Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste oplossing filters voor verschillende lensmaten?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beste oplossing filters voor verschillende lensmaten?

Hali Hallo
    voorlopig heb ik nog niet zo 'n nood aan UV- of polarisatiefilter, maar aangezien ik bij mijn Nikon drie lenzen met verschillende diameter heb (52, 62 en 67mm) en mijn Sony 58mm is, vraag ik mij af of dat creative system van Cokin het interessantste is, of of ik toch beter op elke lens afzonderlijk een UV-filter vijs (kan de lenskap er dan nog op eigenlijk?)...
    Voor mijn sony'tje heb ik in occasie al een polarisatiefilter gekocht voor weinig geld, ik moet daar nog eens wat mee experimenteren (of het z'n geld waard is), maar daarvoor moet de zon wel schijnen natuurlijk
    Is het interessant of is het quatsch om voor elke lens een afzonderlijk filter te kopen? Ik veronderstel dat ik die 50mm/1.8 (die is 52mm diameter) enkel bij donkerder en binnenopnamen ga gebruiken, dus een polarisatiefilter heeft daar denk ik al weinig zin. De tele blijft ook meestal in haar zakje zitten aangezien ik vooral landschappen en gebouwen fotografeer...
    Ik stel me gewoon wat vragen bij het nut van die filters...

P.S. Is het een marktstrategie van nikon om zoveel mogelijk verschillende diameters te hebben zodat je verschillende filters en zonnekappen moet kopen?

Re: Beste oplossing filters voor verschillende lensmaten?

Ik heb dat als volgt opgelost: geen filters. Op elke lens passen namelijk 'geen filters'.

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
    Is het interessant of is het quatsch om voor elke lens een afzonderlijk filter te kopen?
    Ik denk dat laatste maar dat moet ieder natuurlijk voor zich bepalen.

Heel goed

P.S. Is het een marktstrategie van nikon om zoveel mogelijk verschillende diameters te hebben zodat je verschillende filters en zonnekappen moet kopen?
    Nee natuurlijk niet.

Comment

Re: Beste oplossing filters voor verschillende lensmaten?

Ik niet. Een aantal filters zijn heel interessant en een pola is volgens mij de interessantste.
      Zeker voor landschappen HEEL interessant om die typische donkere lucht te krijgen.
      Daarnaast kan je die nog gebruiken als een soort (neutral) density filter.
      Daarmee kan je uw sluitertijd langer krijgen zonder te overbelichten (vb bij water(vallen), bliksems bij valavond, ...).
      Tenslotte kan je er ook reflecties mee uitfilteren (vooral voor zaken/personen achter glas (p.s. dit zijn dan geen ingeblikte personen maar vb iemand die in de auto zit en de ruiten zijn toe); zaken achter glas is dan typisch in een museum vb; reflecties op water).

Maar alleen al voor uw landschappen zou ik een (goede) pola kopen.

Er blijken aanpassingsringen te bestaan waarmee je dan een grotere pola ook op een kleinere diameter lens kan zetten.
      Maar details weet ik er niet van dus ik hoor het hier ook wel graag eens van iemand die ze gebruikt en welke dan goede zijn.

Hou er rekening mee dat typische hoge kwaliteit breedhoeken een 77mm diameter hebben. Dus dan zou ik eerder meteen voor een pola van 77mm diameter gaan.

Comment

Working...
      X