Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Micro als portretlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Micro als portretlens

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
    Goeiedag,
    Even verduidelijken.
    De VR 105/2.8 heb ik uitvoerig getest, voor portret (bv. body-art in Putte);
    de resultaten waren prachtig.
    In macro (uit de hand , mét VR) had ik ook goede resultaten.
    Het betrof hier amper vergrotingen, pakweg maatstaf 1:4.
    Maar.
    Verwacht van de VR absoluut geen wonderen; VR is handig dat wél.
    Macrofotografie wil zeggen: secuur tewerk gaan.
    De scherptediepte omhelst slechts fracties van milimeters.
    Al ruim 30 jaar ben ik verwoed macrofanaat, ik heb niet altijd de wijsheid in pacht; maar wat ik wél weet is dat macrofotografie mét statief gebeurt; dit is een ijzeren wet. Het werd mij destijds ingehamerd,
    overigens met succes.
    Je kan nooit, de scherpte bekomen uit de hand en met VR, dan op statief.
    Ga je maatstaf 1:1, mag je het gewoon vergeten.
    Soms lukt het perfect, maar dit noem ik toevalstreffers!

Het objectief is een juweeltje.
    Succes met de macroshoots uit de hand.

mvg,

Roland
    We zijn van 't zelfde gedacht,Roland.De foto's die ik al gezien heb genomen met deze lens zijn erg goed.Goede scherpte en prachtige bokeh.De VR helpt prima voor portretfotografie of als je uit de hand een closeup van een vlinder of zo wil nemen.Maar eens je aan echte macrofotografie begint (vanaf vergroting 1:1 dus) heeft de VR in mijn ogen geen nut meer.Wil je dan scherpe foto's moet je inderdaad een statief gebruiken.
    Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
      Goeiedag,

Even verduidelijken.
      De VR 105/2.8 heb ik uitvoerig getest, voor portret (bv. body-art in Putte);
      de resultaten waren prachtig.
      In macro (uit de hand , mét VR) had ik ook goede resultaten.
      Het betrof hier amper vergrotingen, pakweg maatstaf 1:4.
      Maar.
      Verwacht van de VR absoluut geen wonderen; VR is handig dat wél.
      Macrofotografie wil zeggen: secuur tewerk gaan.
      De scherptediepte omhelst slechts fracties van milimeters.
      Al ruim 30 jaar ben ik verwoed macrofanaat, ik heb niet altijd de wijsheid in pacht; maar wat ik wél weet is dat macrofotografie mét statief gebeurt; dit is een ijzeren wet. Het werd mij destijds ingehamerd,
      overigens met succes.
      Je kan nooit, de scherpte bekomen uit de hand en met VR, dan op statief.
      Ga je maatstaf 1:1, mag je het gewoon vergeten.
      Soms lukt het perfect, maar dit noem ik toevalstreffers!

Het objectief is een juweeltje.
      Succes met de macroshoots uit de hand.

mvg,

Roland

Volledig akkoord dat het gebruik van een statief nog altijd garant staat voor de beste resultaten
      En in de meeste gevallen zal ik dat zeker met statief doen
      Maar ik kan mij soms situaties voorstellen waar er géén tijd is om rustig het statief op te stellen en daarna nog de tijd vinden om van het onderwerp een scherpe foto te maken Het zullen niet altijd perfect stilstaande onderwerpen zijn.
      BD0723BE

Comment

Ik heb zonet nog wat zitten spelen en heb ondervonden dat de AF in kombi met deze lens in slechte lichtomstandigheden (binnenshuis) bij voorwerpen die weinig kontrast vertonen (bvb die veren) nogal snel gaat hunten en na een tijdje stopt.
        Ik heb wel geen referentielens (een vroegere versie bvb van de 105) om te zeggen of dit nu normaal is of niet.
        Pas op, de shots die ik buiten maakte (die van de bike bvb) gaven geen enkel probleem met scherpstelling - betere lichtomstandigheden en beter kontrast waren hier aanwezig.
        De AF assessment "problemen" doen zich dus enkel voor bij:
        - slechte lichtomstandigheden (binnenshuis naar het buitenraam toe zonder een extra lichtbron om 16u30 )
        - laag tot kontrastloos voorwerp (de veren)
        - korte tot zeer korte afstand tot onderwerp (1:4 en korter)
        Nog iets dat ik vaststelde vandaag : als ik in die omstandigheden manueel de focus goed zet, en dan de ontspanner half indruk, is het vinden/bewaren van d(i)e focus voor de AF sensor van het toestel geen enkel probleem.
        Dat was ook al wat Ken Rockwell vaststelde toen hij de lens testte.

En wat Roland zegt kan ik enkel maar bijtreden, de DOF op 1:1 met deze lens is een kwestie van millimeters bij de lens volledig open .
        In deze omstandigheden wordt er trouwens in 90% van de gevallen (of zelfs meer) manueel scherpgesteld .
        Op een statief staat de VR trouwens steeds AF. Maar je kan bvb wel voor een paddo gaan liggen en uit de hand foto's maken met de VR, dat moet zeker lukken. Ik heb binnenshuis al portretfoto's gemaakt op ISO 100 met 1/30e en langer en die waren nog acceptabel .
        Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Je moet het ook zo bekijken... vanuit de hand beweeg je niet alleen op en neer en links en rechts, maar ook van voor naar achter Op 1:1 met een zeer kleine DOF is dat nefast voor de scherpte. Statief , macro rail en draadontspanner zijn m.i. de enige weg naar successvolle en betrouwbare macrofotografie

MVG,

Frank,

Ik wou het zo ver nog niet drijven.
          maar je hebt overschot van gelijk!

mvg,

Roland

Comment

Zeer intressante konversatie over deze Nikon 105 vr macrolens.
            Het zijn bij mij ook de 2 opnamen en de deskundige uitleg daarbij geplaatst door "demeyreg" van dit briefje van 50 € die me over de streep haalden om deze lens te kopen.
            En ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
            Bedankt "demeyreg" en ook aan de andere mensen van BD, voor deze leerrijke uitleg.

Broken-Wing

Comment

Deze lens blijft me verbazen. Vandaag waren de omstandigheden in de voormiddag weer eens helder genoeg om me binnenshuis met m'n favoriete model bezig te houden.
              Ik durf nu al gerust stellen dat ik de VR funktie als een openbaring beschouw, zeker binnenshuis zonder flits een onmisbare funktie.
              Ik heb 1 extra foto op m'n fotopic site gepost en een 100% crop ervan.
              Scherpgesteld op het oog, EXIF zit in de foto.
              Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Zeer overtuigende test Adri!

mvg,

Roland

Comment

so.... die ga ik bestellen, hoop dat hij snel binnenkomt.. zeer overtuigend!!

Marco
                  Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

Working...
                  X