviews wel minder de de Tokina.
Als je via via in aanmerking zou kunnen komen voor de Cash-back actie, dan zou ik zonder twijfelen de Canon kiezen. Maar, probeer eerst eens met statief en foto's samenvoegen?
mvg,
Michiel
Al ooit eens door de zoeker gezien bij 17mm en bij 12mm ? Die 5 mm is een wereld van verschil hoor. Ook de bouwkwaliteit van die Tokina samen met de optische eigenschappen denk ik toch dat deze qua prijs/kwaliteit een aanrader is, ik gebruik deze tot volle tevredenheid naast mijn 17-40.
1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
Leuk, dit Bouk-heeft-meer-groothoek-nodig-topic.
Aangezien ik zelf ook een groot liefhebber ben van het klikken van luchten, kon ik het niet nalaten hier even te reageren.
Hoe meer groothoek, hoe sterker het effect wordt dat je wilt bereiken; da's heel simpel. Ik ben het dan ook helemaal eens met MichielBrugge over de paar mm die hij aanhaalt. Het is al zo vaak gezegd: bij groothoek telt iedere mm, en het is zeker waar. De daarop gegeven reactie van RDB lijkt erop te duiden dat hij die van MichielBrugge niet helemaal snapt; die 5 mm is inderdaad een wereld van verschil. Maar als je dat wel snapt, snap dan ook dat de 2 mm naar 10mm in verhouding per mm nog een groter verschil maken.
Kortom: ik zou in jouw geval de Sigma of de Canon aanraden. Je kan het geld maar 1 keer uitgeven en het zou zonde zijn als je later toch graag wat meer mm zou missen.Beide komen o.a. op Photozone goed uit de test. Zelf heb ik gekozen voor de Canon (na uitvoerig marktonderzoek ) Succes met de keuze!
Mocht je trouwens nog een Canon voucher voor de 100 euro cash back nodig hebben, ik heb er nog eentje liggen hier.
Last edited by PeteTheChop; 17 oktober 2006, 21:54.
Al ooit eens door de zoeker gezien bij 17mm en bij 12mm ? Die 5 mm is een wereld van verschil hoor. Ook de bouwkwaliteit van die Tokina samen met de optische eigenschappen denk ik toch dat deze qua prijs/kwaliteit een aanrader is, ik gebruik deze tot volle tevredenheid naast mijn 17-40.
De Tokina is inderdaad een knaller op vlak van prijs/kwaliteit. Maar zoals je zelf zegt maakt die 5mm alvast een wereld van verschil uit! Dus dan zal die extra 2mm nog een veel groter verschil maken.
- 5mm op 1.6x crop = 8mm extra
- 7mm op 1.6x crop = 11.2mm extra
Dus bijna de helft meer.
Over prijs. Indien je rekening houd met de Cashback, en je de prijs bekijkt per mm die je wint tov de 17-40L dan is de Canon en Tokina ongeveer even duur. Ze bieden dan ook een gelijkaardige bouw en beeldkwaliteit (nl: Heel goed).
Even muggeziften:
Die foto met de 12-24 was op 12mm op een 1.5x Nikon dus werkelijk 18mm. Als je dit op een 1.6x Canon zet krijg je 19.2mm. Een 10mm op de 1.6 Canon levert je 16mm op. Als je nog geen 17-40L hebt en een breedhoek wilt, dan is de 12-24 prachtig. Maar als je al een 17-40L hebt maar echt nog veel breder wil, dan zou ik toch resoluut voor de Canon 10-22 gaan.
Enfin, gewoon mijn mening. Al mijn bedenkingen zijn hoofdzakkelijk gebaseerd op reviews, theorie en logisch denken. Dus niet op jarenlange ervaring.
Als ik persoonlijk eens zo een foto wil nemen dan zou ik twee foto's nemen en ze samenvoegen. Maar als dit een groot deel uit maakt van de foto's die je neemt, dan loont het wel om te investeren in een goede lens. Investeer het meest in de lens die je het meest gebruikt! Als bouk hoofdzakelijk wolken/landschappen fotografeert dan lijkt die Canon 10-22 volgens mij een prima keuze voor hem.
Canon R | Leica Q EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
Die Canon zal inderdaad dus de beste zijn maar ze is ook met voorsprong de duurste hé, wat betreft de Sigma 10-20 , die is ook niet slecht maar naar mijn mening onder de 12mm zo goed als onbruikbaar ( vervorming ) , hier scoort de Canon duidelijk beter. Vergeet ook niet dat je die Canon niet kan gebruiken op FF , de Sigma 12-24 daarentegen wel, kan ook een argument zijn.
Breedhoeklenzen zijn naar mijn mening steeds een compromis, ik ben zeer tevreden met die Tokina maar als ik weet dat ik er kom met mijn 17-40 dan blijft die Tokina in de tas... T'is een lensje voor extreme toepassingen die je nu eenmaal niet iedere dag gebruikt dus zal het voor veel gebruikers zonde zijn om er dan ook veel geld aan uit te geven.
1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
Leuk, een prijsvergelijking tussen breedhoeklenzen uitgedrukt in euro's per mm
Je moet je in de eerste plaats natuurlijk afvragen hoe breed je wil gaan. Dat kan je volgens mij enkel vaststellen door enkele lenzen te proberen. Niet iedereen die meer tele wenst, moet zich daarom een 50-500 mm aanschaffen.
Ikzelf heb na veel test- en leeswerk vorig jaar de Tokina 12-24 aangeschaft en ben er een ongelofelijke fan van geworden. Onbewust heeft hij zelfs de status van standaardlens overgenomen.
We hebben hier al mensen waarvoor hun ultra-wide hun standaard lens is geworden. En anderen die hem maar occasioneel gebruiken, uiteraard is het budget die je eraan spendeert rechtevenredig met het percentate foto's die je ermee zult nemen.
Als een FF body in zicht is, dan zou ik helemaal geen lens bijkopen en eerst zien of die 17-40L niet breed genoeg is, want op een FF is dit al een ultra-wide. Maar ik denk niet dat dit het geval is bij bouk.
Comment