Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherp Nikkor 70-300mm f/4-5.6 G objectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Onscherp Nikkor 70-300mm f/4-5.6 G objectief

IK heb dit objectief nu al een paar maanden, en het is me nog nooit gelukt echt scherpe opnames te maken. Nu is mijn vraag of het aan mij zou liggen, of toch aan het objectief.. Ik heb het vandaag eens uit de kast gehaald om een laatste test te doen: statief + stilstaand object (waardoor bewegingsonscherpte zo goed als onmogelijk is?) de lens op 300mm gezet, en *klik*.

Dan komt deze foto er uit:
    Klik hier

Instellingen:

Nikon D50
    1/200 Sec
    f/9.0
    Zoom: 450mm (equiv.)
    +0.0 EV

Ik heb scherpgesteld met het middelste AF-punt, maar er lijkt mij dus niks scherp te zijn..

Groeten,

Oli4
    Nikon D300
    Once Upon A Day
    Website

Re: Onscherp Nikkor 70-300mm f/4-5.6 G objectief

Heb je de ontspanknop gebruikt of een afstandbediening/selftimer?
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Ik heb geen ervaring met deze lens, maar ik ben bang dat het niet beter dan dit zal worden... Het is en blijft een budget-lens. Dat neemt niet weg dat je er erg veel plezier aan kan beleven!

Echt scherpe lenzen zijn duur

PS. Ik ben nu aan het sparen voor een 70-200 2.8
      One day, I would like to make nice pictures :-)
      www.lucaskoijen.nl

Comment

Ik heb de ontspanknop gebruikt ja, misschien dat daardoor nog wat beweging is ontstaan, maar toch, met de 200mm kitlens heb ik dit nog nooit meegemaakt, zelf niet op redelijk trage sluiters (<1/200sec ). Als ik bewogen beelden heb lijkt het ook nog een ander soort onscherpte dan deze..

Het is idd een budgetlens, daar ben ik me ook van bewust, maar ik denk toch dat deze beter moet kunnen? Of ben ik hier verkeerd in? Het is 2e hands, dus het zou kunnen dat er iets mis zou zijn aan de lens door veelvuldig gebruik? Ik weet het niet, het zijn allemaal vragen die ik mezelf nu stel, hopelijk weet iemand meer..

Groeten,

Oli4
        Nikon D300
        Once Upon A Day
        Website

Comment

Een paar bedenkingen:

- Wanneer je op statief werkt dan gaat een kortere sluiterstijd juist voor meer onscherpte zorgen. De invloed van het drukken van de ontspanknop (of de mirror slap) is relatief groter.
          - Ik heb deze lens ook. Ze is inherent soft, zeker boven 200mm. Toch vind ik de hier geposte foto wel heel erg onscherp. Als je echt wilt vergelijken met een andere lens dan moet je alle andere variabelen dezelfde houden (dus: zelfde focal length, zelfde onderwerp, zelfde statief, zelfde sluiterstijd,...)

Comment

die lens kan wel scherpe beelden opleveren, zelfs op 300mm uit de hand.....
            Ik heb dezelfde lens.... en voor buitenshots is die lens echt wel goed.

dus... ik snap niet waarom jij er geen scherpe shots mee kan maken.
            Er moet iets aan de lens schelen, denk ik.
            Last edited by TomLambrechts; 11 september 2006, 12:34.
            Nikonian

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Strobocop
              Nu is mijn vraag of het aan mij zou liggen, of toch aan het objectief..
              Eerst en vooral respect dat je jezelf in twijfel durft trekken!
              Maar ik vermoed dat de fout hier niet bij jou ligt maar bij de lens.

Oorspronkelijk geplaatst door Strobocop
              Ik heb scherpgesteld met het middelste AF-punt, maar er lijkt mij dus niks scherp te zijn..
              Zou je de foto eens opnieuw kunnen maken en scherpstellen op een bepaald punt in het beeld. Met scherpgesteld op het middenste scherpstelpunt kunnen we alleen maar gokken waar dat gevallen is.

Let er ook op dat je het kortste scherpstelpunt van de lens niet overschrijdt of toch al zeker niet op de grens zit met dit punt.

Neem misschien ook een foto op 70, 200 en net geen 300mm. Dan kunnen we vergelijken. Altijd scherpstellen op hetzelfde punt.

Mvg

Comment

Ik heb dat lenske ook en gebruik die eveneens op een D50. Is eerst en vooral een budgetlenske, is volgens mij ook wel eerder naar de softe kant tussen 200 en 300mm. Maar als je het diafragma (rond F/8) wat dichtdraait (wat je in dit voorbeeld gedaan hebt) is die voor mij toch bruikbaar, met scherpere resultaten dan die in het voorbeeld. Helaas heb je flink wat licht nodig om een tele op 300mm te gebruiken bij een diafragma F/8, zeker als je uit de hand trekt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
                  Ik heb dat lenske ook en gebruik die eveneens op een D50. Is eerst en vooral een budgetlenske, is volgens mij ook wel eerder naar de softe kant tussen 200 en 300mm. Maar als je het diafragma (rond F/8) wat dichtdraait (wat je in dit voorbeeld gedaan hebt) is die voor mij toch bruikbaar, met scherpere resultaten dan die in het voorbeeld. Helaas heb je flink wat licht nodig om een tele op 300mm te gebruiken bij een diafragma F/8, zeker als je uit de hand trekt.
                  Foto is op f/9 gemaakt. Heb deze lens ook nog gehad en op f/9 presteerde de mijne toch wel beter.

Mvg

Comment

Ik heb die lens ook,ze was een grote desillusie tot ik de raad kreeg om op hogere sluitersnelheid te werken .
                    Deze foto is:
                    genomen op 200mm

en deze op 300mm

beide uit de hand , de 1ste niet gecropt, de 2de 20% weggecropt

Uit de Exif blijkt dat uw foto op f:300mm en 1/200sec genomen is .
                    Beter is om de sluiter op 1 a 1.5x de f waarde in uw geval 1/300 sec tot 1/450
                    sec . Anders krijg je al heel snel bewegings onscherpte, ook als je met statief werkt, met statief, zeker zelfontspanner of IR afstandsbediening gebruiken indien dit mogelijk is.
                    Probeer eens dezelfde foto met en zonder ontspanner,op hoge en lage sluitersnelheid, je zult het verschil merken.
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Ik zie dat je ook een 55-200 hebt; die is naar mijn ervaring een stuk scherper dan de 70-300.
                      Je kunt bijna beter uitkijken naar een oude vaste 300mm lens en dat eens vergelijken.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Ik heb tijdens mijn middagpauze de test met de 3 verschillende brandpuntsafstanden gedaan.

Camera op statief, zelfontspanner, en op respectievelijk 70-200-300mm een foto gemaakt waarbij ik heb scherpgesteld op het blok hout tussen de 2 stenen.

hier de foto's:

70mm

200mm

+- 300mm

Morgenmiddag zal ik het nog eens proberen met wat snellere sluiters... Nu is het weeral wat donker, alhoewel dat het kan zijn dat ik hier straks nog even binnen iets in elkaar steek..

Alvast bedankt!!

Oli4
                        Nikon D300
                        Once Upon A Day
                        Website

Comment

Dat ziet er wel OK uit. Met wat USM zal het er al heel wat beter uit zien. Meer moet je niet echt verwachten denk ik. Maar ik heb wel het gevoel dat sommige delen ietsje scherper zijn dan je punt waarop je scherpstelde. Zou kunnen dat ze verkeerd focust.

Mvg

Comment

Tav scherpte staat uw toestel nu standard op "Normaal" (zie Exif)
                            Als je vind dat de foto's niet scherp genoeg zijn, kun je in het menu van uw toestel ipv "Normaal" op " scherper" zetten.
                            Ook altijd op max kwaliteit (L+fine) of beter op "RAW" fotograferen. Voor internet, nadien verkleinen op 800 x 600 pix en als laatste bewerking even aanscherpen.
                            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Ik zou toch eens beide kit telezooms naast elkaar testen!
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

Comment

Working...
                              X