Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Nikon 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Micro als portretlens
Re: Nikon 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Micro als portretlens
Nee, dat zou me verbazen, toestel is net terug uit onderhoud.
Er zat wel vuil op het venster achter de duster en ook wel wat stof in de veren duster zelf..
Ligt misschie aan het onderwerp ?
Maar ik vind de scherpte van deze testfoto's toch niet echt om wauw te zeggen ?
De achtergrond daarentegen vind ik prachtig.
Ligt misschie aan het onderwerp ?
Maar ik vind de scherpte van deze testfoto's toch niet echt om wauw te zeggen ?
De achtergrond daarentegen vind ik prachtig.
Is geen gemakkelijk onderwerp, scherpgesteld werd met de middelste sensor, op de haartjes van de veren... Probeer het zelf maar eens, binnenskamers met backlight
Kijk ook eens naar de testkaart.
Is geen gemakkelijk onderwerp, scherpgesteld werd met de middelste sensor, op de haartjes van de veren... Probeer het zelf maar eens, binnenskamers met backlight
Kijk ook eens naar de testkaart.
Ik begrijp dat het niet gemakkelijk is, en ik kan het ook niet.
Ten eerste ik heb zo geen materiaal en ten tweede niet de ervaring.
Trouwens was ook niet persoonlijk op jou bedoeld.
Wat ik maar wou aan tonen is dat je van deze lens, die toch een flinke boterham kost, een perfekte scherpte verwacht, of zie ik dat verkeerd ?
ja, maar dan moet je wel wat minder snel werken als ik met deze test vermoed ik. En bvb met de zelfontspanner ipv zelf af te drukken.
Die minuskule vertikale haartjes tussen de horizontale haren van de duster konden scherper en ik heb de indruk dat ze dat ook zijn op het NEF beeld maar dat dit door het kleinere oplossend vermogen van de JPEG extractie wat vervaagt.
Kan je ergens NEF files op een foto-site posten, de meesten aanvaardden enkel jpeg en gif.. ??
Ik ga deze lens eind deze week nog wat verder testen, ook eens op 1:1..
Adri bedankt voor de info.
Ik denk ook dat je de moeilijkste voorwerpen er hebt uit gekozen.
Wanneer het voorwerp een bloem, insect of dergelijke is, dan zul je het scherpe van deze lens ook beter opmerken denk ik.
Mischien off-topic vraagje want TS spreekt over 'portret mogelijkheden'
Als er iemand hier die al in het bezit is van deze lens mss eens een paar testshots kan maken van een paddestoel bvb
Daar zou ik graag eens een paar prentjes van willen zien want het is voornamelijk voor stilstaande natuurobjecten die laag tegen de grond staan en in slechte lichtcondities dat ik deze lens wil aanschaffen ( paddo´s, mossen, heel kleine plantjes en bloemen, ... enz )
Vooral de VR mogelijkheid om uit de losse hand foto´s te maken zonder een statief mee te hoeven zeulen geeft mijn voorkeur voor deze lens.
En dat portret ook mogelijk is met deze lens is natuurlijk een bijkomend voordeel
Goeiedag,
Even verduidelijken.
De VR 105/2.8 heb ik uitvoerig getest, voor portret (bv. body-art in Putte);
de resultaten waren prachtig.
In macro (uit de hand , mét VR) had ik ook goede resultaten.
Het betrof hier amper vergrotingen, pakweg maatstaf 1:4.
Maar.
Verwacht van de VR absoluut geen wonderen; VR is handig dat wél.
Macrofotografie wil zeggen: secuur tewerk gaan.
De scherptediepte omhelst slechts fracties van milimeters.
Al ruim 30 jaar ben ik verwoed macrofanaat, ik heb niet altijd de wijsheid in pacht; maar wat ik wél weet is dat macrofotografie mét statief gebeurt; dit is een ijzeren wet. Het werd mij destijds ingehamerd,
overigens met succes.
Je kan nooit, de scherpte bekomen uit de hand en met VR, dan op statief.
Ga je maatstaf 1:1, mag je het gewoon vergeten.
Soms lukt het perfect, maar dit noem ik toevalstreffers!
Het objectief is een juweeltje.
Succes met de macroshoots uit de hand.
Oorspronkelijk geplaatst door Roland CuypersBekijk bericht
Je kan nooit, de scherpte bekomen uit de hand en met VR, dan op statief.
Ga je maatstaf 1:1, mag je het gewoon vergeten.
Soms lukt het perfect, maar dit noem ik toevalstreffers!
Je moet het ook zo bekijken... vanuit de hand beweeg je niet alleen op en neer en links en rechts, maar ook van voor naar achter Op 1:1 met een zeer kleine DOF is dat nefast voor de scherpte. Statief , macro rail en draadontspanner zijn m.i. de enige weg naar successvolle en betrouwbare macrofotografie
Comment